Bukefalos 28 år!

pepp

Trådstartare
Måndagen den 3/3 2014 började jag jobba heltid igen och jobbade min sista 7 timmarsdag den 28/2.

Jag trodde jag skulle få heltidslön denna månaden eftersom jag tekniskt sett har jobbat heltid hela månaden (1-2 mars var ju en lördag och söndag - jag jobbar ju inte helger) men det fick jag inte.

Mailade lönekontoret som skriver såhär:
"Eftersom anställningen gäller from 2014-03-03 blir det såhär.
Du har anställning på 35h/vecka tom 2013-03-02.

Du får heltidslön i nästa lön"

Har dom rätt? Pratade med en lönekvinna på stället där jag städar och hon tyckte det lät helt galet...
 
Det beror på vad ni avtalat på pappret. Om ni har avtalat att heltidsanställningen påbörjas 3/3 är det ju rätt. Det är alltså inte den faktiska arbetsdagen, utan vad avtalet säger.
 
Beror på om ni har förskjuten månadslön eller inte :) Ring lönekontoret och fråga om du inte vet :up:

Precis, har du förskjuten månadslön så är det helt rätt att du får den första jobbade heltidsmånadens lön månaden efter :) De flesta jobb jag har vart på har förskjuten lön, är bara några få ställen (bl.a nuvarande jobb) som ger lön för innevarande månad och då kommer avdrag/påslag månaden efter.

Har du inte förskjuten lön är det såklart fel, det enda de kan göra då är att räkna ner lönen för de dagar som inte i 7h/dagsperioden, men de kan inte räkna hela månaden som sådan.
 
Jag tror de har rätt. När jag började på nytt jobb för några år sedan så bad jag dem om att skriva in den första i månaden som start för anställningen trots att det var en lördag just för att få full lön den månaden.
 
Jag tror de har rätt. När jag började på nytt jobb för några år sedan så bad jag dem om att skriva in den första i månaden som start för anställningen trots att det var en lördag just för att få full lön den månaden.

Tack för era svar! Hade jag vetat att det skulle bli såhär så hade jag bett dom skriva in den första som start :(

Men man lär väl sig av sina misstag...
känns ju ruttet att jag faktiskt jobbat heltid och får mindre pengar.
 
Nu måste jag ha missat någonting. Det handlar om marslönen så den ska hon väl få nu, i slutet av april? Det är en månads fördröjning. Hon jobbade 7 timmar per dag två dagar - lördag och söndag, men 8 timmar per dag resten av månaden. Hon kan väl då inte rimligen få lön som om hon hade jobbat 7 timmar per dag i 20 dagar. Lönekontoret får väl dra av för de två dagar hon "jobbade" 7 timmar i så fall, från en heltidslön. Annars har hon jobbat 18 timmar helt gratis. Eller förstod jag inte frågan?

Om chefen tänkte fel och satte heltid från 3/3 av misstag så får hon rätta till det till 1/3. (Eller är det bara jag som har människor på ekonomiavdelningen och som chef istället för maskiner?) Alternativet är väl att lägga 18 timmar på plusflexen.

Men antagligen förstod jag bara inte frågan.
 
Nu måste jag ha missat någonting. Det handlar om marslönen så den ska hon väl få nu, i slutet av april? Det är en månads fördröjning. Hon jobbade 7 timmar per dag två dagar - lördag och söndag, men 8 timmar per dag resten av månaden. Hon kan väl då inte rimligen få lön som om hon hade jobbat 7 timmar per dag i 20 dagar. Lönekontoret får väl dra av för de två dagar hon "jobbade" 7 timmar i så fall, från en heltidslön. Annars har hon jobbat 18 timmar helt gratis. Eller förstod jag inte frågan?

Om chefen tänkte fel och satte heltid från 3/3 av misstag så får hon rätta till det till 1/3. (Eller är det bara jag som har människor på ekonomiavdelningen och som chef istället för maskiner?) Alternativet är väl att lägga 18 timmar på plusflexen.
Nu måste jag ha missat någonting. Det handlar om marslönen så den ska hon väl få nu, i slutet av april? Det är en månads fördröjning. Hon jobbade 7 timmar per dag två dagar - lördag och söndag, men 8 timmar per dag resten av månaden. Hon kan väl då inte rimligen få lön som om hon hade jobbat 7 timmar per dag i 20 dagar. Lönekontoret får väl dra av för de två dagar hon "jobbade" 7 timmar i så fall, från en heltidslön. Annars har hon jobbat 18 timmar helt gratis. Eller förstod jag inte frågan?

Om chefen tänkte fel och satte heltid från 3/3 av misstag så får hon rätta till det till 1/3. (Eller är det bara jag som har människor på ekonomiavdelningen och som chef istället för maskiner?) Alternativet är väl att lägga 18 timmar på plusflexen.

Tror inte att chefen gjorde det av misstag tyvärr. Snålare företag får man leta efter. Dom visste väl att jag inte skulle kolla upp det.

Såhär skrev jag i ursprungsmailet till lönekontoret:
Hej Marie!

Det är så att jag tror att jag fått felaktig lön denna månad.
Den 3/3-2014 började jag jobba heltid igen och på mitt anställningsbevis står det att min månadslön ska vara 21 539 kr.

På lönebeskedet står det såhär:

70 månadslön
Anställning tom 2014-03-02 1215.94 kr

70 månadslön
Anställning from 2014 03-03 20 150 kr

Förstår inte riktigt. Borde inte månadslönen vara 21 539 kr som det står i antällningsbeviset?
 
Aha, jo, det är nog svårt att ändra. De gjorde det kanske med flit. Skulle hoppat av ilska men levt med det.
 
Nej, månadslönen är alltså 21539 för 31 dagars jobb. Men eftersom du bara jobbat 29 dagar, så är det 20150 som gäller (21539*29/31). Helt korrekt alltså.
Hel månadslön får du bara om du varit anställd hela månaden.
 
Aha, jo, det är nog svårt att ändra. De gjorde det kanske med flit. Skulle hoppat av ilska men levt med det.

Jo jag känner mig inte direkt överlycklig :D dom vet att jag är snäll och inte ifrågasätter saker så ofta... min arbetsledare är tyvärr inte så kul att ha kontakt med.
 
Den 3/3-2014 började jag jobba heltid igen och på mitt anställningsbevis står det att min månadslön ska vara 21 539 kr.

På lönebeskedet står det såhär:

70 månadslön
Anställning tom 2014-03-02 1215.94 kr

70 månadslön
Anställning from 2014 03-03 20 150 kr

Som jag förstår det så fick du alltså 1215+20150 = 21365 kr
det verkar väl ganska så rimligt iom att din heltid började just den 3/3.
 
Som jag förstår det så fick du alltså 1215+20150 = 21365 kr
det verkar väl ganska så rimligt iom att din heltid började just den 3/3.

Jo precis så :) så det skiljer ju inte jättemycket egentligen. Är mest grinig över arbetsledaren nu som antagligen gjorde det med flit.
 
Tror att man brukar göra så, var likadant när jag fick anställning inom kommunen. Skulle börja 1/1 men eftersom det var en röd dag fick jag på papper 2/1. Du säger ju att du inte jobbar helger, därför fick du startdag din första arbetsdag (kan jag gissa).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 656
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: emma74
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp