Felfokus på viktfrågan

Ja om du redan har lite kunskap kan du det. Är du ny inom hästvärlden så har du inte en aning. Att inte veta är inte att vara dum.
Nu är det ju inte jag som har publicerat den här forskningen och jag har inte heller skrivit att jag tycker att det är superjättebra. Det jag har skrivit är att man behöver börja någonstans och väcka intresset för vad en häst kan eller inte kan bära för det är så jag ser på det, att väcka intresset och att folk börjar fundera och reflektera.
Man behöver inte ha kunskap inom hästvärlden för att inse basic, det räcker med sunt förnuft. Så olika är inte vi människor hästarna.
 
Det beror ju också på hur länge man rider. Vi hade viktgräns på 75 kg på en ridskola jag jobbade på, och då hade vi flera riktigt grova cobar och rejäla varmblodstyper. Och en timme om dagen i vettigt jobb hade de säkert kunnat bära över 100 kg utan problem. Men med de långa passen de hästarna gjorde gick det inte. Vi fick väga många kunder som sedan inte kunde rida, för hästarnas skull. De sa tydligt ifrån när det blev för tungt, redan när ryttaren landade i sadeln.

Det låter lägre än många andra ridskolor, men kan säkert stämma för de individerna. Jag har ju som sagt vägt mer än så och alltid pratat med ridlärarna och dessutom valt ridskolor med nationellt erkänd kvalitet avseende hästhållning. Tänker att något annat kanske också var fel, som underlag, men det är bara spekulation. Sen är ridskolepass väldigt olika på olika ridskolor. Ja gillar dressyr i skritt så jag väljer lugna ridlärare.
[/QUOTE]

Det är en väldigt låg viktgräns men det var vad hästarna klarade. Detta var inte i Sverige. Och under högsäsong jobbade hästarna mer än ridskolehästar här. Samt att personalen bara hade begränsad möjlighet att rida till hästarna och bygga muskler på dem. Det spelar ju också in.
 
Och vad är sunt förnuft? Ditt förnuft skiljer sig med all sannolikhet från mitt - så vem har rätt förnuft? Hela iden med att bedriva forskning är att komma bort från allmänt tyckande.
Givetvis kommer vi att ha olika åsikter ibland, så är det alltid, men de flesta kan faktiskt se vilken typ av häst som bör kunna bära mest på ett bättre sätt än att bara gå efter exempelvis manköjd. Lägger man sen till info om fysiska svagheter som ryggont blir det säkrare. Går man bara efter manköjd som många viktgränser gör blir bedömningen troligen mer fel.
 
Ja, det tycker jag.

Ja, jag kritiserar ju forskningen så till vida att jag tycker att frågan är felställd och förenklad. De studier jag sett har man undersökt 4-6 hästar och max 10 ryttrare. I resultaten anger man också brister i den egna studien som tex bristande utrustning. Resultaten motsätter dessutom varandra.

I den studie som renodlade vikten med viktbäkte hittade man ingen gräns i det undersökta spannet upp till 20 %

Min kunskap bygger på erfarenheter från utbildade hippolog er, ridlärarutbildare och stallchef/svårklassryttare samt 20 års erfarenhet av problematiken.

Forskare är inte gud. Jag är magistersudent och forskningsresearcher och vet hur man kritiserar forskning. Att bortförklara låter som om jag är ignorant, vilket är det sista jag är.
 
Det är en väldigt låg viktgräns men det var vad hästarna klarade. Detta var inte i Sverige. Och under högsäsong jobbade hästarna mer än ridskolehästar här. Samt att personalen bara hade begränsad möjlighet att rida till hästarna och bygga muskler på dem. Det spelar ju också in.
[/QUOTE]

Vi har ju väldigt duktiga elever på svenska ridskolor också. Jag har faktiskt aldrig blivit nekad ridning, någon gång har vi enats att en häst inte orkade mig, men då har jag inte ridit den bra heller.
 
Givetvis kommer vi att ha olika åsikter ibland, så är det alltid, men de flesta kan faktiskt se vilken typ av häst som bör kunna bära mest på ett bättre sätt än att bara gå efter exempelvis manköjd. Lägger man sen till info om fysiska svagheter som ryggont blir det säkrare. Går man bara efter manköjd som många viktgränser gör blir bedömningen troligen mer fel.

Ja! Min lillplutt hälsar att styrkan inte sitter i benlängden! ❤ (tydligen inte farten heller)
 

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 325
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 792
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 784
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp