Fel sadel eller är hon obstinat?

Sv: Fel sadel eller är hon obstinat?

Tack för era synpunkter. Vad innebär det att sadeln är för svängd?

Och för trång borde man väl kunna lösa med den bredare bomvidden (byta järn)?

Nej, problemet är att när du sätter i ett vidare järn så blir sadeln mer svängd. Din häst ser ut att ha en rakare rygg.
Det är inte bara bomvidden som är viktig utan även hur rak/svängd rygg hästen har som avgör vilken sadel som passar.

Sv: Fel sadel eller är hon obstinat?

Sadeln du hade är för smal, svängd och ligger för långt fram, den passar inte alls.

En bomlös passar inte alla hästar bara för att den är bomlös, det är lika viktigt att den passar individen som en bomsadel. Så visst kan den skära in i manken!

Om nu hästen har dåliga ryggmuskler osv, så skulle jag inte direkt rekomendera en bomlös eftersom det ofta behövs bra muskler och balans både från häst och ryttare.

A och O om du inte har full koll själv är givetvis att ta ut en sadelprovare, och inte minst någon som kan se över fysiken på din häst eftersom den tydligt visar obehag!! Kan mycket väl få spänningar/problem som sitter kvar även efter du byter sadel om den har gått med en sadel som inte passar en tid.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 643
Senast: Grazing
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag har en kanonbra hopphäst. Han kan hoppa en bana på 160 hemma och han tycker det är skit kul! Tills man kommer på tävling då han...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Hoppmallan
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt... 2
Svar
34
· Visningar
6 479
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka