Två slanka seniorer och en tjock hittekatt!

kacy.90

Trådstartare
Hej! Söker lite tips om kattmat.
Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit royal canin outdoor på fri tillgång. De brukar också få dela på lite blötmat på morgonen. Alltid varit fina i hull och aldrig varit sjuka så har inte känt något behov att byta mat förens nu. För ett år sen visade sig att en av kissarna hade FORL, gick ner i vikt och behövde dra ut några tänder. Efter det gick hon upp vikten igen och vi matar på lite extra blötmat som är enkel att tugga.

För några månader sedan hittade vi en övergiven ungkatt ute i skogen som fick flytta in hos oss när katthemmet var överfullt och lilla kissen charmat loss.
Nu är dock problemet att han gått från skinn och ben till tjockis ganska fort. Han blir aldrig mätt!
Så nu är problemet att vi har två katter som är vana med fri tillgång och behöver ”all mat de kan få” och en knubbis som behöver banta 😓.

Har funderat på att köpa två matautomater (sådana moderna med chipläsare) så katterna kan ha två olika sorters mat och ha mindre mängd till knubbisen. Men skulle först vilja prova att byta mat och se om en bättre sort med mer kött gör nån skillnad. När man läser på ser man ju att många anser RC vara skräp så har funderat på att testa applaws eller orijen kanske?

Ser att många tipsar om endast blötmat till tjockisar men lilla knubbisen har verkligen inget stopp när det gäller blötmat, skulle kunna äta 1kg på direkten och blir aldrig nöjd 😬

Nån som varit i liknande sits som har tips? ☺️
 
Jag ger mina Orijen torrfoder. Det funkar bra på alla mina katter även på den tiden när jag hade en fetknopp ihop med tunnisar. Annars är foderautomater jättebra!
 
Hej! Söker lite tips om kattmat.
Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit royal canin outdoor på fri tillgång. De brukar också få dela på lite blötmat på morgonen. Alltid varit fina i hull och aldrig varit sjuka så har inte känt något behov att byta mat förens nu. För ett år sen visade sig att en av kissarna hade FORL, gick ner i vikt och behövde dra ut några tänder. Efter det gick hon upp vikten igen och vi matar på lite extra blötmat som är enkel att tugga.

För några månader sedan hittade vi en övergiven ungkatt ute i skogen som fick flytta in hos oss när katthemmet var överfullt och lilla kissen charmat loss.
Nu är dock problemet att han gått från skinn och ben till tjockis ganska fort. Han blir aldrig mätt!
Så nu är problemet att vi har två katter som är vana med fri tillgång och behöver ”all mat de kan få” och en knubbis som behöver banta 😓.

Har funderat på att köpa två matautomater (sådana moderna med chipläsare) så katterna kan ha två olika sorters mat och ha mindre mängd till knubbisen. Men skulle först vilja prova att byta mat och se om en bättre sort med mer kött gör nån skillnad. När man läser på ser man ju att många anser RC vara skräp så har funderat på att testa applaws eller orijen kanske?

Ser att många tipsar om endast blötmat till tjockisar men lilla knubbisen har verkligen inget stopp när det gäller blötmat, skulle kunna äta 1kg på direkten och blir aldrig nöjd 😬

Nån som varit i liknande sits som har tips? ☺️
Foderautomater is tha shit!
Och hade jag varit du, hade jag då köpt ett lågkalorifoder till tjockisen så den ändå kan äta en vettig mängd och känna sig mätt utan att bli tjock.
 
@kacy.90 fri tillgång funkar som du säger inte på alla katter och iof är katten heller inte konstruerad i grunden för att äta hela tiden.

Royal RC är heller inte som du säger ett foder man kanske skulle välja utan ta något med mer kött och energi i, rent allmänt för de smalare individerna .

De smalare kan du hålla lika bra i hull genom att portionera givorna . Och den tjocka som hela tiden är hungrig behöver inte mer den heller även om den själv gärna skulle ha det.

Om du inte vill ha foderautomat med chip så finns alltid möjligheten att portionera katterna individuellt på avgränsad yta från varandra, men givetvis blir det mindre smidigt för oss människor att göra det.
 
Foderautomater is tha shit!
Och hade jag varit du, hade jag då köpt ett lågkalorifoder till tjockisen så den ändå kan äta en vettig mängd och känna sig mätt utan att bli tjock.

Fast lightfoder ger inte i sak en sådan mättnadskänsla bara för att givan blir lite större.
 
@kacy.90 fri tillgång funkar som du säger inte på alla katter och iof är katten heller inte konstruerad i grunden för att äta hela tiden.

Royal RC är heller inte som du säger ett foder man kanske skulle välja utan ta något med mer kött och energi i, rent allmänt för de smalare individerna .

De smalare kan du hålla lika bra i hull genom att portionera givorna . Och den tjocka som hela tiden är hungrig behöver inte mer den heller även om den själv gärna skulle ha det.

Om du inte vill ha foderautomat med chip så finns alltid möjligheten att portionera katterna individuellt på avgränsad yta från varandra, men givetvis blir det mindre smidigt för oss människor att göra det.

Skulle ju absolut kunna portionera för egen del. Problemet är bara att de äldre katterna som är vana med fri tillgång är såna som gärna går och småäter lite under dagen och natten. Känner någonstans att jag är lite motvillig till att ändra om helt för dom när de haft så under 11 år och riskera att de får i sig för lite istället när de mått bra.
 
Kan lägga till att alla kissarna får gå ut/in som dom vill med kattlucka och är aktiva och jagar en hel del i perioder också.
 
Skulle ju absolut kunna portionera för egen del. Problemet är bara att de äldre katterna som är vana med fri tillgång är såna som gärna går och småäter lite under dagen och natten. Känner någonstans att jag är lite motvillig till att ändra om helt för dom när de haft så under 11 år och riskera att de får i sig för lite istället när de mått bra.

Det har jag full förståelse för !
Men byt med fördel foder till dem om de är åt det smalare hullet och det är en anledning att de behöver mycket mat 😄
 
Det har jag full förståelse för !
Men byt med fördel foder till dem om de är åt det smalare hullet och det är en anledning att de behöver mycket mat 😄
Ja det har jag tänkt.
Frågan är bara om tjockisen ska få samma mat men med mer begränsat ( om jag skaffar automater) eller om man ska ha lightfoder? När jag kollar runt verkar det som att många lightfoder inte har så mycket kött i utan mest annat skräp?
 
Ja det har jag tänkt.
Frågan är bara om tjockisen ska få samma mat men med mer begränsat ( om jag skaffar automater) eller om man ska ha lightfoder? När jag kollar runt verkar det som att många lightfoder inte har så mycket kött i utan mest annat skräp?

Jag hade inte valt lightfoder om den ska portioneras, går ute och är aktiv.

Eftersom den varit mager och svulten är det normalt att de länge kan ha ett ”hetsbeteende” runt mat och att de lägger på sig rejält. Se över fodret och portionera utifrån det och håll koll på att hullet utifrån det stabiliserar sig är mitt råd. Katter ska aldrig bantas aggressivt /fort utan det handlar mer om att välja ett bra foder och sedan hitta en vettig rutin för att portionera.

Det är bra på en överviktig katt att hellre ge ett bra blötfoder än torrfoder, då blötmaten utöver näringsinnehållet ger en större mättnadskänsla .
 
Hej! Söker lite tips om kattmat.
Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit royal canin outdoor på fri tillgång. De brukar också få dela på lite blötmat på morgonen. Alltid varit fina i hull och aldrig varit sjuka så har inte känt något behov att byta mat förens nu. För ett år sen visade sig att en av kissarna hade FORL, gick ner i vikt och behövde dra ut några tänder. Efter det gick hon upp vikten igen och vi matar på lite extra blötmat som är enkel att tugga.

För några månader sedan hittade vi en övergiven ungkatt ute i skogen som fick flytta in hos oss när katthemmet var överfullt och lilla kissen charmat loss.
Nu är dock problemet att han gått från skinn och ben till tjockis ganska fort. Han blir aldrig mätt!
Så nu är problemet att vi har två katter som är vana med fri tillgång och behöver ”all mat de kan få” och en knubbis som behöver banta 😓.

Har funderat på att köpa två matautomater (sådana moderna med chipläsare) så katterna kan ha två olika sorters mat och ha mindre mängd till knubbisen. Men skulle först vilja prova att byta mat och se om en bättre sort med mer kött gör nån skillnad. När man läser på ser man ju att många anser RC vara skräp så har funderat på att testa applaws eller orijen kanske?

Ser att många tipsar om endast blötmat till tjockisar men lilla knubbisen har verkligen inget stopp när det gäller blötmat, skulle kunna äta 1kg på direkten och blir aldrig nöjd 😬

Nån som varit i liknande sits som har tips? ☺
Råkade ut för samma som du.

Hittekatten var så hungrig (och skabbig)!
Ett katthem hörde av sig och erbjöd sin hjälp, de hade sett mina efterlysningar.

Största problemet var att den bara slukade allt i matväg den såg!
Deras råd var att när den kommit över "svältfasen" och kunde få större portioner, var att ge den så mycket mat att den blev proppmätt. Den åt så att den fick en kula på magen! Såg dräktig ut, fast det var omöjligt.

De tyckte att jag skulle köpa någon av matbutikernas eget foder och bara ge den så mycket den orkade äta, så den fick känna sig ordentligt mätt.
De menade på att det inte var så mycket "krut" i den burkmaten.
Sanningshalten i det vet jag inte, kollade inte heller. Men det hjälpte. Efter ett par veckor var mat inte så intressant längre.

Katten fick självfallet stanna, men jag är glad att katthemmet hörde av sig. :heart
Nu har den "fri" tillgång på torrfoder (jag mäter upp deras behov varje dag), och det fungerar utmärkt. Det kan slå något hekto eller två upp/ned på vinter kontra sommar på dom.
 
Har också f d hittekatt som hetsåt när han kom till oss. Var aldrig mätt och skrek efter mat jämnt. Vi gav lightfoder ( torrfoder) och mjau blötmat. Sen skaffade vi foderautomat vilket fungerat väldigt bra. Hans hetsätande höll på länge, länge efter han kom till oss säkert ett par år. Nu har det gått över. Jag tror hetsätningen var en reaktion på att han gått utan mat länge som hemlös utekatt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 220
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 490
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp