Felstavningar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 755
  • Visningar Visningar 151 832
Sv: Felstavningar

Jag håller faktiskt med dig lite grand. Jag förstår aldrig varför namndiskussioner är så himla känsliga. Det är ju inte barnet man kritiserar, utan föräldrarnas namnval.

Sen förstår jag inte riktigt varför man slår knut på sig för att hitta det mest udda/ovanliga/konstruerade namnet man kan komma på - och sen blir sårad när någon reagerar på det. Om man själv inte kan stå för namnet utan att bli upprörd, ska då barnet behöva dras med det resten av livet?

För övrigt såg jag nyfödda tvillingar i tidningen för ett tag sedan som hette Ninja och Rebelle.

Sen förstår jag inte riktigt varför man slår knut på sig för att hitta det mest udda/ovanliga/konstruerade namnet man kan komma på - och sen blir sårad när någon reagerar på det. Om man själv inte kan stå för namnet utan att bli upprörd, ska då barnet behöva dras med det resten av livet?

Det där har jag heller aldrig begripit, och det är exakt samma sak med vanliga namn med ovanliga stavningar.

Det är självklart att varje förälder själv ska välja namn till sitt barn. Vill man att barnets namn ska stavas exempelvis Mharyah och uttalas Maria så får man såklart välja det.

Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan bli upprörd över att folk tror att ett namn som uttalas "Maria" också stavas "Maria". Eller att man blir upprörd för att folk tror att namnet "Mharyah" uttalas på ett annat sätt än Maria.

Lite så, ja. Men jag har nog aldrig haft den där känslan av att namn är heliga. Jag är själv noga med att försöka uttala folks namn rätt men själv har jag ett namn som bara funkar på svenska, och det har aldrig rört mig i ryggen att det uttalas fel när jag är utomlands. Big deal, liksom.

För övrigt såg jag nyfödda tvillingar i tidningen för ett tag sedan som hette Ninja och Rebelle.

Jag antar att e på slutet i Rebelle är för att markera att det är en tjej?

Vi ska vara glada att föräldrarna inte skriver det Rèbèllé. :D

Undrar om Rebelles föräldrar vuxit upp med att deras föräldrar sjunger Rebellflickan/The Rebel Girl för flickebarnen vid allsång på fester?

Lite så, ja. Men jag har nog aldrig haft den där känslan av att namn är heliga. Jag är själv noga med att försöka uttala folks namn rätt men själv har jag ett namn som bara funkar på svenska, och det har aldrig rört mig i ryggen att det uttalas fel när jag är utomlands. Big deal, liksom.

Ja precis.

Min sambo (och således förhoppningsvis även jag själv en dag) har ett efternamn som är helt hopplöst. Det är på inget sätt svårt att varken stava eller uttala. Problemet är att det "ska" uttalas på ett helt annat sätt än hur det enligt både svenska stavningsreglerna och namnets ursprung borde uttalas. Alltså säger varenda människa "fel" när de läser hans namn för första gången.

Sambon kunde inte bry sig mindre, det är ju inte konstigt att folk tror fel. Han brukar även själv uttala det fel när folk ska skriva ner vad han heter för att förenkla processen.

*kl*

Kom på en sak som driver mig till vansinne - när det står "smula ner buljongen" i ett recept. Nog är det så att man smular ner buljongTÄRNINGEN för att få buljong.

Men det är en petitess.

En liten onödig tanke som slog mig, all buljong är inte gjorda som tärningar, det finns ju buljong som är "lösvikt i burk" eller hur jag ska förklara. :idea:

/trött hallonsaft som inte kommer på dem ultimata förklaringen.

Undrar om Rebelles föräldrar vuxit upp med att deras föräldrar sjunger Rebellflickan/The Rebel Girl för flickebarnen vid allsång på fester?

Men Rebelle är egentligen inte så värst annorlunda än Vilda. Och det har man vant sig vid, precis som Tindra.

Skall man välja så känns Rebelle som ett något mer aktivt namn än Tindra, om man säger så...

Vill man att barnets namn ska stavas exempelvis Mharyah och uttalas Maria så får man såklart välja det.
Men alltså, hur vanligt är detta? Jag menar, namnet Cewin dras ju till exempel upp i varje namntråd (vilket inte är jättemärkligt, stavningen är ju minst sagt intressant på det namnet) men när man tittar så finns det faktiskt bara 17 Cewin i Sverige. Det är inte så våldsamt många liksom.

Nån på Familjeliv hävdar att hennes son heter Cewynné (uttalas tydligen Kevin det med) men nåt sånt namn finns inte med i nån namnstatistik som jag har hittat. Även om pojken faktiskt heter så är han nog definitivt den enda i Sverige. Kort sagt - de stavningar som är mest off verkar vara väldigt ovanliga. Just accentförvirring verkar dock vara rätt vanligt vad jag förstått.

Jag håller faktiskt med dig lite grand. Jag förstår aldrig varför namndiskussioner är så himla känsliga. Det är ju inte barnet man kritiserar, utan föräldrarnas namnval.

Frågan är varför man skall kritisera öht? :confused:

Gjort är ju gjort om barnet väl fått sitt namn.

Jag ser ingen poäng i att uppfostra omgivningen och hur den skall namnge sina barn. Däremot kan man absolut ha namndiskussioner generellt.

Vad gäller föräldrarnas val så får man väl utgå ifrån att de väljer ett namn som de anser vara det finaste de kan hitta för sitt barn?

Det kan man väl inte egentligen kritisera?

Det val man gjort vittnar många gånger om social tillhörighet och i den mån man väljer ett namn som generellt förknippas med människor som har sociala svårigheter - då skall man väl verkligen inte trycka till?

Jag brukar inte gå fram till folk och ha synpunkter på deras barns namn. Det jag tänker mig är situationer då namn faktiskt diskuteras. T ex om en nära vän testade ett namn på mig skulle jag säga vad jag tyckte. Och var det en något mindre nära vän skulle jag kanske säga Men ska du verkligen krångla till det så?

Jag tycker alltså inte att namn står i något slags särställning när det gäller olika val man gör.

Ja, det där med accenter är ett kapitel för sig. Tänk på enstaviga namn: Sám:D. (Jag ville luta den åt andra hållet med ipads svenska tangentbord vägrade:p)

Jag brukar inte gå fram till folk och ha synpunkter på deras barns namn.

hehe - ok - det låter ju tryggt. :D

Det jag tänker mig är situationer då namn faktiskt diskuteras. T ex om en nära vän testade ett namn på mig skulle jag säga vad jag tyckte. Och var det en något mindre nära vän skulle jag kanske säga Men ska du verkligen krångla till det så?

Jag tycker alltså inte att namn står i något slags särställning när det gäller olika val man gör.

Jo, men det ok - det kan jag också göra. Jag uppfattade mer som att du ansåg att det är fritt fram att prata om allas namnval och tycka till om det...

Min mamma sade när jag bildade familj: "Åh.. jaha... det namnet? Är det verkligen fint, tycker du? Är inte xx mycket finare? Det hade jag valt."

En harmlös kommentar kan tyckas men utifrån den relation jag hade med henne så var kommentaren överflödig. Hon har aldrig varit nöjd med något jag valt att göra, så självklart skulle hon ha synpukter på det också.

Så - ja... prata om namn kan man allt göra, men man kanske skall ha lite känsla för hur mycket relationen tål.

delvis kl

Jag tycker det är kul med lite annorlunda namn - och även om jag kan fnissa åt alltför vansinniga accenter på vokaler som gör namnet helt omöjligt att uttala så tycker jag det är bra mycket roligare med lite fantasirika namn än om alla barn skulle heta samma.

För övrigt så var svärmor först lite missnöjd med namnet dottern fick, men hon har vant sig. :D

Jag nämnde att jag har några fina namn i släkten, har tänkt på det idag och kommer ihåg några. Alla från perioden 1880-1920 ungefär. Rosette, Meurinda, Zenobia, Teolinda, Tominne, Medora - de flesta som andranamn. En Robert har mellannamnet Ellery. Det verkar som det var lättare att leka med kvinnliga namn, jag har tänkt på det faktumet även utanför min släkt. Vet inte om det stämmer?

Men alltså, hur vanligt är detta? Jag menar, namnet Cewin dras ju till exempel upp i varje namntråd (vilket inte är jättemärkligt, stavningen är ju minst sagt intressant på det namnet) men när man tittar så finns det faktiskt bara 17 Cewin i Sverige. Det är inte så våldsamt många liksom.

Nån på Familjeliv hävdar att hennes son heter Cewynné (uttalas tydligen Kevin det med) men nåt sånt namn finns inte med i nån namnstatistik som jag har hittat. Även om pojken faktiskt heter så är han nog definitivt den enda i Sverige. Kort sagt - de stavningar som är mest off verkar vara väldigt ovanliga. Just accentförvirring verkar dock vara rätt vanligt vad jag förstått.

Just Mharyah har jag ingen aning om ifall någon faktiskt heter, jag tog det knäppaste jag kunde komma på :p Mitt resonemang fungerar precis lika bra på att heta Sara men stava det Sarah.

Sen så kan jag ju avslöja att Cewynnés "mamma" snarare vill visa på det absurda med felstavade namn än att berätta vad hennes så kallade son heter ;)

Fast är det egentligen något fel i att stava Sara Sarah eller Ann Anne? Får man bara stava namn precis som de ska uttalas? Är Micaela också märkligt och fel då?
Jag känner bara att gud så jäkla beige om alla i Sverige skulle stava sina namn på enklast möjliga sätt och alla bara fick ha superdupersvenska namn. Och gamla namn dessutom.

Okej, angående familjeliv så har jag inte läst tråden själv så jag har ingen koll.

delvis kl

Jag tycker det är kul med lite annorlunda namn - och även om jag kan fnissa åt alltför vansinniga accenter på vokaler som gör namnet helt omöjligt att uttala så tycker jag det är bra mycket roligare med lite fantasirika namn än om alla barn skulle heta samma.

För övrigt så var svärmor först lite missnöjd med namnet dottern fick, men hon har vant sig. :D

Jag nämnde att jag har några fina namn i släkten, har tänkt på det idag och kommer ihåg några. Alla från perioden 1880-1920 ungefär. Rosette, Meurinda, Zenobia, Teolinda, Tominne, Medora - de flesta som andranamn. En Robert har mellannamnet Ellery. Det verkar som det var lättare att leka med kvinnliga namn, jag har tänkt på det faktumet även utanför min släkt. Vet inte om det stämmer?

Just Teolinda fick en bekants barn heta i andranamn. Det var en släkting till personen som också hade hetat det i andranamn och man ville behålla det i familjen så att säga.

Vet inte om det är så vackert, men i alla fall unikt. :)

I min släkt fanns en Viktalia på farfars sida. Inte heller så vackert kanske, men annorlunda - om man nu gillar annorlunda namn.

Nej, jag tycker som du - det är ganska roligt med lite variation och spännande med nytänkare - men namnen skall ju vara fina också. Jag tror inte Rebelle och Ninja lär bli några toppnamn på min lista... ;)

Fast är det egentligen något fel i att stava Sara Sarah eller Ann Anne? Får man bara stava namn precis som de ska uttalas? Är Micaela också märkligt och fel då?
Jag känner bara att gud så jäkla beige om alla i Sverige skulle stava sina namn på enklast möjliga sätt och alla bara fick ha superdupersvenska namn. Och gamla namn dessutom.

Okej, angående familjeliv så har jag inte läst tråden själv så jag har ingen koll.

Min dotter heter Hannah, med h på slutet mest pga att hennes pappa är engelsman och för honom ser det JÄTTEkonstigt ut att stava namnet Hanna. Dessutom är det lite kul med ett namn som är ett palindrom :) Att sätta ett h på slutet av namn är väl lite anglofierande, eller vad det nu heter. Ser jag Sarah stavat med h på slutet, uttalar jag det automatiskt "på engelska". Min dotters namn uttalar jag svenskt eller engelskt beroende på vem jag pratar med, dvs olika under dagens lopp!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 501
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 101
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 410
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
16 886
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025