Fel ras=ingen utrustning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kurtsmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 708
K

kurtsmatte

Snälla Hästvänner jag behöver hjälp. har ardenner och bruksnordis som jag gärna rider och kör men att hitta en sadel som passar är hopplöst.skulle gärna prova en westernsadel också men efter att ha provat ett antal vet jag inte längre var jag ska leta.
visst finns det fler i detta land som upptäckt dessa underbara raser? vad använder ni. Skriv gärna

Sv: Fel ras=ingen utrustning

Bomlöst:idea:

Vi (jag, mamma och pappa) föder upp nordsvenska brukshästar och för oss är bomlöst det enda alternativet.

kurtsmatte skrev:
Snälla Hästvänner jag behöver hjälp. har ardenner och bruksnordis som jag gärna rider och kör men att hitta en sadel som passar är hopplöst.skulle gärna prova en westernsadel också men efter att ha provat ett antal vet jag inte längre var jag ska leta.
visst finns det fler i detta land som upptäckt dessa underbara raser? vad använder ni. Skriv gärna

Hej!

du borde köpa en syntetsadel som är 17" och x-vid i bomen, jag har en sådan på min noris, dom e lätta att bära letta att ren göra och hästarna älskar dom för att dom inte ger tyngs på ryggen, desutom sitter man skit bra i dem som ryttare, såg att det fanns en sådan sadel nu på bukefalos på övriga sadlar, sadeln fanns i sörmalnd (katrineholm) leta upp den annonsen det fanns bild på den också, e-maila dom o fråga lite, lycka till. ;)

Jag rekommenderar en bomlös sadel. Själv har jag en tinker med bred och rund rygg och till henne har jag en Barefoot cheyenne som jag verkligen älskar! Passar perfekt på hästen och formar sig efter hennes rygg nu när hon börjar sätta ordentligt med muskler. Har haft både western- och allroundsadel till henne men den bomlösa är den enda som varit riktigt bra. Lycka till i sadeldjungeln!

carran

Ok var hittar ni dom och var hittar ni passande träns? tack för svaret
MVH

kurtsmatte skrev:

Jag har många vänner som rider western med deras nordisar och ardennrar.

En andvänder bomlös sadel.
Dem andra har westernsadlar.
Jag tycker du ska vända dig till en bra sadelmakare så ger den dig bra tips.

Engelska sadlar har ofta jättebreda bomvidder.
Annars så finns det bomlöst. Det finns ju också en bomlös nu som ser ut som en typisk dressyrsadel... Finns att läsa i några av mina trådar för tillfället....

Hej!

Jag har en stor och grov bruks nordsvensk och på honom har jag en Albion K2 (dressyrsadel) med x-vid bom och den ligger absolut perfekt på hans rygg!
Har även en Wintec allround med vitt koppjärn men den tycker jag inte lika bra om även om den ligger bra på hästryggen (se kommentar i tråden "Snurr...snurrr").
Min förra instruktör hade en westernsadel som jag provade att rida en lektion i och den låg enligt henne bra på min häst, minns tyvärr inte vad det var för en men det finns säkert många westernsadlar att välja mellan om du är ute efter en sådan.

När jag hade sadelmakare ute för att få hjälp att hitta en dressyrsadel till min häst med bred rygg och lite manke så kom vi fram till att de sadlarna som passade bäst var Albion, Karl Niedersüss (osäker på stavningen) och Morris & Nolan.

Lycka till!

För drygt ett år sen kom det ut en Wintec Wide.Det följer med tre olika järn till den och det "smalaste" är mkt vidare än det vita järnet till vanliga Wintecsadlar.Hade en Wide till min tinkerhäst som var extremt grov.Hade testat ett 15-tal oika märkens vidaste modeller på henne och denna var den enda som passade.Och då kunde hon ha det minsta järnet.Det vidaste kan jag tänka skulle passa en extremt kraftig ardenner,så himla bred som den är.Lycka till!

En barbackapad kommer kanske att passa. Den hårda framdelen på en bomlös gör att den inte passar på en bred häst.

Man kan på många bomfria sadlar ta ur den hårda 'delen' där fram. Det fick jag göra på min, hästen är ca 120 grader och framträet är typ 95 :crazy: Stoppade i konstull i stället och vips så bra det blev :)

Försök mäta ut vilken vinkel din häst har över ryggen vid sadelläget, åk sedan och mät olika sadlar och ta hem och prova de som stämmer bra i vinkel.
Vida sadlar som finns är Wintec Wide som går upp till 121 grader, sen finns det säkert fler som är vid, har för mig att Kaupre ridsport har någon vid allroundsadel.
Westernsadel finns ju med i massor av bomvidder, bara att prova sig fram tror jag.

Bill skrev:
En barbackapad kommer kanske att passa. Den hårda framdelen på en bomlös gör att den inte passar på en bred häst.

Sen så tror jag inte att barbackapadd och bomlös sadel är samma sak?

kurtsmatte skrev:
Jag har för mig att www.milstawestern.com har en westernsadel som enligt hemsidan är till just kallblod.

Men varöfr köper ni alla bomlösa sadlar när ni inte hittar vanliga sadlar, dom där bomlösa är juh inte ens snygga? är man dressyr7hopp ryttare, kan inte vara så kul at komma med en sådan, en häst med bred stor rygg ska ha en sadel på x-vidd bom, fnns massor av sådana sadlar, bara att kolla på bukefalos på sadlar, kosstar juh runt 2000 kr har jag sett, deutom om man köper en fin i syntet, slipper man smörja och dom är lätta och sköna för hästarna, våga prova! :smirk:

till våran förra ardenner använde vi en gammal armésadel som vi köpte billigt av en gammal militär eller nåt sånt. Den var stor , inte skön att rida i! men den passade perfekt på henne

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 839
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 489
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka