Fettfattigt bra foder till pankreatithund?

Bra att veta! Jag håller på att läsa och läsa om allt kring kost och hundar just nu. Är det svårare att bryta ner torrfoder även om proteinet i torrfodret är hydroliserat som det är i diettorrfoder?
Det här med att koka ex kyckling vs rå vilket är mest lättsmält?
Inflammationen i bukspottkörteln innebär bla att enzymerna som ska bryta ner maten minskar vilket bla märks genom att hon mängden avföring har ökat avsevärt. Därav ska fodret vara lätt att bryta ner.
Kokt kyckling är nog ännu snällare, men själva processen att bryta ner en torrfoderkula verkar ta tid! En del torrfoder ger lite grynig avföring dvs de bryts inte ner helt. När det gäller foder där man slagit sönder proteinkedjorna helt är annorlunda. Kroppen reagerar inte på de proteinerna på samma sätt som de gör på vanliga proteiner. Men min lilla erfarenhet av pankreatithundar är att de kan äta rå mat.
 
Jag blev ju avrådd av veterinären att inte ge färskfoder pga av att det dels är fett (men jag har ju hittat bravo som verkar ok) men sen också eftersom det är svårsmält. Kan någon förklara varför ett färskfoder skulle vara svårare att smälta än ett torrfoder?

:banghead: :banghead: :banghead:
Färskfoder är mycket lättare för magen att smälta än torrfoder.

Några exempel som veterinären annars kan få förklara:
Om du ger en torrfodersort och ska byta så behöver du till de allra flesta hundar fasa över maten, annars får hunden problem med diarrér osv. Om du ger en färskfodersort och ska byta så kan du i de allra flesta fall byta "pang poff" utan minsta problem. Om du ska byta från torrfoder till färskfoder kan du också byta "pang poff", om du ska byta från färskfoder till torrfoder brukar det åter igen krävas infasningsperiod.

En nära vän till mig var nyligen iväg med en valpkull för veterinärbesiktning. Ca 3 timmar innan veterinärbesöket hade samtliga fått torrfoder blandat med färskfoder. Maten var alltså duktigt ihopblandad och torrfodret var av en sort som anses vara bland de bättre. Valparna blev dock åksjuka på vägen till veterinären och kräktes. Det enda som kom upp var torrfoder. Inte ett spår av färskfoder.

Många hundar som haft problem med magen, som "måste äta veterinärfoder hela livet för det är det enda som fungerar" har blivit bra när de plötsligt fått skippa torrfodret och gått över till rå mat. Det närmsta exemplet jag har på det är en vän till en av mina närmsta vänner. Min vän är veterinär själv och tog den hunden som exempel på en hund som absolut inte klarade sig utan veterinärfoder och mediciner. Matte satte sig in i allt kring foder, började barfa och den gamla hunden blev som en ny hund, mycket bättre på alla sätt och vis och de kunde även dra ner på mängden mediciner. (veterinärvännen har själv övergett torrfoder nu och är övertygad om att hundar som äter råfoder av något slag får mer välmående mage än torrfoderhundar)

Det finns många torrfoderhundar som inte kan äta något annat än deras mat, för annars får de diarré. Jag tror inte att jag hittills hört om en enda sådan råfodrad hund. Så länge de inte får något som är rakt olämpligt som hundmat så verkar deras magar klara vad sjutton som helst.

Du kan även be veterinären förklara vad i torrfodret som gör det mer lättsmält än råfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 820
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hemskt ledsen, men jag skulle vilja bolla lite foder med kunnigt folk. Min 7 månaders har ätit Nordics spannmålsfria färskfoder och...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 933
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 844
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp