• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare challlle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 968
C

challlle

Hej, jag undrar vad det finns för olika slags fet mat? Som ger hästen bättre hull.

Sv: fet mat

Det fungerar inte riktigt så...
Allt foder innehåller energi. Den energi som inte förbrukas lagras i kroppen i form av fett/hull.
I det avseendet fungerar hästar precis som människor d.v.s att det fett vi bär på inte endast är ett resultat av det fett vi stoppar i oss, även t.ex. socker och andra kolhydrater omvandlas till kroppsfett.

Fett innehåller mycket energi, så vill man gå upp i vikt kan man ju äta mycket fett.
Hästens matsmältningssystem är inte anpassat för att hantera stora mängder fett, utan huvuddelen i foderstaten ska utgöras av ett bra grovfoder (hö/ensilage/gräs/halm).

En häst som behöver gå upp i vikt bör alltså i första hand få mer grovfoder. Kraftfoder använder man sedan som komplement för att finjustera foderstaten.

Hur mycket utfodras hästen med idag, och hur mycket behöver den gå upp i vikt?

det var bara en allmän fråga? foder som tillexempel, lusern.

Allt foder med en råfetthalt över 5 tycker jag ger effekt. Det finns färdifoder som har höga råfettthalter, vissa havresorter, frön som solros, linfrökaka för att nämna några.

Lucern har låg råfetthalt endast 3.

Aha.
I så fall får man nog spalta upp frågan i två:
1. Vilka foder innehåller mycket fett?
2. Vilket foder ger hästen ett bra hull?

Det är fråga 2 som egentligen är intressant, och svaret är "en välbalanserad foderstat baserad på ett bra grovfoder".

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 199
Foder & Strö Hej! Jag har köpt vetekli till min häst. Det fanns bara i pellets form. Jag har försökt få fram hur man utfodrar detta men får delsvärre...
Svar
3
· Visningar
298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka