Fick häst att skena – cyklade vidare

S.k. memils är de mest hänsynslösa trafikanter jag träffar på när jag rider. Råkade ut för två "värstingar" igår, båda i ca 50-årsåldern och fullt utrustade klädmässigt, helt enligt "Tour de France". Båda (förhoppningsvis) medvetna om trafikreglerna när de kör bil, men som trodde att de har någon slags förtur när de hoppat upp på racercykeln. Den ena hade tydligen använt ringklockan, men ljudet var så lågt att jag inte hörde. Den andra hade ingen ringklocka, trots att cykel enligt lag ska vara utrustad med sådan. Ingen av dessa herrar var stum, men att påkalla uppmärksamhet genom att ropa gick ju absolut inte för sig. Det hade väl varit skämmigt....

Hur gör man för att freda sig mot dessa idioter när man rider, i synnerhet om man har en lite bakskydd häst? Jag försöker ta plats på vägen för att på så sätt försöka tvinga cyklister att tala om att de närmar sig bakifrån, då hinner jag göra hästen uppmärksam för att undvika överraskningsmomentet. I dessa fall hade det dock kunnat sluta illa eftersom båda herrarna var fast beslutna att köra om oss på fel sida, hade jag hunnit flyttat min reaktionssnabba häst till sidan så hade vi krockat. Den sista av herrarna, som inte behagade påkalla någon uppmärksamhet alls, fick bromsa kraftigt då vi faktiskt hann börja flytta oss in till höger kant.

Alla andra trafikanter saktar ned och håller ut när man kommer med hästarna. Men inte cyklister på träningsstråt. Där är det full fart, så nära som möjligt (vid ett tillfälle trängde sig en cyklist emellan mig och maken med unghäst, den hästen är som tur var väldigt lugn), dock krävande att alla andra ska visa hänsyn mot just dem. Den stora majoriteten av träningscyklister verkar inte ha någon förståelse överhuvudtaget för hur t.ex. hästar kan reagera när de kommer vinande, det här är jättefarligt!

Jag vet ingen annan sport där utövarna förväntar sig att kunna använda allmänna vägar helt utan att behöva visa hänsyn gentemot andra trafikanter...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att ryttaren Emelie Lamppa gjorde allt för att skoterföraren inte skulle komma närmare fortsatte föraren att köra mot henne och...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: mnementh
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att ryttaren viftade och skrek att skotern inte skulle komma närmare fortsatte föraren att köra. Till slut tappade hon hästen som...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst på vägen och en arg bilist. Det var upprinnelsen till ett bråk som slutade med en polisanmälan och ett påkört hästben. ...
Svar
15
· Visningar
2 165
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under måndagsmorgonen fick polisen flera samtal från oroade bilister på Enhörnaleden i Södertälje. 12 hästar från Södertälje ridklubb...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka