Feministisk spellista

Mkb

Trådstartare
Jag söker låtar med ett tydligt feministiskt budskap och/eller som i sin text nämner eller citerar kvinnliga profiler kända för sitt försvar av kvinnors rättigheter eller mänskliga rättigheter generellt.

Jag kan börja med en låt som samplar Michelle Obamas tal där hon bland annat kommenterar Trumps uttalanden om kvinnor.
 
Jag gillar Mona Haydar (tex Good body och Hijabi).
Attitudeproblem- med flera kvinnliga rappare bla Silvana (kanske inte supertydligt feministiskt?)
Det mesta med Maud Lindström.
Jag vill tacka Ikea- Tina Wilhelmsson
Så jävla PK- Bianca och Tiffany (Kronlöf)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Mkb
Tråden har fått en flygande start, härligt!

Mitt nästa bidrag till spellistan blir den här. Hon beskriver både kvinnoförtryck och kvinnors motstånd, får även in patriarkatets påverkan på moder Jord och guldkorn som "Burned me at the stake you thought I was a witch centuries ago now you just call me a bitch".
 
Kom ihåg tråden när jag hörde den här låten. Tyckte den var lite för lugn i början och trodde inte den skulle vara i min smak då jag kan ha svårt för "spröda" låtar, ballader och så vidare, men den tog sig.
 
First Aid Kit - You Are the Problem Here. Som handlar om att lägga skulden för sexuella övergrepp där de hör hemma - hos förövaren. Passusen:

We don't need to be diminished
to sisters or daughters or mothers
I am a human being
that is how you relate to me!


Tycker jag är stark. Beträffande videon föredrar jag versionen som heter "Live from the Rebel Hearts Club", men nu tog jag textvideon eftersom texten är central.


 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Vet inte om det är exakt det som efterfrågas men de här tycker jag lyfter alla orimliga krav som ställs på kvinnor...

"He said "you need to be fed"
"But keep an eye on your waistline" and
"Look good but don't be obsessed"
Keep thinking over, over I try
But it's hard to know what's right
When I feel like I'm borrowing all of my time"


"They tell me I'm hellbent on revenge
I cut my teeth on weaker men
I won't apologize again
And
I never had a taste for liars
Or the uniquely uninspired
'Cause I don't need to be desired"

 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Jag slänger in en klassiker också: I Am Woman. Originalartist och även en av upphovspersonerna Helen Reddy (1971). Lägger dock in en cover med Dusty Springfield (för att jag gillar Dusty Springfield).

Huvudpersonerna i Sex and the City framför den som ett karaoke-nummer i den andra filmen.

 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Kesha - Rich, White, Straight Men
Bea Miller - THAT BITCH
Hailee Steinfeld - Most Girls
Taylor Swift - The Man

Är några jag kommer på just nu, har många fler. :D
 
  • Gilla
Reactions: Mkb

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp