Felbehandling

Trinci

Trådstartare
Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall han vet vad jag vill. Speciellt vid övningar där han måste jobba i form och aktivera ryggen mycket så kan han bråka med mig. Första ovanan han har är att han stannar och vägrar gå, jag testar volter, rygga eller bara manna framåt men ingen fungerar han helt enkelt tvänr vägrar. Har testat spö men det fungerar inte, det enda som funkar är att vifta med tyglarna mot bogen/halsen eller bara sadeln (beror på situationen). Han har inget att vara rädd för utan detta kan hända mitt i ett ridpass i ridhuset när han bara har tröttnat. Igår hände då detta och jag drämde till med tyglarna mot sadeln, för att ljudet brukar oftast räcka, men jag råkade träffa hans bog och han ryckte till och gick framåt, dock en riktigt hård träff som in te kändes ok. Jag vill inte att han ska bli rädd för tyglarna som hänger där och jag vill inte behöva känna mig som ett monster såhär i efterhand så vad är era tips på hur jag ska få fram han? När vi rider ute och jag märker att han är rädd för något då hoppar jag av och leder han eller låter han stå och kolla sig orädd tills han går självmant men detta känns inte som en givande metod när jag vet att han gör det av envishet.
Andra händelsen var när jag skulle hoppa upp efter att ha lett ut han ur ridhuset. Jag har en fot i stigbygeln och håller í tyglarna mot sadeln, och då jag är gravid är jag även rätt osmidig så det kan ta lite tid att hitta rätt position när ingen pall finns i närheten, då rycker han i tyglarna och börjar trava iväg då han ryckte mig ur balans framåt fick jag inte ur foten u stigbygeln. Av ren chock rykte jag honom i munnen så att han stannade och körde upp i huvudet. Jag använder oftast pall men har inte alltid pall i närheten och detta kändes bara farligt. Jag mår dock dåligt över att ha rykt honom i munnen och vill ju inte att det ska hända igen. Dock är detta en olat han har både vid uppsittning och vid ritt, han rycker tyglarna ur handen på mig eller bara drar när jag håller emot sen ökar han takten eller springer iväg(inte allt för sällan i nerförsbackar där han är rätt klantig). Han blir även väldigt stark i trav och galopp och ofta när jag sätter mig bak och försöker sakta av med sitsen rycker han i bettet. Jag har testat att släppa efter ett tag sen korta tyglarna igen men då börjar han igen nu har jag börjat hålla emot så när han rycker i bettet så har han bara en dragkamp med sig själv, så fort han släpper efter släpper jag på tyglarna. Men jag vet inte om detta är den bästa metoden? Han är inte känslig i munnen men kan ibland börja rycka flera gånger i tyglarna sen kör han upp huvudet som att han har ont och det gör ont i mig. Tänder och mun är kollade. Har planerat att testa rida utan bett då han kanske bara inte gillar bettet eller kan det bara bli värre?
 
Han verkar inte tycka att hans jobb är speciellt roligt.
Om jag var du skulle jag först kolla upp om han har ont någonstans, du borde definitivt kolla upp ryggen. Sedan skulle jag se över min egen ridning, kanske behöver ni börja om helt från grunden? Det är ju inte kul att behöva tvinga en häst till arbete, släpp kraven ett tag och gör sådant han tycker är roligt?
 
Han verkar inte tycka att hans jobb är speciellt roligt.
Om jag var du skulle jag först kolla upp om han har ont någonstans, du borde definitivt kolla upp ryggen. Sedan skulle jag se över min egen ridning, kanske behöver ni börja om helt från grunden? Det är ju inte kul att behöva tvinga en häst till arbete, släpp kraven ett tag och gör sådant han tycker är roligt?

