Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Gry

Trådstartare
Jag är helt rudis på sadlar. Börjar väl få lite grepp om livet men jag är verkligen inte duktig. Det är verkligen en djungel och mkt att sätta sig in i!

Jag köpte min häst för nästan ett år sen, förra våren, och fick då med mig en sadel som sades ligga som en smäck. Den behövdes dock stoppas lite. Anlitar en duktig sadelmakare som bygger om så att den verkligen passar individer. Mkt noggrann sades det :crazy:

Åhej och hå! Min häst har nu äntligen börjat bli bättre med hjälp av massör/hästfysioterapeut. Han har haft rejält ont. Trots att tränare och annat duktigt löst hästfolk har försäkrat mig om att det absolut inte var sadeln som spökade... Men det var den. Alldeles för trång runt manken coh trång i kanalen.

Anlitade då den "bäste", en sadelutprovare med riktigt bra rykte. Denne lade på ett par sadlar utan att trycka och känna, vilket jag reagerade på, men antog att denne kunde sitt jobb och mer därtill. Köpte en sadel med rum att växa i och försäkrades att sadeln satt väldigt väldigt bra. Bra! tänkte jag!

Nu har hästen stått i ett par veckor, masserats och gått på promenader i snö, i skog och mark och på vanlig barmark och över bommar. Ryggen är betydligt bättre och han har återfått lite muskler. Sätter på sadeln och massören rynkar på näsan.

Sadeln är inte svängd nog och ligger bara an längst fram och bak och när det kommer lite tyngd ovanpå skjuts den fram. Kanalen är väldigt stor och hänger/trycker ner musklerna väldigt långt ner. Vid manken är det väääldigt stor plats, till en mkt väl tilltagen manke- som min häst inte har. Och sadeln ligger ner på bogen och trycker. Kort sagt- ur asken in i elden.

Kul jul!

Jag lär mig mängder på det här! Jag inser att jag inte kan lita på dyra "experter" utan jag får sätta mig in i sadelvärlden själv. Jag tänker att har man häst så får man själv ansvara för att se till så att sadeln man köper passar. Naturligtvis. Men samtidigt blir jag frustrerad för jag betalar riktigt mkt pengar för att få en utprovad. Och ok, om sadlarna hade suttit "okej" hade jag tagit det, men detta är två utprovade riktigt illasittande sadlar. Och varför säger man att man kan när man inte kan och varför säger folk att denne är den "bäste" när den inte är det?

Mest retar jag mig på det senaste sadelköpet. Jag berättade att pengar inte är en issue, jag betalar för en sadel, inte kanske för över 20.000 men under, och att jag inte bryr mig om hur jag sitter i den särskilt mkt. Det absolut viktigaste var hur den låg på hästen. Min sits påverkar hästen men så länge jag satt ok- var det bra.

Har sadelutprovare Good Will/praxis att ta tillbaka riktigt illasittande sadlar som de rekommenderat? Jag har alltså inte ridit i min sadel sedan jag köpte den. Eller ska man sälja den vidare?
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Sadlar är som du har insett en djungel, en sadel som ligger bra idag kan ligga urkasst om en månad. Hästar ändrar sig, inte bara efter hull och muskler utan även när de rör sig. En sadel som ligger bra på stillastående häst kan ligga katastrofalt i galoppen.

Det är lika viktigt att sadeln passar ryttaren som att den passar hästen, utan bra sits kan man inte inverka korrekt och då skapar man problem för hästen. Detta ska en bra sadelutprovare vara medveten om så den borde protesterat när du sa att det inte var så viktigt hur du sitter i sadeln. Redan där kunde man alltså insett att den du anlitade inte var seriös.

Om din sadelutprovare har tagit mått och ritat konturdiagram och din häst är exakt likadan nu och sadeln inte ligger bra så kan du ha en chans att lämna tillbaka den men annars är dina chanser små. Dock tycker jag att du ska kontakta sadelutprovaren och förklara hur missnöjd du är.
Jag litar inte på sadelutprovare alls längre, de sadlar jag har fått utprovade har gett min häst inflamation i ryggen.

Det bästa är att läsa och studera hästens fysiologi så att man själv kan ifrågasätta och fråga varför sadelutprovaren gör och säger si eller så.

Jag hoppas verkligen att du får lämna tillbaka sadeln men jag kan inte ge dej mycket hopp. Däremot ska du inte gå på att hen kommer tillbaka och provar ut en ny åt dej, kunde hen inte göra ett bra jobb första gången så gör den säkerligen inget bra jobb andra gången heller.

Jag gav upp bomsadlarna och skaffade mej en bomlös Sensation ride, det är underbart att kunna lägga på sadeln efter en månads vila och den ligger lika bra som innan :love:
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Jag gav upp bomsadlarna och skaffade mej en bomlös Sensation ride, det är underbart att kunna lägga på sadeln efter en månads vila och den ligger lika bra som innan :love:

Ska kasta mig i bilen nu, eg. för tre minuter sen :angel:, så jag svarar väldigt kort;

Satt PRECIS och kollade på sensation sadlar!! :eek: Hemsidan lyckades nästan sälja en till mig :love: Fast egentligen tänkte jag mest till min andra häst. Men du rekommenderar den sadeln?!
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Oja! Jag rekomenderar den verkligen! Min nuvarande häst (köptes som växande femåring) har varit helt hopplös med sadlar, hon hade 15 sadlar på 18 månader och varje sadel passade när den köptes för att sedan ligga skit efter några veckor. Min Sensation har jag haft i 18 månader, den ligger exakt lika bra nu som den gjorde då och den har legat lika bra hela tiden :love: Att jag sitter som en prinsessa i den gör ju inte heller ont ;)

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en Sensation med en gång när jag köpte hästen. Tänk så mycket lidande hästen hade sluppit, så mycket pengar jag hade sparat och tänk vad många dagar jag hade sluppit använda på att hitta en ny sadel igen och igen.
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Nu framgår det inte hur länge du igentligen haft sadeln. Men ring din konsumentrådgivare i kommunen o hör vad h*n tycker.
// Linda
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Oja! Jag rekomenderar den verkligen! Min nuvarande häst (köptes som växande femåring) har varit helt hopplös med sadlar, hon hade 15 sadlar på 18 månader och varje sadel passade när den köptes för att sedan ligga skit efter några veckor. Min Sensation har jag haft i 18 månader, den ligger exakt lika bra nu som den gjorde då och den har legat lika bra hela tiden :love: Att jag sitter som en prinsessa i den gör ju inte heller ont ;)

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en Sensation med en gång när jag köpte hästen. Tänk så mycket lidande hästen hade sluppit, så mycket pengar jag hade sparat och tänk vad många dagar jag hade sluppit använda på att hitta en ny sadel igen och igen.


Och jag är SÅÅÅ glad att jag redan varit igenom sadelträsket med de tidigare 2 hästarna och insåg att det fick bli en sensation till 3-åringen jag köpte förra året.

Jag har lagt den på 3 hästar med olika ryggar/bredd och den har funkat på alla.

ÅF är extremt serviceminded, har ärligt talat aldrig fått så bra och snabb service någonstans.
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Jag tycker oxå det verkar vara bra sadlar som såklart min häst inte kan ha :(
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Jag är så nyfiken så jag måste fråga varför din häst inte kan ha den?
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

101001002.jpg


där har du svaret, går icke med den manken sa åf...
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Oj, ja det var verkligen en hög manke! Då förstår jag. Tråkigt att Sensation inte passar så höga mankar men det gör väl knappast någon bomlös?
Det måste vara lurigt att hitta en sadel som ligger bra på din häst?
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

har en prestige nu somn ligger helt okej. Tyvärr har han gått med smal sadel i sju år o musklerna vid manken verkar vara borta för gott :( ryggen o rumpan har han dock musklat på mer sen den bilden är tagen.
Hade en liten förhoppning om att en bomlös kanske skulle kunna väcka dem till liv....

Lovis> Ska googla o kika. Vill ha en som går att hoppa i.
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

En Star Trekk hoppsadel kanske? De är ju bomlösa och ska gå att hoppa i.
Har inte provat eller sett någon på riktigt men deras espaniola, dressyr och islandssadlar gillar jag iaf :)

Kan ju vara värt att testa?
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

har jag faktiskt inte sett, men det ska kollas upp. Tack för tipset :bow:
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

KL

Har pratat med sadelutprovaren och h*n går med på att byta sadel. Så jag måste köpa en annan av personen ifråga.

Även om en häst musklar om sig antar jag att det är sällan rygglinjen ändras, kurvan eller rakheten torde väl bestå?! Det jag däremot inte fattar riktigt är om tunneln, eller vad det heter, behöver anpassas efter hur musklad eller omusklad hästen är eller om man alltid har samma. Albionen jag köpte har en väldigt bred kanal/tunnel, jämför jag med andra sadlar i stallet är den klart bredast. Även om han musklar sig rejält- måste han ha en sån bred kanal som ingen annan islandshäst behöver om han har en relativt okomplicerad rygg?

Han är lång, hyfsat rak med en helt normal manke, hyfsat bred bog, som de flesta islänningar.

Har pratat med hästens massör och jag har bett henne komma till sadelutprovningen som en vän till mig. Och kan gripa in om det behövs. Så hon kan kolla lite också. Litar på henne. Faktiskt. Fast jag egentligen inte vet så mkt. Fasen!!! Måste lära mig snabbt om allt sånt här! :cry:
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Kurvan - rakheten kan förändras ganska mycket...

En bomsadel som ligger bra när hästen står stilla ligger inte likadant när hästen rör sig. Om hästen går i form så brukar ryggen bli rakare än när hästen står stilla. Om den inte sänker ryggen medan du rider..
Rent krasst skulle du ha 4 eller 5 sadlar, en för varje gångart för ryggen och rörelserna är olika för varje gångart du rider i så att få en optimal sadel så skulle du alltså byta varje gång du byter gångart...

Vilken Albion har du? Jag hade en K2 och testade en SLK men ingen av de har ju jättebreda kanaler?!
Jag har en normalbyggd Islandshäst och jag skulle då inte vilja ha smalare kanal än vad det är på Albion..
Däremot är det alldeles för vanligt med för SMALA kanaler...

Du kanske skulle fundera på en bomlös? Det har ju många fördelar men även nackdelar. Just nu rider jag i en bomlös på min islänning medan han musklar sig men personligen föredrar jag främst bomsadlar.
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Har precis skrivit en bomlöstråd för dummies med lite nybörjarfrågor. :idea: Så två själar, en tanke!

Har inte en susning om vilken modell jag har. Den är svart... :o med röda knappar på... :o och har faktiskt mkt bred kanal. Det är väl en 15 sadlar i stallet och min är lätt bredast, och då är alla islandssadlar.

Det jag såg, när massören förklarade, är att sadeln ligger för långt ner på ryggmusklerna. Och eftersom sadeln har jättestor plats för en jättemanke börjar "bullarna" ganska långt ner, vilket på min häst blir för tok på långt ner.

Jag har svårt att se att en gångart skulle påverka det, men hey, jag kan inte det här med sadlar. Jag är dock väldigt tacksam för om du/ngn orkar förklara för nu vill jag baske mig lära mig sadlar!!!
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Har de andra gamla sadlar? Äldre sadlar har ofta smala kanaler.

Jag har inte sett någon nyare sadel som inte har rejält breda kanaler för att hästen ska kunna lyfta ryggen.
Detta gäller både hopp,dressyr och islandssadlar.

Att sadeln har ett öppet framvalv och din häst har en liten manke spelar ju ingen roll. Hellre ett öppet framvalv med mycket utrymme än tvärt om.
Låter mer som att sadeln är för vid än att det är det öppna framvalvet det är fel på.

Din häst rör ryggen helt olika beroende på vilken gångart den har.
Det är det som är det återkommande problemet med bomsadlar - de passar i ett läge men hästens kropp har flera lägen och då är inte sadeln flexibel nog.
Om du rider rätt så ska hästen lyfta upp ryggen och arbeta genom kroppen, om hästen går fel så sänker den ryggen och paddlar med benen..
Titta på din hästs rygglinje när du tex longerar så ser du att den är helt olika i skratt trav eller galopp.
INGEN häst har ryggen lika i alla gångarter - men det kan skilja sig på hur mycket den ändrar sig när den rör sig i olika gångarter.
Om man har en häst som ändrar sig bara lite kan det ändå fungera med en bomsadel i samtliga gångarter men det är ganska så få hästar.

För att veta om en sadel passar så krävs det att ryttaren RIDER i den i samtliga gångarter precis så som man brukar rida, om du är noga med att hästen arbetar genom hela kroppen och lyfter ryggen så måste den göra det när du provar sadeln också.
Du som ryttare ska få plats i sadeln, knästöden ska hamna på rätt ställe, du ska sitta bekvämt och i balans.
Sadeln ska ge ett jämnt tryck över ryggen inte mer eller mindre någonstans.
Och som sagt titta inte bara på detta stillastående, utan i ALLA gångarter som du rider i!
DET är viktigt för annars kommer du aldirg kunna hitta en optimal bomsadel.

Sen är det inte alla bomlösa sadlar som passar alla hästar bara för att de e bomlösa, så du vet.
De måste också provas ut.

Anlita en sadelmakare nästa gång och inte en sadelutprovare...
Sadelutprovarna är generellt kassa och jag kallar dom för sadelutlämnare för det är mest det som de gör.
En sadelmakare däremot vet vad de sysslar med och kan bygga en sadel.
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Tack för allt du har skrivit, suger till mig som en svamp.

Då kommer nästa fråga:

Om en sadel ligger kass stillastående, på det sätt jag beskriver ovan, kan den helt plötsligt ligga bra vid gångarter?

Dvs; Om en sadel är rakare än hästens rygg och man kan spela med fingrarna även vid ett tryck av en halvstark tjej där man sitter vid "där man sitter" medan sadeln ligger an framtill och baktill, när hästen står stillastående, kan sadeln då ligga bra när hästen rör sig, om hästen vid stillastående har halsen "vågrätt". Och benen rakt ner i golvet.

Eller man kanske måste sätta sig i sadeln med en såndärn tryckpad i lera? Massören har en sådan också och kan prova ut sadlar (arbetar som och är utbildad sadelutprovare (för vad det nu är värt) och är tack och lov inte sadelåterförsäljare, för då hade jag verkligen fått huvudbry... :eek:
 
Sv: Lämna tillbaka "utprovad" sadel och sadelbryderi

Anlita en sadelmakare nästa gång och inte en sadelutprovare...
Sadelutprovarna är generellt kassa och jag kallar dom för sadelutlämnare för det är mest det som de gör.
En sadelmakare däremot vet vad de sysslar med och kan bygga en sadel.

Det var en erfaren, välrenommerad och välutbildad sån som stoppade om min första sadel som var för trång och hade för trång kanal... För jag tyckte också att det kändes smartare att gå till en sådan än en sadelutprovare... men jag drar inte alla över en kam för det.

Det svåra är vem tusan man ska lyssna på??? Den sadelutprovaren som sålde andra sadeln till mig, som jag ska byta, har ett mkt gott rykte.

Det bästa är förstås att lära sig själv... men å andra sidan, det här är ju människor som arbetar som det, har gått kurser och utbildningar osv. Men grunden måste jag lära mig!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Mearas
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 367
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 368
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp