Felutbetalad lön

emlem

Trådstartare
Mitt gamla jobb har betalat ut lön till mig efter att mitt kontrakt avslutades. Jag har kontaktat dem och de säger att det blivit ett missförstånd och att jag ska betala tillbaka, inga konstigheter men de vill att jag betalar tillbaka nästan 2000 kr mer än vad de betalat in på mitt konto pg semesterersättning vilket jag tycker är skitkonstigt, varför ska jag betala mer till dem än de betalat mig när det är dem som felat och jag varit ordentlig och rapporterat?

Hjälp! Jag är arg, förvirrad och förbannad

Ska försöka få tag på facket i morgon, inte det lättaste med mina tider :(
Så under tiden... allsmäktiga buke dela med dig av din visdom

Mitt gamla jobb har betalat ut lön till mig efter att mitt kontrakt avslutades. Jag har kontaktat dem och de säger att det blivit ett missförstånd och att jag ska betala tillbaka, inga konstigheter men de vill att jag betalar tillbaka nästan 2000 kr mer än vad de betalat in på mitt konto pg semesterersättning vilket jag tycker är skitkonstigt, varför ska jag betala mer till dem än de betalat mig när det är dem som felat och jag varit ordentlig och rapporterat?

Menar de att de betalat för mkt även vid tidigare tillfällen?

Nej de har betalat ut lön som om jag fortfarande arbetade där fast så inte är fallet. Kan tillägga att jag inte slutade av egen vilja. Rena rama oprofessionella smörjan

De måste ju mena att de betalt ut för mycket tidigare.
När du skriver att de pratat om semesterersättning tänker jag att det skulle kunna vara så att ni har innevarande år som semesterår som vi har. Det innebär att man får 25 semesterdagar från januari, men att de är beräknade utifrån att man jobbar hela året. Om man då lyckas ta ut alla 25 dagar t ex januari - augusti och sen slutar så blir man alltså i en skuld gällande semesterersättningen till arbetsgivaren (eftersom man skulle ha jobbat 4 månader till för att ha jobbat in till hela årets semester).

Jag rekommenderar att prata med lönekontoret; de bör kunna förklara varför/hur de resonerar.

Nej de har betalat ut lön som om jag fortfarande arbetade där fast så inte är fallet. Kan tillägga att jag inte slutade av egen vilja. Rena rama oprofessionella smörjan
Men om de betalt ut lön för tid som du inte arbetat där så är det klart att du blir skyldig dem pengar...?:confused:

Jag har vid tillfälle fått lön av ett företag jag inte jobbat för (en tjej med samma namn som mig jobbade dock där). När jag påtalade detta (lättare sagt än gjort att få tag i HR avdelningen på ett företag man inte känner) var det bara att betala in den felaktiga summan till deras konto.

Skulle det ev kunna vara så att du 'tjänar in' 2000kr i semesterersättning för 1 månads jobb, och att de då 'automatiskt' kommer att betala den summan senare på året? (och inte orkar ändra det och därför vill att du ska betala dem först... because that makes sense...)

Det är klart att jag ska betala tillbaka pengarna som nissarna satt in på mitt konto, men utöver den summan vill de att jag betalar 2000 kr extra för innestående semesterdagar ( hur någon som inte är anställd har det?) samt att de korrigerat min skatt för att vara mer exakt.

så som excempel (inte verkliga summan) så har företag satt in 10 000 kr som lön men kräver tillbaka 12 000 Något som jag inte tycker är vidare rimligt eftersom jag inte jobbat där på länge och kunnat tjäna ihop innestående semesterdagar etc

Huvudregeln i livet är: den som har pengarna har makten.

De vill ha tillbaka pengar, och de får redovisa vilken summa och hur de kommit fram till den. Mitt förslag är att du betalar tillbaka ostridigt belopp, d v s det du anser vara överutbetalning. Sedan får de helt enkelt motivera ev. belopp de vill ha utöver detta.

Varje dag du jobbar, tjänar du in semesterdagar. Antingen som betald semester (c a 2 dagar betald semester per arbetad månad) eller genom semesterersättning, oftast 12 % på intjänad lön.

Semesterlönen betalas ut månaden efter din sista löneutbetalning oftast.

Tolkar @stjarnhimmel s fråga som att den avser det du skrivit ang fel om
Semester .

Du har ju gjort helt rätt att rapportera om den felaktiga lönen som betalats ut.
Om arbetsgivaren utöver det och hur de missat, sen kommer på att du är skyldig semester osv , så hade jag som
Du redan tänkt , konsulterat facket .

Semesterersättning/hur semester beräknas /utbetalning vid avslutad tjänst är komplext . Oftast mer komplext än vad gemene man som anställd lyckas ha koll på /kan förväntas ha full koll på .

Däremot ska ju antalet dagar du har ang semester att ta ut tydligt finnas på varje lönespec så att den anställde har hyfsad koll .
Inte sällan släpar denna rapportering efter dock . Och då blir det svårt som "lekman" att ha koll på det hela .

@Lovisaleonora har summerat det hela ypperligt .

Det är klart att jag ska betala tillbaka pengarna som nissarna satt in på mitt konto, men utöver den summan vill de att jag betalar 2000 kr extra för innestående semesterdagar ( hur någon som inte är anställd har det?) samt att de korrigerat min skatt för att vara mer exakt.

så som excempel (inte verkliga summan) så har företag satt in 10 000 kr som lön men kräver tillbaka 12 000 Något som jag inte tycker är vidare rimligt eftersom jag inte jobbat där på länge och kunnat tjäna ihop innestående semesterdagar etc
Hade du innestående semesterdagar när du slutade är det väl företaget som borde betala dig för dessa?

Som jag fattar det har företaget betalat ut X kr och vill nu att TS ska betala tillbaka X kr PLUS 2000kr till.
Ja, men det bör de ju som sagt kunna förklara och visa henne vad dessa 2000 extra beror på. Mitt svar som du citerade var ett svar på att TS skrev att de betalat ut lön som om hen jobbade där även fast så inte var fallet.

Då menar jag att om de betalt ut lön för arbetstid som hon inte jobbat så är det ju klart hon blir skyldig dem pengar.

De betalade dessa till mig på slutlönen so jag fick när jag faktiskt slutade, inga konstigheter med den. kan tillägga att det är flera månader sedan jag jobbade där och det finns alltså inga semesterdagar som jag möjligen kan ha tjänat in sedan dess eftersom jag varken jobbat där eller varit anställd där sedan mitt kontrakt gick ut. Det är därför jag tycker det känns så konstigt

De betalade dessa till mig på slutlönen so jag fick när jag faktiskt slutade, inga konstigheter med den. kan tillägga att det är flera månader sedan jag jobbade där och det finns alltså inga semesterdagar som jag möjligen kan ha tjänat in sedan dess eftersom jag varken jobbat där eller varit anställd där sedan mitt kontrakt gick ut. Det är därför jag tycker det känns så konstigt

Men be dem om en redovisning så du ser att deras krav är korrekt. Det är väl inte konstigare än så?

Aha, så det kom alltså en summa nu efteråt från dem?
Och de menar att du ska betala tillbaka den summa PLUS 2000 kr till?
Det låter ju ytterst konstigt. Om de då inte i efterhand menar att de upptäckt att din slutlön var felberäknad...? Men 2000 kr för mycket på en slutlön skulle nog kunna bli svårt för dem att hävda att du ska betala tillbaka. Det finns något som heter att man tagit emot pengarna i "god tro".
Om arbetsgivaren så långt efteråt menar att de gjort fel så måste de också kunna hävda att det borde varit uppenbart för dig att du fick för mycket. Och bevisligen var det i så fall INTE uppenbart eftersom du tycker det var rätt o riktigt med sin slutlön - jag tror inte de har något att "komma med" på en sådan summa (skillnad om du hade fått kanske en summa på 10000 eller mer för mycket på en slutlön).

Hör av dig till facket som du tänkt så får de hjälpa dig att diskutera med arbetsgivaren.

Jag tänker om de ser att det ligger ytterligare en utbetalning i rullorna som inte går att backa och att om du då ändå gör en återbetalning kan du slå ihop dom. Det borde de ju dock väldigt enkelt kunna förklara för dig.

Jag tänker att det kanske kan vara så att du har fått en bruttolön på 12 000 kr men att dom har betalat in 2 000 kr som skatt och betalt 10 000 kr till ditt konto. Dom menar då att eftersom du har fått dessa 2 000 kr också, även om de inte kommit till ditt konto utan dyker upp på din deklaration nästa år, ska du betala tillbaka hela summan. Men det har ju inget med semesterersättning att göra...

Om det är så dom menar så kan dom få tillbaka de pengarna från Skatteverket även om det kräver lite jobb för dem...

Jag har fått för mycket utbetalt som jag inte behövde betala tillbaka, så det är ingen självklarhet.
Om sen arbetsgivaren skulle kräva mig på ännu mer pengar hade de gärna fått bevisa det först.

Jag tänker att det kanske kan vara så att du har fått en bruttolön på 12 000 kr men att dom har betalat in 2 000 kr som skatt och betalt 10 000 kr till ditt konto. Dom menar då att eftersom du har fått dessa 2 000 kr också, även om de inte kommit till ditt konto utan dyker upp på din deklaration nästa år, ska du betala tillbaka hela summan. Men det har ju inget med semesterersättning att göra...

Om det är så dom menar så kan dom få tillbaka de pengarna från Skatteverket även om det kräver lite jobb för dem...

Det där lät ju helknasigt, får en arbetsgivare göra så? Alltså jag menar inte att du har fel, det lät bara så jävla galet att en arbetsgivare kan göra så.

En av mina tidigare arbetsgivare betalade ut för mycket slutlön för mig, det var aldrig något snack om inbetalad skatt. Jag skulle bli vansinnig som en arbetagivare låste fast mina pengar hos skatteverket, nä fy! :eek:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 523
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka