Fel ras=ingen utrustning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kurtsmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 708
Sv: Fel ras=ingen utrustning

jag brukar rida med en träningsadel med halvbom för galopp fungerar alldeles utmärkt

Ta mått (mankens bredd mitt på + längden från mitt på manken till mitt på korset), foton och skicka till olika sadelförsäljare. De flesta har en utförlig beskrivning på hur man tar måtten på hemsidorna.

Det finns särskilda "draft horse special" och "extra wide"-sadlar så det finns...Väntar just nu på en specialare för hästar med bredd och form;)...från USA.

SessCa skrev:
Vad är det för sadel?
Den såg fin och skön uit :love:
en Torsion:D
Ingen aning om kvaliten, jag lånade bilderna från deras hemsida;)

Bill skrev:
En barbackapad kommer kanske att passa. Den hårda framdelen på en bomlös gör att den inte passar på en bred häst.

Ähum!
Det är faktiskt långt ifrån alla bomlösa som har hårda saker i sig!
Måste bara påpeka :crazy: ;)

Annars kan du ju alltid köpa en manskapssadel, som man hade på den gamla goda tiden:) Passar på ardennrar iaf, för jag red en ardenner med en sån sadel innan, men jag måste ju bara förvarna dig om att dem är grymt hårdaoch obekväma att sitta i!
Men de funkar, men annars skulle nog jag också rekomendera en bomlös sadel faktiskt, för man vill ju inte få så ont i rumpan efter att ha ridit så att man inte kan sitta ner på flera dagar...tro mig, jag har haft det måååååånga gånger:rofl: :rofl: :rofl:

En stallkompis har en bruksnordis och hon använder en manskapssadel på henne, funkar jättebra.
Simcos westernsadlar för araber är väldigt breda, kanske kan va nåt?
Lycka till med sadelletandet.

Jag sålde min Lewasadel med bred bom till en som hade bruksnordisar. Vad jag förstod hade de flera sådana sadlar så kanske en sådan kan vara något för din bruksare?

Sedan vaet jag en ardenner som hade en dressyrsadel, men har ingen aning om vilket märke/storlek. Men det bör att gå att hitta i alla fall, även om du nog får leta ett tag.

Vill man lägga ut en slant på att få en *riktig* sadel till sin bruks nordis kan man alltid vända sig till någon av dom som kan bygga sadlar.
Det finns några sadelmakare som gör det,fler kommer det att finnas.
Då provar man ut bommen ordentligt innan man bygger den.
Till en bruks nordis borde det gå åt en xxw bom.
Det finns färdig tillverkade sådana men dom är få.

Äldre sadlar finns oftast med bredare bommar då hästarna var bredare förr.
Manskaps sadeln är väl åxå en av dom varianter som *brukar* passa grövre hästar.

Men alla nordisar är ju individer med olika bredder på manke och rygg.
Så även ardenrar, lycka till i ditt sökande av sadel

/loppfrö

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 839
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 489
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka