Bukefalos 28 år!

Fel i vaccinationen !

Sv: Fel i vaccinationen !

Det får man visst det, max ett år mellan sprutorna gäller endast för tävling.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Det där låter konstigt, eftersom alla veterinärer borde veta att antikroppar är kvar även efter att tiden gått ut, iaf upp till en månad. Om jag missat med en vecka någon gång, har veterinären, bara skrivit ett annat datum och så är det glömt. Har det dock gått längre tid gör jag en ny grundvaccinering.

Nu känner jag å andra sidan de flesta veterinärer här ganska väl.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Fast alla veterinärer kanske inte vill "ljuga"?
Vissa har lite moral i kroppen vet du.. ;)

Nu var det ju så att det handlade om 7dagar eller mindre och så länge som det inte är risk för att antikropparna försvunnit ur kroppen, mellan ggr är det ingen fara.
Kom inte och snacka moral, det handlar om sunt förnuft, man ska inte stirra sig blind på det finstilta.
Nu har detta bara hänt en gång, och har inte planerat att upprepas.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Enligt vad jag har hört så håller antikropparna inte ens så länge som ett år utan man ska helst ta vart 6e månad på hästar som rör sig mycket i nya miljöer tex tävlingshästar.

Galoppörer gör inom 6 månader annars får de ej starta, gissar på att även travare vaccineras så.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Du måste inte börja om helt och hållet från grunden. 2 sprutor räcker istället för dom 3 det tar första gången man vaccinerar upp dom iochmed att dom fortfarande har kvar vaccinet i systemet.

Men du hade kunnat ringt och kollat med dom som hade tävlingen om det hade räckt med att du fixade in den första sprutan innan tävlingen.

Har själv haft problem med den vaccinationen. Jag tog och beställde tid med stallägaren sa till om att hästen min skulle ha botulism och hästinfluensa sprutor. Och dom ringde inte ut mig när evterinären kom, vi viste inte exakt dag veterinären skulle komma och jag hade även sagt till stallägaren om vilka sprutor hästen skulle ha och stallägaren var väldigt noga med att inga hästar fick stå där utan vaccination mot hästinfluensa. Så tittade jag i passet sedan, trode självklart det hade blivit rätt gjort och tänkte inte mer på det. Försökte läsa fakturan och jag och en annan hästägare tyckte amen det där ordet borde vara vaccineringen mot hästinfluensa. Men icke upptäckte jag sedan när jag rotade i passet inför en tävling :crazy:
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Enligt vad jag har hört så håller antikropparna inte ens så länge som ett år utan man ska helst ta vart 6e månad på hästar som rör sig mycket i nya miljöer tex tävlingshästar.

Galoppörer gör inom 6 månader annars får de ej starta, gissar på att även travare vaccineras så.

Detta är ju de nya ev. reglerna för tävlingshästar (även ridhästar), men om de tagits i bruk av SvRF vet jag icke. Men om jag fattade det rätt hade det inte med antikropparna att göra, utan mer för att ha "extra säkert" skydd mot influensan.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Gällde desa regler på internationella tävlingar? Har för mig att det var 6 månader som gällde där, men är ej hundra på det.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Det får man visst det, max ett år mellan sprutorna gäller endast för tävling.

Attans veterinär!!!

det är väl bara att grundvaccinera om då... :mad: Men känns lite surt, är ju inte direkt gratis att ta ut veterinären titt som tätt...
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Nu var det ju så att det handlade om 7dagar eller mindre och så länge som det inte är risk för att antikropparna försvunnit ur kroppen, mellan ggr är det ingen fara.
Kom inte och snacka moral, det handlar om sunt förnuft, man ska inte stirra sig blind på det finstilta.
Nu har detta bara hänt en gång, och har inte planerat att upprepas.

Fast det har ju inte redigt med antikroppar att göra, utan vad som är rätt och fel = moral.
7 dagar är ändå 7 dagar för mycket.

Som jag skrivit tidigare tvivlar jag på att en dag lr två har någon betydelse, för jag tror knappast att skyddet försvinner "bara sådär", men jag tycker ändå det är fel av veterinären(!) att göra såna saker.
Det är ju trots allt maximalt ett år av en anledning, och vet. borde inte strunta i sånt. (om det nu inte skrivs rätt i intyget såklart.)
 
Sv: Fel i vaccinationen !

*suck* jag orkar inte och du fattar inte, så länge det inte skadar någon eller är uppenbart att skyddet försvunnit ser jag inget fel i att titta mellan fingrarna, är det däremot en månad fel eller mer, kan vi börja snacka om moral.

Vem har sagt att veterinären struntar i det? Veterinären är mer än väl medveten om sina handlingar, men bedömde situationen som riskfri och ändrade då datumet med 4 dgr:eek:, stör det dig är det ditt problem, detta är ändå preskriberat för längesedan. Väx upp, världen är inte perfekt och ingen i den är ens i närheten av att vara det heller.:o
 
Sv: Fel i vaccinationen !

*suck* jag orkar inte och du fattar inte, så länge det inte skadar någon eller är uppenbart att skyddet försvunnit ser jag inget fel i att titta mellan fingrarna, är det däremot en månad fel eller mer, kan vi börja snacka om moral.


Suck(?), jag förstår precis, det verkar snarare vara du som inte verkar förstå hur jag menar. :smirk:

Varför skulle det spela en roll med en månad om det inte gör det på en vecka? Man kan ju lika gärna fuska på ½ år isf. Det är lika fel för det.

Vem har sagt att veterinären struntar i det? Veterinären är mer än väl medveten om sina handlingar, men bedömde situationen som riskfri och ändrade då datumet med 4 dgr:eek:, stör det dig är det ditt problem, detta är ändå preskriberat för längesedan. Väx upp, världen är inte perfekt och ingen i den är ens i närheten av att vara det heller.:o

Nyss var det 7 dagar. :angel:
Och ja, veterinären är medveten om det, det är ju det jag skriver. Är vet. medveten så struntar den i det.

Sen tycker jag inte du ska komma och skriva nått om att växa upp när du inte ens kan ta en diskussion utan att börja sucka och skriva att jag inte fattar.
Det går att diskutera utan såna larvigheter, jag lovar.

Och världen har ingenting med en diskussion om vaccination att göra.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Detta är ju de nya ev. reglerna för tävlingshästar (även ridhästar), men om de tagits i bruk av SvRF vet jag icke. Men om jag fattade det rätt hade det inte med antikropparna att göra, utan mer för att ha "extra säkert" skydd mot influensan.

Inte riktigt, du skrev så här. Halvårsregeln gäller redan för internationella tävlingar. Vilket inte är alla tävlingar och ridhästar. Vilket var det jag frågade om och fick svar på iochmed att det var det jag hade för mig var det som gällde.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Enligt vad jag har hört så håller antikropparna inte ens så länge som ett år utan man ska helst ta vart 6e månad på hästar som rör sig mycket i nya miljöer tex tävlingshästar.

Galoppörer gör inom 6 månader annars får de ej starta, gissar på att även travare vaccineras så.

vaaaaa..... 2ggr/år tills de fyller 5, sen 1ggr/år (kan vara tills de fyller 4, minns inte)...
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Det är ju inte enbart för de medtävlandes skull man vaccinerar, utan det är ju för hästens skull så man BÖR ändå hålla koll på vaccinationsdatumen.

(Sen kan jag inte tänka mig att vaccinet en minut efter 365 dagar, förlorar sin verkan :rofl: )

Snarare det är ju ALDRIG för sina medtävlandes skull man vaccinerar... :D eftersom en häst med fullgod vaccination fortfarande kan vara smittbärare... :p
 
Sv: Fel i vaccinationen !

*suck* jag orkar inte och du fattar inte, så länge det inte skadar någon eller är uppenbart att skyddet försvunnit ser jag inget fel i att titta mellan fingrarna, är det däremot en månad fel eller mer, kan vi börja snacka om moral.


Suck(?), jag förstår precis, det verkar snarare vara du som inte verkar förstå hur jag menar. :smirk:

Varför skulle det spela en roll med en månad om det inte gör det på en vecka? Man kan ju lika gärna fuska på ½ år isf. Det är lika fel för det.



Nyss var det 7 dagar. :angel:
Och ja, veterinären är medveten om det, det är ju det jag skriver. Är vet. medveten så struntar den i det.

Sen tycker jag inte du ska komma och skriva nått om att växa upp när du inte ens kan ta en diskussion utan att börja sucka och skriva att jag inte fattar.
Det går att diskutera utan såna larvigheter, jag lovar.

Och världen har ingenting med en diskussion om vaccination att göra.

Tänk att jag visste att du skulle skriva så, nej det var aldrig 7 dagar PUNKT. Jag skrev 7 dagar eller mindre i det första inlägget, om du läser igenom det lite nogrannare och försöker förstå iaf.
Jag skriver precis vad jag vill så länge det har relevans.
Världen har väl allt med den här diskussionen att göra, så länge den utspelar sig i den.

Sen tänker jag inte kommentera resten för det andra du skrivet är bara kvalificerat svammel och har ingen botten i mitt inlägg, utan ta det med någon annan, och ja, fortsätt väx upp lilla vän.
 
Sv: Fel i vaccinationen !

Jo men jag skrev ev. (eventuella) reglerna också, mest för att jag inte var säker på om de införts eller ej..
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 335
Senast: nexxa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp