Bukefalos 28 år!

Fet häst med magsårstendens

drysno

Trådstartare
Sitter här och försöker klura ut hästens kraftfoderstat till hösten.

Det är fråga om en mycket lättfödd islandshäst med tendens till magsår. Hömängden kan inte skäras ner för mycket eftersom magen behöver innehåll största delen av tiden. För musklernas skull behöver den mer protein än det finns i höet och lite mer "rörelseenergi" skulle inte skada.

Veterinär och andra "rådgivare" har rekommenderat betfor (lättsmält energi + mycket fiber, enl veterinären det absolut bästa att ge) lusern (bra PH i magen + protein som behövs) och lite linfrö. Flera i bekantskapskretsen använder liknande foderblandning med bra resultat på sina mag-hästar, men de är inte lika lättfödda som vår :angel:

Det jag är rädd för o gärna skulle höra era åsikter är främst två saker:
- Är det helt tokigt att mata betfor (visserligen små mängder) i en häst som egentligen borde gå ner i vikt?
- Betfor och lusern används också för att förebygga förstoppning. Vår hästs avföring är redan i normalläge på lösare sidan (om dock inom normala gränser). Hur går det om man lägger till foderämnen som inverkar "lösgörande".

Svar på de där undringarna får man förstås också genom att pröva men eftersom mag-problem-hästar helst ska ha så konstant foderstat som möjligt vill man ju inte börja experimentera hej-vilt utan att ha funderat noga på saken först...
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Jag har maghäst som varit överviktig. Han har käkat betfor under hela bantningsperioden och även innan och nu även under tiden han åt Gastrogarden. Han har fått nöja sig med minimalt bete ochklarat sin mage mycket bra på detta. Han mage har inte blivit lösare av betforintaget utan det är magsåret som ger detta lösare bajs allt som ofta.

Jag har gett ca 2 dl torr mängd och så sköljt det ordentligt för att få bort melassen. Om hästen tål lucernet så är det ju bra mat för maghästar.

Så betfor, soja, linfö och lucern ser jag som säkra kort om individen tål dem. Dessa fodermedel är bra att jobba med som grund och går att höja och sänka bra i kombination med grovfodret efter behovet och värdena ändras.

Om du är orolig för den extra energin så börja med lucern och ta till betfor om det kommer behövas. Du kanske kan byta ut nåt kg hö mot nåt kg lucern för att hitta en bättre balans för individen osv.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Det finns omelasserad betfiber (visserligen dyrare...), så slipper man klabba med vattnet och skölja.

"Rörelseenergi" kan man tyvärr inte fodra fram. Genom att skapa en balanserad foderstat där hästen når sin idealvikt i kombination med bra individanpassad aktivitet kan man få en piggare häst, inte bara genom att fodra med särsilda fodermedel.

För att få ner hästen i vikt ska foderstaten innehålla mindre energi, så "enkelt" är det. Om höet har dåliga värden kanske det är bättre att använda en proteinkälla och halm för att hålla nere megajoulen.


Min häst har visserligen inte magsår (mig veterligen), men han bantas för fullt. Jag använder halm och lucern, inget hö alls.
I början tror jag man får prioritera lite, viktnedgång eller muskler. Det är svårt att göra både och, för såväl folk som fä. Det innebär inte att man ska plocka bort proteinet, det behövs för andra funktioner än muskelbyggnad. Men man behöver inte vräka på som tokig, utan lägga sig någonstans runt tabellbehovet i underhåll för idealvikten. Hela foderstaten utgår från hästens målvikt.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Betfor är precis som du skriver bra foder för hästen och det finns studier som visar att lusern är bra för hästar med magsår eftersom det höjer pH värdet. Jag tror inte att man ska se dessa två fodermedel som lösgörande för magen bara för att de verkar mot förstoppning. De bidrar till att tarmfloran stabiliseras och då blir avföringen troligen normal, inte tunnare eller fastare.

Men om du vill öka proteinet utan att öka energin så blir det nog inte så lätt med betfor och lusern. Det är ju inte säkert att det blir så väldigt mkt bättre än det grovfoder du redan ger. det beror på värden och mängder. Däremot så är det bra mot magsår.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

:bow:

Enligt er kan jag alltså glömma oron äver att avföringen blir ännu lösare än den är :laugh:

Värre är det sedan med mängden energi...
Nu pratar vi ändå inte om nån smällfet häst (har ca 30 kg överlopps så här i slutet av betesperioden o brukar vara relativt ok framåt våren), men jag vill ju inte med vett o vilja göra hästen ännu tjockare.

Prioritet nummer ett är ändå att hålla magen i så gott skick som möjligt så tror jag ska testa med den här maten då o se hur det påverkar hullet.
Man behöver ju inte ösa på så stora mängder, men höets proteinhalt är så lågt att tilläggsprotein är ett måste för att ens hålla de muskler som finns.

Skrev kanske lite tokigt först om muskelbyggande - hästen är rel ok musklad nu men under senaste vinter tappade hon en del, antagligen pga för lite protein i höet då också. De senaste månaderna på bete har dock gjort susen. (O gett en stooor mage, förstås :angel:)
Vill bara inte göra samma miss i år utan se till att hästen får den protein den behöver från början.

Behöver bara nu besluta om jag skall ge lusern som strå eller som pellets o hur mycket av varje sort vi skall testa till en början med. (Efter försiktig invänjning, givetvis...)
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Du har väl en analys? Annars blir det svårt för dig att prova dig fram till vad som är lagom mängd protein tex och oftast märker man inte förrän det är långt gånget och tar lång tid att "fodra tillbaka".
Tror lusern strå är bäst för den behöver ju TUGGA för att undvika magsår, om man säger så.
Så mycket hö som är möjligt enligt analysen, är ju ingen jätteöverviktig häst vi pratar om här. Ställ på halm. Betfor. Lusern strå.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Jo, vi har analys, annars kunde jag ju inte veta med säkerhet att det behövs tilläggs-protein, eller hur? ;)
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Om höet är för energirikt för att kunna ge tillräcklig giva och hästen inte anser att halm är mat kan du testa att komplettera med gräsfröhalm.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Hej!

Jag hade gett stråvarianten av lucernet, eftersom du har en häst med magsår. Magsårshästar ska ju helst äta dygnet runt, tyvärr är det ju inte riktigt förenligt med bantningen.

Som flera tidigare skrivit kanske du kan ge halm istället för hö och lucern på det för att få till proteinet?

/Lavinia, som läst mycket på magsår.
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Nej, att magsår o bantning inte är nån bra kombination har vi insett för länge sedan :crazy:
Så länge vi inte behöver tampas med nå stora mängder övervikt försöker vi ändå prioritera magen framför bantningen och nu efter flera månader på bete mår hästen utmärkt. (Tror vi i alla fall)

Har förresten i "vårt" stall ett ännu intrikatare fall i fråga om matning... Hästen var fet och hade problem med benen -> bantning. Bantningen ledde till stora magsår -> mera hö.
Hästen i fråga motioneras mycket lite o har senaste åren bara ätit grovfoder + mineraler, men i år när den kommit ut på bete fick den en häftig korsförlamning. Betet blev för mycket o enl vet skall hästen inte heller få för mycket hö efter det här.

Nåja, vad väljer man sen - magsår eller korsförlamning ?? :confused: Halm kunde kanske vara en lösning?
 
Sv: Fet häst med magsårstendens

Jaa... och så har vi ju alltid tänkt att om nån av våra två hästar dör av magproblem så är det den här.

Och sedan igår fördes den andra (som alltid varit friskheten själv) i ilfart till kliniken där den slutligen avlivades på operationsbordet. Sprucken tarm :cry:

Så kan det gå... och där hemma i hagen står väl "magpatienten" och undrar vart hennes kära kompis sen 5 år tillbaka plötsligt har tagit vägen :cry::cry:
Blir väl stress nu då med nya kompisar just till hösten som också annars är lite kritisk :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 336
Senast: Luleå
·
H
Foder & Strö Koprafagi/koprafagering. Vet att hästar kan äta avföring pga för lite växtfibrer, ex. för lite grovfoder, för magert bete osv. En annan...
Svar
3
· Visningar
1 274
Senast: hopp_o_galopp
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 935
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp