Fet katt - omöjlig att banta

kolblakkur

Trådstartare
Har en katt som är riktigt tjock som verkar omöjlig att banta. Har testat nästan allt tror jag; endast blötmat, obesityfoder, dra ner på fodret, mer proteinrikt torrfoder osv. Grejen är den att jag har sex katter och han är den ende som är fet. Tre är i riktigt fint hull, får beröm när de är hos veterinären. Två är litelite i överhull men absolut inte i närheten av fetma (de hade kanske behövt gå ner 200 gram). Kan katter verkligen ha så olika ämnesomsättning?
Jag tänker att jag ska aktivera honom mer, han kanske behöver röra sig mer - men hur? Lek gör att det kommer ett styck intensiv ungkatt och tar över hela leken, då sätter sig tjockisen bara och glor. Hur gör jag? Tanken på att köpa ett gåband har slagit mig...
 
Har en katt som är riktigt tjock som verkar omöjlig att banta. Har testat nästan allt tror jag; endast blötmat, obesityfoder, dra ner på fodret, mer proteinrikt torrfoder osv. Grejen är den att jag har sex katter och han är den ende som är fet. Tre är i riktigt fint hull, får beröm när de är hos veterinären. Två är litelite i överhull men absolut inte i närheten av fetma (de hade kanske behövt gå ner 200 gram). Kan katter verkligen ha så olika ämnesomsättning?
Jag tänker att jag ska aktivera honom mer, han kanske behöver röra sig mer - men hur? Lek gör att det kommer ett styck intensiv ungkatt och tar över hela leken, då sätter sig tjockisen bara och glor. Hur gör jag? Tanken på att köpa ett gåband har slagit mig...


Da Bird-race två gånger om dagen? Stäng bort ungkatten i ett annat rum.

Mina två är olika i kroppen. Den ena blir rultig på två matskedar Bozitablötfoder, den andra trycker jag i så mycket jag kan och hon är slank som en vilja ändå. Samma ras, samma kön, samma ålder, båda kastrerade, samma innekattsliv.

Ingen aning, men jag har bara antagit att den ena har överleva-istiden-ämnesomsättning, och den andra mannekäng-ämnesomsättning. Jag ger dem blötfoder två gånger om dagen, kontrollerad giva, och Tunnisen får lite extra hemligt undangömd i badrummet så inte Knubbis ser.
 
Står det mat framme hela tiden eller portionerar du upp den? Har du räknar på hans minimibehov av kcal och doserat mat därefter?
 
Står det mat framme hela tiden eller portionerar du upp den? Har du räknar på hans minimibehov av kcal och doserat mat därefter?
Portionerar ut. Japp, har räknat på det, han borde inte vara så fet egentligen, sett till vad han får i sig.
 
Portionerar ut. Japp, har räknat på det, han borde inte vara så fet egentligen, sett till vad han får i sig.

De normer kring energibehov som finns diffar på 50% upp och ner och om du inte redan har gjort det kan du räkna på betydligt lägre energibehov än vad som generellt rekommenderas.
 
Ja det kan vara väldig skillnad på hur lättfödda de är, jag har en katt som är väldigt aktiv som är i det närmsta mager, och en katt som är väldigt lättfödd och mer "loj" och han får man nästan passa när det inte är sommar - då är det lite roligare att vara ute.

Det är ju säkert även kopplat till deras personlighet, en del är mer bekväma än andra medans andra är mer aktiva. Hanen var ett tag var på gränsen till fet, medans hans syster var "lagom" i hull - samma tillgång på mat.
 
Har hittat en matautomat som hjälper till med bantning som kanske kan vara till hjälp för dig? Den heter wireless whiskers och portionerar upp maten till varje katt. Kanske något att testa om du inte har möjlighet att själv vakta varje måltid? (Vilket du säkert redan gör. :-) )
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 499
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis...
2
Svar
20
· Visningar
4 608
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp