Barnlös slash barnfri i ett samhälle/kontext där normen är att ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anser nog att flera saker kan vara vrickade samtidigt. Jag gissar att privatplanen trots en extremt hög belastning per personkilometer är en tusendel av problemet för vårt klot jämfört med den stora massans (som ändå är en bråkdel av hela befolkningen som har råd) långresor med flyg.
Ja men det är alltid den vanliga människan som får skulden för precis allting.
Vi ska åka buss plus tåg plus buss plus gå i timmar till jobbet och går det inte ska vi flytta till stan 😅
Två fel gör väl knappast ett rätt?
Det där låter mer som ett sätt att rättfärdiga sitt onödiga resande 😆
Jag reser ingenting längre har blivit flygrädd och hatar att åka bil längre sträckor så i mitt fall nej :)

Nej det gör inte ett rätt men det är väldigt mycket smutskastande på människor som bor på landet och behöver åka bil till jobb och affärer eller åker på en resa då och då.
 
Ja men det är alltid den vanliga människan som får skulden för precis allting.
Vi ska åka buss plus tåg plus buss plus gå i timmar till jobbet och går det inte ska vi flytta till stan 😅
Jag reser ingenting längre har blivit flygrädd och hatar att åka bil längre sträckor så i mitt fall nej :)

Nej det gör inte ett rätt men det är väldigt mycket smutskastande på människor som bor på landet och behöver åka bil till jobb och affärer eller åker på en resa då och då.
Detta att vi ska undvika smutskastande håller på att kosta barnen deras framtid. Dessutom handlar det inte bara om vad vi kan göra själva i vår egen tillvaro - utan också om de krav vi kan ställa på våra politiker.

Samtidigt måste vi börja ändra normerna - vi kanske inte ska hålla just nöjesresande så högt? Kanske börja lära oss att ta hand om våra kläder istället för att köpa nytt? Och kanske borde just barnfamiljerna gå i bräschen för detta istället för att bräka om att det är en mänsklig rättighet med solsemestrar.

Men mig spelar det mindre roll - jag har inga barn och är sannolikt borta inom 50 år. Jag börjar dock misstänka att de sista decennierna av mitt liv inte kommer att bli så behagliga som de skulle kunnat bli.
 
Men JA! Jag har ett barn och får ofta frågan när vi ska skaffa nummer 2. Jag brukar svara att det räcker fint med ett barn för att jag vill ha tid för hästen också. Det brukar inte falla så väl ut hos främst äldre kvinnor att jag väljer bort syskon till mitt barn för min ”hobby” (livsstil) men vaddå, det är ju sant 😄

Det var aldrig självklart för mig att skaffa barn (även om jag såklart är överförtjust i min unge), mitt liv hade massa mening innan barn också.
Precis så har jag också prioriterat! Jag skulle aldrig någonsin vilja vara utan min dotter, men det räckte fint med ett barn och det har gett mig möjlighet att också ha häst hela hennes uppväxt, det hade kanske varit svårt med ett eller två barn till. :)
 
Ja men det är alltid den vanliga människan som får skulden för precis allting.
Vi ska åka buss plus tåg plus buss plus gå i timmar till jobbet och går det inte ska vi flytta till stan 😅
Jag reser ingenting längre har blivit flygrädd och hatar att åka bil längre sträckor så i mitt fall nej :)

Nej det gör inte ett rätt men det är väldigt mycket smutskastande på människor som bor på landet och behöver åka bil till jobb och affärer eller åker på en resa då och då.

Tycker det är rätt rimligt att smutskasta flygresor, onödig bilkörning osv. Iaf om man tänkt att det ska finnas en framtid för sina ungar.
Personligen ser jag helst att mänskligheten dör ut.
 
Men mig spelar det mindre roll - jag har inga barn och är sannolikt borta inom 50 år. Jag börjar dock misstänka att de sista decennierna av mitt liv inte kommer att bli så behagliga som de skulle kunnat bli.
Mitt angreppssätt är annorlunda än ditt.
Jag hoppas att mina barn skall lösa problemen.
Och de är liksom med på det tåget.
 
Tycker det är rätt rimligt att smutskasta flygresor, onödig bilkörning osv. Iaf om man tänkt att det ska finnas en framtid för sina ungar.
Ja, så är det ju. Det krävs ganska stora förändringar av ganska många människors livsstil för att bromsa eller ännu hellre reversera klimatförändringarna.

Personligen ser jag helst att mänskligheten dör ut.
Det kommer den ju att göra förr eller senare, ingenting är evigt. När solens bränsle tar slut så kommer allt liv på jorden att utplånas. Däremot så tror jag inte att mänskligheten kommer att dö ut av klimatförändringarna. Kanske decimeras, men vi är en så anpassningsbar art att så länge liv på jorden är möjligt tror jag nog också att det kommer att finnas människor. Däremot har ju historiskt alla civilisationer dött ut, det kommer säkert våran att göra också.
 
Tycker det är rätt rimligt att smutskasta flygresor, onödig bilkörning osv. Iaf om man tänkt att det ska finnas en framtid för sina ungar.
Personligen ser jag helst att mänskligheten dör ut.
Nu smutskastas ju även nödvändig bilkörning dock.

Ja mänskligheten dör ut när den tiden är kommen.
 
Jag anser att det är fullkomligt oacceptabelt att lägga sig i huruvida andra har barn eller inte. Främst för att jag ser det som något som är privat och som folk själva har rätt att välja om de vill tala om eller inte, men också för att jag känner att det där barntjatet degraderar kvinnor till att vara enbart "mödrar" istället för att vara kompletta människor. Som att vårt enda syfte här i livet är att kunna bära fram barn.

Har ett barn och det har hänt att folk undrar om syskon, men mitt standardsvar är att jag och maken hellre vill ha en till häst än ett till barn. En gång var det någon som envisades med att stackars barnet ju skulle bli ensam när vi var gamla, då sa jag att han ju kan köpa sig en häst om han blir ensam och sedan var den diskussionen över :D

Mitt syskon har tre barn och under senaste graviditeten var det väldigt mycket ojande från släkten om hur "de skulle klara det här". Jag vet inte hur många gånger jag replikerade att de som två vuxna människor helt garanterat kommer att klara sig fint.

Nä, din syster verkar helt kocko. Du ska inte behöva ta sådan skit. Du är mer än bara din fortplantningsförmåga och folk som inte inser det borde skämmas.
 
Ja, så är det ju. Det krävs ganska stora förändringar av ganska många människors livsstil för att bromsa eller ännu hellre reversera klimatförändringarna.


Det kommer den ju att göra förr eller senare, ingenting är evigt. När solens bränsle tar slut så kommer allt liv på jorden att utplånas. Däremot så tror jag inte att mänskligheten kommer att dö ut av klimatförändringarna. Kanske decimeras, men vi är en så anpassningsbar art att så länge liv på jorden är möjligt tror jag nog också att det kommer att finnas människor. Däremot har ju historiskt alla civilisationer dött ut, det kommer säkert våran att göra också.

Jag ser helst att det sker långt för det. Jorden förtjänar att få vara ifred från människan.
 
Det kräver att folk är villiga att göra förändringar. Allt talar för motsatsen 🙄
Människor är flockdjur.
Om tillräckligt många ändrar riktning så följer resten med.
Snart så har vi uppnått kritisk massa och sedan så löser det sig.
Jämför med attityden till rökning.
 
Tycker det är rätt rimligt att smutskasta flygresor, onödig bilkörning osv. Iaf om man tänkt att det ska finnas en framtid för sina ungar.
Personligen ser jag helst att mänskligheten dör ut.
Ja, om liv på jorden ska överleva är nog det det bästa scenariot. Alternativt att vi får en riktig pandemi/krig/svältkatastrof/annan katastrof när 80% av mänskligheten dör ut och man sedan får börja om.

Människan har gjort sig själv en otjänst genom att sätta evolutionen ur spel.

Själv har jag tyvärr bidragit till överbefolkningen genom att ha 5 barn (4 vuxna och ett som fortfarande är barn). Visserligen bara ett barnbarn. Och har ett jobb där jag förväntas flyga en hel del. Men reser aldrig på onödiga semesterresor med flyg.

Kan också tillägga att jag aldrig utnyttjat mina barn för att få ledigt på de mest attraktiva tiderna. Tvärtom så lägger jag ofta min sommarsemester utspritt och jobbar ofta mitt i juli tex. FL togs ut i ett sammanhängande svep på lång tid, inga sparade dagar för att kunna få alla lov osv. Men har ett ganska flexibelt jobb där ingen behöver göra mina arbetsuppgifter när jag är borta. Det enda som krävs är att vi brukar se till att det finns någon på plats som kan ta akuta uppgifter om de skulle dyka upp.
 
Ja, om liv på jorden ska överleva är nog det det bästa scenariot. Alternativt att vi får en riktig pandemi/krig/svältkatastrof/annan katastrof när 80% av mänskligheten dör ut och man sedan får börja om.

Människan har gjort sig själv en otjänst genom att sätta evolutionen ur spel.

Själv har jag tyvärr bidragit till överbefolkningen genom att ha 5 barn (4 vuxna och ett som fortfarande är barn). Visserligen bara ett barnbarn. Och har ett jobb där jag förväntas flyga en hel del. Men reser aldrig på onödiga semesterresor med flyg.

Kan också tillägga att jag aldrig utnyttjat mina barn för att få ledigt på de mest attraktiva tiderna. Tvärtom så lägger jag ofta min sommarsemester utspritt och jobbar ofta mitt i juli tex. FL togs ut i ett sammanhängande svep på lång tid, inga sparade dagar för att kunna få alla lov osv. Men har ett ganska flexibelt jobb där ingen behöver göra mina arbetsuppgifter när jag är borta. Det enda som krävs är att vi brukar se till att det finns någon på plats som kan ta akuta uppgifter om de skulle dyka upp.

Vi har inte satt evolutionen ur spel. Det ligger inte inom vår makt att göra det. Var har du fått det ifrån?
 
Människor är flockdjur.
Om tillräckligt många ändrar riktning så följer resten med.
Snart så har vi uppnått kritisk massa och sedan så löser det sig.
Jämför med attityden till rökning.

Jo men det är ju precis som rökning 🙄
Jag har en betydligt mer bister inställning, utan att för den skull må ett dugg dåligt över det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
28 287
Senast: cirkus
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 841
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp