Felbehandlad i vården

exotic

Trådstartare
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
 
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
LÖF finns ju, landstingens ömsesidiga försäkringsbolag. Jag anmälde dit efter sjukvårdens inrådan när jag blev kejsarsnittad utan bedövning men LÖF tyckte inte det var så farligt så det hände inget med det. Vet andra som fått ersättning därifrån när det hänt samma men orkade inte driva det.
 
Börja med Patientnämnden.
Patientnämnden kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om det du har varit med om och med att få återkoppling på dina synpunkter. Patientnämnden kan ge information om dina rättigheter och vägledning om vilka andra myndigheter du kan kontakta om det behövs.
 
LÖF.

För en massa år sedan anmälde jag felaktig behandling för ett stort skärsår som akuten tejpat genom att lägga tejpen I skärsåret istället för att tejpa ihop det.
LÖF tyckte att allt gått rätt till.

Nu har jag ett nytt ärende hos LÖF angående hur förlossningen inte sytt ihop mina trasiga muskler efter förlossningen och jag fick gå med det så i fyra år, men jag tror inte jag kommer få rätt nu heller.
 
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
Det finns ärenden som drivits som diskrimineringsärenden då orsaken till felbehandlingen (tex längre väntetider, högre avgifter, ett felaktigt bemötande) haft koppling till någon av diskrimineringsgrunderna. Då kan man vända sig till en antidiskrimineringsbyrån. I andra fall tror jag att Patientnämnden är första steget.
 
LÖF.

För en massa år sedan anmälde jag felaktig behandling för ett stort skärsår som akuten tejpat genom att lägga tejpen I skärsåret istället för att tejpa ihop det.
LÖF tyckte att allt gått rätt till.

Nu har jag ett nytt ärende hos LÖF angående hur förlossningen inte sytt ihop mina trasiga muskler efter förlossningen och jag fick gå med det så i fyra år, men jag tror inte jag kommer få rätt nu heller.
LÖF känns rätt snåla. När jag anmälde mitt ifrågasatte handläggaren om det verkligen var så farligt att få magen uppskuren utan bedövning. Helt omöjligt ens försöka om man får en sån handläggare.
 
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
Löf.
Men de verkar inte stå på den felbehandlades sida.
Har en bekant som fått bakterie vid operation pga nått med ventilationen i operationsalen för flera år sedan.Flera sorters penicillin/antibiotika i månader och flera komplikationer.
Löf hittar på det ena dummare än det andra vill ha in in nya intyg och journalkopior fast de fått in allt i flera omgångar.
Allt för slarv med ventilationen nått filter man försökte spara in nått byte på. Det uppdagades då det var fler som fick bakterier vid operation samtidigt.
vet inte om de andra fått ersättning eller om det blivit bra.
 
Börja med att vända dig till avdelningen där det skedde, de ska kunna hänvisa dog vidare, får du inget gehör där kan du gå vidare till patientennämnden. LÖF är ett senare steg.
Maken fick ersättning av LÖF så småningom efter att en enkel galloperation slutade med tillfällig stomi och långt lidande. Men inte i närheten så mycket som vi kanske tyckte.
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
 
Om man är felbehandlad i vården med stora negativa konsekvenser. Vart anmäler man sånt?
Patientnämnden? lex maria? ivo? något annat? eller till allihop?
Detta är västra götaland.
1. Kliniken
2. Patientnämnden
3. IVO

Ska mycket till för att IVO ska lyfta ärendet om man inte gjort 1 och/eller 2 först.
LÖF är ju en försäkringsfunktion, men du måste ju anmäla själva händelsen för utredning någon stans också. Jämför med om någon snor din cykel, då anmäler du ju först till polisen och sen till ditt försäkringsbolag.

Lex Maria är när vårdpersonalen själva anmäler vårdskada.
 
1. Kliniken
2. Patientnämnden
3. IVO

Ska mycket till för att IVO ska lyfta ärendet om man inte gjort 1 och/eller 2 först.
LÖF är ju en försäkringsfunktion, men du måste ju anmäla själva händelsen för utredning någon stans också. Jämför med om någon snor din cykel, då anmäler du ju först till polisen och sen till ditt försäkringsbolag.

Lex Maria är när vårdpersonalen själva anmäler vårdskada.
Jag har inte anmält till kliniken, däremot tog de själva upp att de anmält sig själva och uppmana mig att anmäla till patientnämnden. Så nu är anmälan inskickad till patientnämnden. Får kolla löf med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 460
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter En gravid kvinna sökte vård i länet efter att ha blivit sparkad av en häst i magen. Hon kom in till sjukhus med ambulans, men bedömdes...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ibland när jag mår dåligt och vill fly vardagens bekymmer lite så brukar jag fundera på hur jag hade velat att mitt liv såg ut om jag...
2
Svar
33
· Visningar
1 609
Senast: MCP
·
Kropp & Själ En mig närstående har äntligen fått operera sin höft. Hen har i flera år sökt och pratat med vården om sin smärta från höften. Svaret...
2
Svar
23
· Visningar
2 601
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp