Sv: Feministargument
Nej jag håller med dig att det inte är exakt samma sak men det är fortfarande relevant, allt är inte svart eller vitt.
Några år nyare eller inte spelar ingen stor roll eftersom det varierar så lite utan det viktiga är vad man väger in för faktorer. Medlingsinstitutet har ju legat runt 6% på den oförklarade löneskillnaden även tidigare. Men läs gärna Medlingsinstitutets undersökning så kan du se både vilka faktorer man väger in och vilka kända lönepåverkande faktorer man missar (bl.a sektor och chefskap i detta fallet om jag minns rätt).
Sektor tar man hänsyn till redan i standardvägningen så där minns du fel.
Chefskap tog man inte med i den rapporten och efter en snabb blick på dina källor tror jag det är främst det som Meyerson Petersen och Arbetsgivarverket tog i beaktande som gav lägre löneskillnad (däremot åsidosatte man andra faktorer). SCBs låga siffror hittade jag inte men då letade jag inte grundligt heller då det börjar bli lite sent.
Men du menar då i princip att den strukturella lönediskrimineringen du syftar på med 1-2% är den som är så oförklarad som den bara kan bli. Förekomsten av någon annan strukturell lönediskriminering reflekterar du inte över.
Chefskap kan betraktas som en sådan sak som människor väljs väldigt subjektivt till, man kan tänka sig att sexistiska värderingar skulle kunna väga in där, alltså att det kan handla om fördelnings/befattningsdiskriminering.
Det här är ju också problemet med regressionsanalys och statistik och beräkningar överlag, när man tar upp och åsidosätter diverse faktorer men utan att reflektera djupare över dem.
Yrket som spelar en stor roll i lönegapet tex - det här såg du ju inte som ojämställd lönebildning men det kan handla om värdediskriminering. Att traditionellt kvinnliga yrken värderas lägre helt enkelt för att de är traditionellt kvinnliga.
Statistik som man får fram genom att ta bort så många faktorer som möjligt tar inte hänsyn till sånt som värde och fördelningsdiskriminering som komplicerar bilden. Fördelen är ju då att man kan analysera exakt var de stora skillnaderna ligger (främst yrke) osv, men någon komplett bild ger den fortfarande inte utan analys. Som med alla siffror.
Du pratar om strukturell lönediskriminering som om den måste handla enbart om oförklarad löneskillnad, men det är mer än just det som kan vara strukturell lönediskriminering när man ser det i ett helhetsperspektiv.