Tack för tipsen! Hela han blir kollad titt som tätt och han får även massage ibland. Arbete han inte gillar ( såsom dressyr eller tömkörning) görs max en gång i veckan och det mest för att han ska bygga upp sina muskler i ryggen, oftast väljer jag att köra cavaletti bommar för att träna ryggen men jag vill gärna ha lite omväxling. Har haft ut tränare som har kollat hur jag rider men hade inga större anmärkningar där så att börja från grunden är nog inte till större hjälp. Därav tipsen att hålla emot när han drar eller rycker i tyglarna. Varför han stannar har varken tränare eller andra i stallet svar på därav jag tänkte kolla om någon här hade tips. Jag har testat att rida ett helt pass med långa tyglar där jag endast använt mig av sits och skänkel det funkar i galoppen men inte i trav och skritt där han inte alls har koll på sina ben och lätt tar stora kliv. Han är visserligen en gammal travare och har kvar sin trav därifrån, har inget emot att han trampar hårt men han börjar lätt slängtrava eller skritta i stora kliv och han tappar hela sin bakdel. Jag gillar inte heller att göra övningar som är jobbiga men om dem är viktiga för ens hållning får man göra dem i alla fall.
 
Angående kravlös ridning så rider vi mest ut i skogen då jag inte planerar att ha en tävlingshäst utan mer en skogsmulle men jag vill ändå att han hållning ska bli bättre. Det är dock svårt att träna den när han stannar och vägrar gå eller när han rycker i tyglarna. Det är, som du säger, att han tycker att det bara är tråkigt och vägrar göra det. Men det kanske finns tips på hur man kan göra vissa ryggövningar som kanske är roliga? Just nu är det mycket volter, serpentiner, arbetstrav, ryggning, skänkelvinklingar. Han går fint i form med både nacke och hals och trampar bakdelen bra in under sig i en fem minuter sen stannar han eller drar ner huvudet och tappar formen igen. Sen får jag börja om med att få fram han och få in formen igen. Detta gör han även ute i skogen när jag arbetar han i form, han stannar inte lika ofta utan rycker bara i bettet.
 
Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall han vet vad jag vill. Speciellt vid övningar där han måste jobba i form och aktivera ryggen mycket så kan han bråka med mig. Första ovanan han har är att han stannar och vägrar gå, jag testar volter, rygga eller bara manna framåt men ingen fungerar han helt enkelt tvänr vägrar. Har testat spö men det fungerar inte, det enda som funkar är att vifta med tyglarna mot bogen/halsen eller bara sadeln (beror på situationen). Han har inget att vara rädd för utan detta kan hända mitt i ett ridpass i ridhuset när han bara har tröttnat. Igår hände då detta och jag drämde till med tyglarna mot sadeln, för att ljudet brukar oftast räcka, men jag råkade träffa hans bog och han ryckte till och gick framåt, dock en riktigt hård träff som in te kändes ok. Jag vill inte att han ska bli rädd för tyglarna som hänger där och jag vill inte behöva känna mig som ett monster såhär i efterhand så vad är era tips på hur jag ska få fram han? När vi rider ute och jag märker att han är rädd för något då hoppar jag av och leder han eller låter han stå och kolla sig orädd tills han går självmant men detta känns inte som en givande metod när jag vet att han gör det av envishet.
Andra händelsen var när jag skulle hoppa upp efter att ha lett ut han ur ridhuset. Jag har en fot i stigbygeln och håller í tyglarna mot sadeln, och då jag är gravid är jag även rätt osmidig så det kan ta lite tid att hitta rätt position när ingen pall finns i närheten, då rycker han i tyglarna och börjar trava iväg då han ryckte mig ur balans framåt fick jag inte ur foten u stigbygeln. Av ren chock rykte jag honom i munnen så att han stannade och körde upp i huvudet. Jag använder oftast pall men har inte alltid pall i närheten och detta kändes bara farligt. Jag mår dock dåligt över att ha rykt honom i munnen och vill ju inte att det ska hända igen. Dock är detta en olat han har både vid uppsittning och vid ritt, han rycker tyglarna ur handen på mig eller bara drar när jag håller emot sen ökar han takten eller springer iväg(inte allt för sällan i nerförsbackar där han är rätt klantig). Han blir även väldigt stark i trav och galopp och ofta när jag sätter mig bak och försöker sakta av med sitsen rycker han i bettet. Jag har testat att släppa efter ett tag sen korta tyglarna igen men då börjar han igen nu har jag börjat hålla emot så när han rycker i bettet så har han bara en dragkamp med sig själv, så fort han släpper efter släpper jag på tyglarna. Men jag vet inte om detta är den bästa metoden? Han är inte känslig i munnen men kan ibland börja rycka flera gånger i tyglarna sen kör han upp huvudet som att han har ont och det gör ont i mig. Tänder och mun är kollade. Har planerat att testa rida utan bett då han kanske bara inte gillar bettet eller kan det bara bli värre?
Det låter som att du tar extremt mycket hänsyn till hans dåliga beteende, och ni inte möts halvvägs som en kompromiss. En häst blir trygg när det är tydligt vad den ska göra, och var, och vem som ger direktiven.

Rent konkret, en häst som drar iväg vid uppsittning kan bli farlig för dig. Träna, envisas tillbaks tills det sitter av ren uttråkning. Sak nummer två som alltid måste vara tydlig är Bromsen. Samma sak - insistera tills du har hästen lyhörd.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Inte okej av hästen heller att sticka iväg innan du var uppe på ryggen därav hen fick ett ryck i munnen...Det tycker jag inte du ska fundera så mkt på. Ibland blir det misstag ! Hästar är ändå ganska robusta djur.☺
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad åsyftas när du skriver att hästen blir kollad titt som tätt? Av veterinär?

Tycker i övrigt också att du bör träna hästen att stå stilla vid upp-/avsittning. Det är inte okej att den rusar iväg. En tränare som både kan hjälpa dig från marken och vid ridningen kanske kan vara ett alternativ?
 
Jag tycker beskrivningen visar en häst som inte tycker det är roligt att arbeta, men som kanske har som grund att det faktiskt gör ont eller är obehagligt att jobba. Just att arbeta i form kan ju vara obehagligt/smärtsamt om det finns något problem i ben eller rygg. Eller för den delen: munnen.

Vem är det som gör dessa regelbunda check? Veterinär?

Att ha någon som inte sitter upp smidigt är ett väldigt obehagligt moment för hästen och jag förstår om den går iväg om det drar ut på tiden eller om man inte använder pall.
 
Säger som jag nästan alltid gör när jag ser sådana här inlägg; rid för en BRA tränare som kan hjälpa dig med grundproblemet. Efter att ha uteslutit att det är smärtrelaterat förstås.
 
Jag tror att du får träna på att vara konsekvent. Du måste lära hästen vad som förväntas av honom och du måste stå för att det du säger gäller. Håll inte på och vifta med tyglarna. Det ger bara helt märkliga signaler till hästen.
 
Det är ju bra av dig att kunna rannsaka dig själv och kunna se fel, men det låter nästan som det går till överdrift.
När du råkade missa sadeln, det var ju inte med flit, olyckor händer, älta inte.

Jag hade också ryckt till i munnen på hästen om den började trava iväg och jag satt fast i stigbygeln, det kan gå så otroligt illa!

Skaffa dig en BRA tränare och sluta älta! Det gynnar ingen att älta :heart
 
Här saknas "the basics" . det är bara att börja från början. När det kommer till uppsittningen får en häst ALDRIG dra iväg, den skall stå prick stilla tills du sitter i sadeln OCH talar om att nu kan du få gå. För att lösa detta kortar du vänstertygeln när du står bredvid hästen så pass mycket att hästen har näsan ända vid din mage. Om hästen är ovan vid detta kan den hända att den börjar gå i cirkel, men håll kvar näsan vid magen och följ bara med runt tills hästen stannar. När den stannar kan du ge lite eftergift i vänstertygeln, men håll ändå kvar huvvudet vid magen. sedan sitter du upp i sadeln, fortfarande med huvudet vid magen. Sätt i andra foten i stigbygeln och släpp efter på tygeln så hästen är rak, om den börjar gå iväg kortar du vänster tygeln igen och böjer halsen mot din fot tills hästen stannar. när den stannar ge efter. upprepa.

Detta kommer du få göra ett antal gånger tills dess att hästen förknippar böjd hals med "stå still" . en utmärkt metod att använda i alla paniksituationer då en häst tex sticker med dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp