Fettsvans?

P

Pennylane

Min Maincoon kille har fått något liknande på sin svans. Men jag tycker inte att det liknar fettsvans, har dock inte haft någon erfarenhet av detta förut så egentligen har jag ingen aning.. Så som jag har förstått det så ska fettsvans börja uppe vid svansroten där de där körtlarna sitter (??). Men på min katts svans så börjar det mitt på svansen, det är inte någe mjällit eller flagnit, bara fett..

Är det någon som har någon aning om det är fettsvans, eller om det är något annat. och vad man gör åt det i sånna fall. Vi har tvättat katten så jag tycker inte att det borde vara något smuts, han är fin i pälsen i övrigt, men inte svansen.. :confused:
 
Om det är fett som verkar komma från huden så är det fettsvans. Det kan breda ut sig till ungefär halva kattens svans.

Det kan vara knepigt att få bort, men så här gjorde jag på min hanne:
Gnugga in det feta området med yes (försök att inte gnugga för mycket i själva hårbottnen, det stimulerar fettkörtlarna). Låt sitta några minuter, skölj sedan noga. Upprepa detta 1 ggr/dagen i några dagar, tills du tycker att det ser ok ut. Pudra då in hela området med kroppspuder (finns att köpa på apoteket). Borsta/blås bort överflödigt puder. Pudret kommer suga upp fettet, och verkar därför även förebyggande.
Efter det har jag bara beövt underhålla genom att pudra med puder någon gång i veckan, men blir det mycket fett igen så får man upprepa proceduren!
Lycka till!
 
:bow:
Okej, jag tvättade honom med yes förut så jag får se om det har blivit nå bättre när han har torkat!

Men jag tänkte, kan fettsvans börja i mitten av svansen?
Jag sökte lite på fettsvans på internet förut och där stod det att det började vid svansroten?
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp