Bukefalos 28 år!

Feltillverkad sadel, vad gäller?

S

Spider84

Jag köpte en HdR i höstas av en tjej, som inhandlat den ny 2002. Jag har kvar köpbevis och vad som gäller med garantier m.m.

Det är ju ettårs garanti på hantverket och 5 år på bommen, vilket inte spelar någon roll eftersom det är en feltillverkning som det gäller.

Jag visste att den sadeln och den modellen låg bra på min häst så därför tänkte jag inte så mycket på det när jag köpte den, trots att jag vet att bossorna på HdR sadlarna håller väldigt varierande kvalitet (suck!).

Så hade vi equiterapeuten ute, av andra orsaker, som även kollade sadlar och hittade att en bossan var mindre än den andra. Främst längst fram vid manken = min häst var öm i manken p.g.a sadlen tryckt. Tur att hon inte gått med den så mycket!


Så vad händer nu? Måste jag själv ta in den till sadelmakaren och betala för att få den fixad eller kan man få det betalt på något sätt?
Det är ju ändå en feltillverkning från företagets sida och inget som har hänt när man ridit eller annars...


Vem vänder jag mig till om det är så att ni tror/vet att det går att få det fixat gratis?
 
Vänd dig till den som sålt sadeln till köpare 1 och reklamera den. Ring dem och följ upp med ett brev där du begär skriftligt svar på reklamationen.

Vägrar de, gå vidare till KO. Om inte, allt frid och fröjd!
 
När jag skickar tillbaka den, vem ska då stå för frakten? Jag eller de?

Tack för hjälpen!!


Kan jag be dem när jag ringer om ett skriftligt svar på reklamationen? Ska jag få det innan jag skickar sadeln?
 
Eftersom det inte gäller några större summor hade jag personligen tagit kostnaden för frakten, för att i alla fall få den saken ur världen.

I den skriftliga rekommendationen hade jag ställt frågan till dem; till vilken adress ska den reklamerade sadeln skickas? Det är ju faktiskt möjligt att de vill ha den sänd till en tredje part (för kontroll).
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 822
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag är helt rudis på sadlar. Börjar väl få lite grepp om livet men jag är verkligen inte duktig. Det är verkligen en djungel och mkt att...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: Baddy96
·
E
Utrustning Jag har en dressyrsadel och en hoppsadel vilka är av samma märke. Köpta av generalagenten. Sadlarna kostar ca 25 000kr styck. Vid köp...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: Streiff
·
Utrustning Ok, såhär är det: har en sadel till min nu fyllande 5 åring som jag fick utprovad för 6månader sedan och som passat honom jättebra...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp