Felfri häst visade sig vara sjuk

Sv: Felfri häst visade sig vara sjuk

Hur skulle det vara om hästen besiktigas före köpet? Och var är undersökningspliktigheten?

Fast blåsljud och sneda bäcken är väl inget som kommer fram i en vanlig gårdbesiktning, om nu denna person ens har vet.besiktigat hästen innan köp?
Förra ägaren kanske inte ens visste om dessa fel själv och därför utlovade att hästen var fullt frisk.

Det tror jag nog märks? Snett bäcken är ju ett visuellt fel (och behöver inte betyda nåt alls...). Blåsljud på hjärtat borde en vanlig veterinär kunna bedöma med stetoskop.

Att lyssna på hjärtat ingår i alla besiktningar oavsett om det är gårds eller klinik. Precis som det ingår att veterinären går runt och tittar på hästen kropp inkl att den är symetrisk i muskulatur odyl. Så båda dessa fel är inget som skulle gå obemärkt förbi en helt vanlig gårdsbesiktning så köparen måste helt enkelt struntat i att besiktiga. Hoppas verkligen inte denna får rätt i sin sak struntar man i sin undersökningsplikt så får man skylla sig själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 214
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
823
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året var Pia Sternberg en av Vinnovas innovationstalanger och fick 50 000 kronor till mönster- och designskydd. Men vägen till...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När hästen kom lös under ridturen blev den påkörd och dödad av tåget. Nu får hästägaren 27 500 kronor i ersättning skriver Corren. ...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka