• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 060
K

Kat

Nu får visst Feliway bara säljas hos veterinären. Någon som vet varför?
Anser man att det kan vara farligt för vissa katter?

Sv: Feliway

Feromoner räknas som hormoner så jag antar att det har med det att göra. Antar att det är tillräckligt starkt för att man nu anser att det behövs vårdpersonal för att avgöra om det är lämpligt att använda.

Själv har jag undrat länge varför det säljs fritt och varför SVERAK tillåter Feliway men inte andra lugnande substanser till katterna på utställningar.

Antar att det är tillräckligt starkt för att man nu anser att det behövs vårdpersonal för att avgöra om det är lämpligt att använda.

Men eftersom att det inte säljs på recept är det i princip "fritt fram" ändå, det är ju ingen som avgör om det är lämpligt eller ej utan det är bara att traska in hos närmaste veterinär och köpa.

Men eftersom att det inte säljs på recept är det i princip "fritt fram" ändå, det är ju ingen som avgör om det är lämpligt eller ej utan det är bara att traska in hos närmaste veterinär och köpa.

Fast om det säljs hos veterinären så sker ju försäljningen via utbildad personal så de ska berätta vad det används för och när man inte ska använda det. Precis som Kat skriver, så är det ju även med dietmat. Eller som att handla receptfria grejer på Apoteket, det är utbildad personal som säljer det och därmed ges en viss garanti för att den som handlar informeras om saker för- och nackdelar samt hur de ska användas.

Efersom det inte räknas som läkemedel får det säljas fritt. Det är tillverkarens avgörande att bara sälja via veterinärer.
När det gäller läkemedel får veterinärer inte sälja utan bara lämna ut vad som behövs fram till dess djurägeren kan få tag på mer på apoteket, men visst tänjer vi lite på detta ibland.
PL

Men bara när dom VET att mottagaren vet hur dom ska handhava det dom får... eller hur :angel:

Det har väl alltid sålts på veterinärmottagningar och jag tror inte att det är farligt för katten eftersom det är syntetiskt framställda fermoner och katters egna fermoner är inte farliga. De kommunicerar ju med det. Finns i körtlarna vid munnen på dem och när de gnider sig mot saker så utsöndras det fermoner. De märker ut revir osv genom detta.

Vi har ju med kroppsfermoner och det finns ju parfymer med det i för oss. Är våran egna kroppslukt och vi attraheras av våran partner genom denna lukt kan man säga. Gillar man inte lukten så gillar man inte människan...

Har använt det till min ena katt som kissade inne och det fungerade. Använde det även i nya miljöer så att de skulle känna sej trygga. Bra tex i transportburen eller på utställning.

Det har väl alltid sålts på veterinärmottagningar och jag tror inte att det är farligt för katten eftersom det är syntetiskt framställda fermoner och katters egna fermoner är inte farliga.

Det har sålts i vanliga djuraffärer också.

Ok, där ser man. Vet bara att när jag köpte det för första gången för flera år sen så stog det på deras hemsida att det endast såldes på vet.kliniker.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej, Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 201
Senast: Asko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V