Felstavningar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 755
  • Visningar Visningar 151 787
Sv: Felstavningar

Nej det är nog dialektalt.

I Stockholm bor man på Södermalm, på Kungsholmen och på Gärdet. Däremot bor man i Vasastan, i Gamla stan och i Årsta.

Att det heter på Kungsholmen och på Gärdet beror ju på att det är en holme och ett gärde, inte att det är stadsdelar.

I Växjö bor man de flesta stadsdelar (Väster, Söder, Teleborg, Högstorp m fl) men i några av dem (= gamla byanamn som Öjaby, Sandsbro). Varför vet jag inte.

Haha! Jag tror minsann att vi har tittat på samma serie, nämligen Hem till gården. :D Paddy hade gjort middag och ställt in Aarons portion i kylen. Jag studsade till när de översatte det till att han hade ställt in teet i kylen.

Frågan är varför jag kan komma ihåg sådant här, men inte det jag pluggar inför tentor. :crazy:

Nu ska jag kolla på Hem till gården på Tv 4 play (jo, jag hade faktiskt redan laddat den sidan innan jag läste här. :D).

Det gör vi, men det var väl Chas han lagat middag åt:p

Nej, det tror jag är till stor del dialektalt. Jag säger definitivt i om stadsdelen jag bor i (inte centrum). "På" låter jättefel. Det enda jag använder "på" om är om jag ska gå ner på stan. Annars är det nästan alltid "i" om stadsdelar.

Det kanske är dialektalt. Har inte tänkt på det. Vänner i Helsingborg säger också på om stadsdelarna och likaså Stockholmarna. ( Söder tex), men nu när jag tänker på det så säger Göteborgare tex i Majorna, i Gamlestan, fast Hisingen. Ja du har nog rätt. Det varierar nog beroende på vart man bor.

Vänner i Helsingborg säger också på om stadsdelarna

Som före detta helsingborgare säger jag envist att jag bodde i Ramlösa under större delen av de 42 åren. Dessförrinnan hade jag hunnit med att bo både i centrum och Tågaborg :D

Måste, för ordningens skull, nämna att jag bodde i Rammlösa, inte Raaamlösa :p

Senast ändrad:

men nu när jag tänker på det så säger Göteborgare tex i Majorna, i Gamlestan, fast Hisingen.

Det klart att man säger Hisingen, det är ju en ö. ;)

Man bor på Vargö (ö i GBG:s skärgård) och i Vargön (samhälle utanför Vänersborg).

Göteborgare är inget egennamn och ska inte skrivas med versal annat än som inledande ord :angel:

Fast som jag skrev säger vi inte "på" om alla stadsdelar utan bara de man befinner sig "på", exempelvis en holme eller ett gärde. Inte "på" automatiskt om alla.

Precis! Så är det väl ändå för de flesta?

Är det någon som säger att de varit i Island ellerNorge? ;)

Om vi åker till Thailand och besöker Bangkok och Koh Lanta så är vi ju i Bangkok och Koh Lanta.

För många år sedan sommarjobbade jag på en trafikskola. Det tog en stunds övertalning att få den som jag skulle vikariera för att förstå att det faktiskt heter öpettider och inte öppentider. :crazy:

Stadsdelarna utanför Västerås är absolut inga öar, kullar eller liknande. De heter på ändå. För mig krävdes det mycket för att börja säga på och inte i.

Sen undrar jag varför jag säger "rätt" utan att reflektera? Även om ställen långt bort jag aldrig hört talas om.

Jag har tex aldrig tänkt på att Södermalm är en ö och därför på.

:D

Läste just denna mening på fb:
"Ut-Hyres. en sko-kartong Fyra med stort ny renoverat flytt-kartongs-kök"

:crazy:

Senast ändrad:

:rofl: Men tänk att nån kan skriva så utan att reflektera över hur fel det blir. Jag förstår det inte.

Påminner mig om ett inlägg jag såg i ett annat forum:

Super bra advokat..

Rent spontant skulle jag svara NEJ, men det var en superbra advokat som efterfrågades.

Stadsdelarna utanför Västerås är absolut inga öar, kullar eller liknande. De heter på ändå. För mig krävdes det mycket för att börja säga på och inte i.

Sen undrar jag varför jag säger "rätt" utan att reflektera? Även om ställen långt bort jag aldrig hört talas om.

Jag har tex aldrig tänkt på att Södermalm är en ö och därför på.

Anledningen att det heter på är väl att man säger så dialektalt. Sen om det är grammatiskt korrekt eller inte kan man väl diskutera, men det har ju inget med det faktum att det är en stadsdel att göra.

Att det heter "på" Södermalm har ingenting med att det är en ö att göra. (Ska vi vara riktigt petiga är inte Södermalm en ö längre pga landhöjningen, och när den var en ö hette den Åsön).

Det heter på Södermalm för att att man säger "på malmen". Jämför exempelvis med Östermalm och Norrmalm som inte är i närheten av att vara öar.

*KL*

Kom på en sak jag stör mig vansinnigt mycket på - och inte kan förstå - varför skriver så många "spa" med versaler? Jag ska på SPA och göra SPA-behandlingar - eh, nä.

Ja, kanske det, men jag ser ingen logik i det. Isåfall kan man ju tro att vad som helst är en förkortning.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 422
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 045
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 351
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 408
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring