Barnlös slash barnfri i ett samhälle/kontext där normen är att ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, vi botar sjukdomar, vi hjälper naturen på traven om man inte lyckas få barn själva så att "survival of the fittest" gäller ju inte för människan. Vi för vidare sjuka och svaga gener.

1. Vi utför inte avel på människor så vi ska tassa försiktigt med att säga sådant som ovanstående. Det är en farlig slippery slope (och det säger jag som avelsintresserad naturvetare). Sedan sker evolutionen på populationsnivå, inte individnivå, och populationen gynnas av en stor genetisk mångfald.

2. Vi har inte alls slagit ut evolutionen. Det är många foster som spontanaborteras (dvs slutar med missfall) som inte var livsdugliga. Sedan är det så att även potentiellt dödliga sjukdomar kan spridas i en population även om den inte har tillgång till avancerad medicinsk intervention. Tex har sjukdomen jag har en tydlig ärftlig komponent men den visar sig ofta så pass sent att det finns en möjlighet att en reproducerat sig innan sjukdomen manifesterat.
 
Jo, vi botar sjukdomar, vi hjälper naturen på traven om man inte lyckas få barn själva så att "survival of the fittest" gäller ju inte för människan. Vi för vidare sjuka och svaga gener.
Det är bara i den rika delen av världen och gäller bara för en bråkdel av världens befolkning.

Men även där jobbar evolutionen om än med andra parametrar.
Typ läshuvud och intellektuell förmåga.
Stephen Hawking fick tre barn och det ser jag verkligen inte som en nackdel för mänskligheten.
 
Till TS till att börja med så håller jag med de som har skrivit innan att när det gäller din syster så verkar det ju vara något annat än att du inte har några barn som är bekymret egentligen. Känns som att ifall du hade haft barn så hade hon hittat något annat att ta ut sin gränslöshet och vad det verkar av beskrivningen sina mindervärdeskomplex på.

Sen är det ju fascinerande obegripligt hur just barn och familjebildande är så normstyrt och att människor blir så gränslösa kring detta. För detta förekommer ju i alla aspekter av barnfrågan.

Jag har också fått utså min beskärda del av detta, även om jag idag är trebarnsförälder. Jag och min man blev tillsammans när vi var 19 och fick vårt första barn när vi var 29. Jag vet inte hur många gånger jag har fått gränslösa frågor om när vi tänkte skaffa barn från folk jag knappt känner. Gärna i ett fullsatt lunchrum av någon inte känner mig bättre än att den inte ens vet vad min man heter. Vi visste väl att vi ville försöka få barn så småningom, men absolut inte i närtid, och det var verkligen inte något vi ville diskutera med andra.

Än värre blev dessa frågor efter att vi gift oss. En gång fick jag frågan i lunchrummet av en dam som absolut inte var en nära kollega utan vi delade lunchrum typ. "Är det inte dags för tillökning snart nu när ni är gifta och allt". Då hade vi börjat försöka få barn och jag hade fått missfall två dagar tidigare.

Sen efter det har jag varit gravid och fått barn tre gånger och under graviditeterna fortsätter gränslösheten. Det ska frågas om man har gått upp i vikt, berättas om hur hemskt det var när man själv var gravid och klappas på magen utan att fråga och kommenteras hur magen ser ut. Vilken normal människa går fram till en icke-gravid person och börjar klappa den på magen och kommentera dess form? O_o

Sen finns barnet och då börjas det tjatas om syskon.
Sen när vi hade två barn ett av varje kön fick vi massa kommentarer om "vad bra det blev" med en av varje, när vi hela tiden visste att vi ville ha en trea.
Nu har vi tre barn och kommentarerna handlar om hur fullt upp vi måste ha det och oj oj oj vad många barn ni har.

Känner i det viss lättnad över att vi inte har några planer på ett fjärde barn 😅


Summa summarum är väl att man inte kommer ifrån detta nästan oavsett vilken hörna man befinner sig i.

För oss våra familjer och nära vänner varit helt oproblematiska i detta och varken antagit, insinuerat eller ställt märkliga frågor. Utan det har i regel kommit från mer ytliga bekanta, kollegor som vi inte arbetar särskilt nära och liknande. Tror att det är ganska vanligt att det är så? Funderar lite på ifall det är samma strukturer som debattklimat på internet som ligger bakom? Precis som folk inte öser ur sig den kritik och fördomsfullhet de kör med på nätet när de pratar IRL, så ställer de inte sina gränslösa frågor till folk som de har en nära relation med?
 
1. Vi utför inte avel på människor så vi ska tassa försiktigt med att säga sådant som ovanstående. Det är en farlig slippery slope (och det säger jag som avelsintresserad naturvetare). Sedan sker evolutionen på populationsnivå, inte individnivå, och populationen gynnas av en stor genetisk mångfald.

2. Vi har inte alls slagit ut evolutionen. Det är många foster som spontanaborteras (dvs slutar med missfall) som inte var livsdugliga. Sedan är det så att även potentiellt dödliga sjukdomar kan spridas i en population även om den inte har tillgång till avancerad medicinsk intervention. Tex har sjukdomen jag har en tydlig ärftlig komponent men den visar sig ofta så pass sent att det finns en möjlighet att en reproducerat sig innan sjukdomen manifesterat.

Jag håller med.

Bara under covid-19 pandemin så såg vi ju alla att en del människor tyvärr blev väldigt mycket sjukare än andra och gick bort även i fertil ålder. Tidigare friska personer. Det finns forskning som tyder på att en viss variant av en gen som vi fått av neanderthalarna (som har andra fördelar) var en nackdel när det kom till covid-19. Det borde ha påverkat frekvensen av den genvarianten i populationer där den var vanlig. I övrigt pågår evolutionen så långsamt att det aldrig går att mäta nutida evolution på arter som människan då vår generationstid är så lång. Vi kan se evolutionen in action hos arter med kort generationstid som t.ex. bananflugor.

Precis som du säger så påverkar inte sjukdomar/åkommor som bryter ut efter fertil ålder evolutionen.
 
Elbil på egen el från solceller?
Det finns lösningar.
Nu var ju mitt svar mer baserat på nödvändig/icke nödvändig transport, men ja, även en elbil ger upphov till ganska mycket koldioxidutsläpp, framförallt under tillverkningsprocessen. Så mycket, faktiskt, att en motsvarande fossilbränslebil kan både tillverkas och sedan köras 10 - 20 tusen mil (beroende på vilken sorts bil det är) innan de är uppe i samma utsläppsmängd. Så jo, även elbil på egen el från solceller ger koldioxidutsläpp, även om det upplägget med tiden blir bättre och bättre.
 
Det konstigaste argumentet för att skaffa barn måste ju vara "för att inte bli gammal."
Jag tycker det är märkligt att sätta såna förväntningar på någon som inte ens är född, personen kanske inte ens vill leva i samma land som du när den är vuxen. Överhuvudtaget tycker jag många verkar skaffa barn just för att det ska "få mig att bli lycklig, att jag inte känner mig ensam, att någon tar hand om mig som vuxen."
Jag tycker bara det är så märkligt...
 
Jo, evolutionen av människan är satt ur spel. Har inget med "makt" att göra.
Nej, evolutionen är inte satt ur spel. Vi har, för en del av mänskligheten, förändrat förutsättningarna och förändrat vilka egenskaper som är "fittest", men det innebär inte att evolutionen inte pågår. Möjligen innebär det att urvalet blir ett annat. Det är inte lika viktigt längre att vara stark, snabb och fysiskt uthållig för att få föröka sig. Det är viktigare att vara intelligent, ha hög utbildning och ett statusyrke. Det är en tydlig trend att lågutbildade män i lågstatusyrken i mindre och mindre grad får bilda familj, för de väljs bort av kvinnorna. Kanske hade kvinnorna valt annorlunda för femtusen år sedan, men det innebär ju inte att evolutionen inte pågår, bara att andra egenskaper premieras.
 
Nej, evolutionen är inte satt ur spel. Vi har, för en del av mänskligheten, förändrat förutsättningarna och förändrat vilka egenskaper som är "fittest", men det innebär inte att evolutionen inte pågår. Möjligen innebär det att urvalet blir ett annat. Det är inte lika viktigt längre att vara stark, snabb och fysiskt uthållig för att få föröka sig. Det är viktigare att vara intelligent, ha hög utbildning och ett statusyrke. Det är en tydlig trend att lågutbildade män i lågstatusyrken i mindre och mindre grad får bilda familj, för de väljs bort av kvinnorna. Kanske hade kvinnorna valt annorlunda för femtusen år sedan, men det innebär ju inte att evolutionen inte pågår, bara att andra egenskaper premieras.
Beror ju på hur man ser på det hela!

Och som någon sa, detta gäller nog bara västvärlden. "Vi" kommer att slås ut så småningom just för att vi inte föder lika många barn/per kvinna som man gör i andra delar av världen.

Och inte för att vara sån, men nog föder lågutbildade kvinnor även i västvärlden många barn i stil med Idiocracy.

Lägger ned denna diskussion i denna tråd!
 
De eviga kommentarerna och vadslagning "innan månad/år gissar jag att du kommer vara gravid" 🤦‍♀️

Och ibland får man nog när samma personer gång efter gång kommenterar.

Jag har sagt rakt ut till vissa att jag sitter ju inte här och slandrar er för ert val att ha barn? Det är ni som drar in alla baciller till jobbet så folk blir sjuka till höger och vänster och andra får jobba övertid. Eller så passar ni på att vabba när det blir stressigt på jobbet! Ska vi ha den diskussionen med?
Eller är ni bara avundsjuka på att jag kan åka hem från jobbet, käka en påse chips till middag och streama 4 episoder på netflix innan jag somnar på soffan?
Eller att jag kom på igår kväll att boka ett flyg till nån stad i Europa eftersom det är långhelg den här helgen?

Visa bifogad fil 117617
Vadslagning tar tamefan priset.
Visst är det väl så att när man då kommit i klimakteriet och fortfarande inte har några barn så vinner man pengarna som folk satsat? :idea: Är väl bara rimligt? :up:
 
@ledsenfundering

Jag tycker, som flera andra skrivit, att det största problemet är din syster och inte barnlösheten i sig.
Jag skulle lägga fram tydligt och klart för syster hur jag känner "Jag blir ledsen när du..." "Jag känner..." "Vill du att vi ska ha en relation? I så fall behöver den förändras, annars bryter vi".
Någonting felar ju där helt enkelt.

Föräldrarna kan du ju fortsätta umgås med ändå.

Jag funderar över hennes sambo också. Kul för honom att sitta och höra att man inte behöver vara kär, det är bara att skaffa barn ändå. Hmm. Känns lite som att hon skaffar barn för att det är norm och blir osäker/avundsjuk när någon ifrågasätter normen, som någon mer skrev.
Konstigt också att hon velat att era barn skulle umgås, dina barn lär ju veta att hästar finns, menar jag...

Nej, de enda som behöver ha med barndiskussionen att göra är två personer (eller en, om man vill skaffa barn själv förstås) tycker jag, räcker att de är överens.

Jag är 36 och mina föräldrar har aldrig frågat/tjatat om barn vad jag minns. :)
Men visst är jag medveten om normen att ha barn, i många år ville jag inte och klart det ifrågasatts, men inte jättemycket faktiskt.
 
Beror ju på hur man ser på det hela!

Och som någon sa, detta gäller nog bara västvärlden. "Vi" kommer att slås ut så småningom just för att vi inte föder lika många barn/per kvinna som man gör i andra delar av världen.

Och inte för att vara sån, men nog föder lågutbildade kvinnor även i västvärlden många barn i stil med Idiocracy.

Lägger ned denna diskussion i denna tråd!

Du vet verkligen inte vad du snackar om... men om vi bortser från ditt uppenbart rasistiska tänk så är nedärvningen av intelligens komplex plus att det finns andra faktorer som också spelar roll, tex nutritionen under fostertiden samt uppväxten. Sedan har lågutbildad inget med intelligens att göra.

Tro heller inte att de som är hyperintelligenta nödvändigtvis får barn som är det.
 
Vi" kommer att slås ut så småningom just för att vi inte föder lika många barn/per kvinna som man gör i andra delar av världen.
Vi kommer att bli kvar eftersom vi tillhör den rika delen av världen som kontrollerar resurserna.
Så du har faktiskt fel.
De andra delarna av världen kommer att torka bort eller dränkas i översvämningar.
 
Intressant att en tråd om barnlöshet tas över och handlar bara om barn helt plötsligt.......

@ledsenfundering
Jag fyller 46 i år. Är frivilligt barnlös. Har aldrig velat haft barn. Tycker om andras barn men är glad när jag kan åka hem.
Jag vill rida, jobba och resa. Det är mitt liv och jag gör som jag vill.
Syrran min vill inte heller ha barn så det är ju toppen att vi har varandra.
Mamma är mest glad att slippa barnbarn då hon jobbat inom skola och omsorg hela livet.

För mig har det dock varit helt okej med frågor då jag oftast alltid är singel också men de som frågar ber jag hålla käften eller så säger jag att jag inte vill ha barn pga miljön. Brukar räcka :p
 
Intressant att en tråd om barnlöshet tas över och handlar bara om barn helt plötsligt.......

Tråden skulle nog definitivt må bra av att delas i flera. Dock inbjöd ju också inlägget i trådstarten till flera olika (bra!) diskussioner och då blir ju nog också risken större att den börjar spreta :) De flesta sidospår som pågår nu grundar ju sig i det där med att anpassa sin semester. Eller ja möjligtvis undantaget det där om människans evolution då 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
28 278
Senast: cirkus
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp