Sv: Fick inget bygglov
ÖVERKLAGA!!!!
mina föräldrar har precis varit ute för samma sak. De vil bygga ett litet hus på en bit av marken eftersom jag och min sambo ska köpa gården av dem. ca 50 m från huset ligger en sportstuga och ca 50 m till ligger ett permanent hus. Byggnadshandläggaren tyckte att det var självklart att de skulle få bygga men länsmuseumet avrådde från byggnation. Anledningen är attd et är fossilåkermark och tydligen väldigt högt värderad ur historisk aspekt. Ett hus på 86 kvm fick de inte bygga enligt museumet men det skulle gå bra att smälla upp en större ekonomibyggnad!
Då byggnadsnämden går på länsmuseumet yttranden till 70% insåg vi att risken var stor för avslag. Då började vi med bombardering med samtal besök osv. Dels tog vi kontakt med museitanten och förklarade för henne hur det ser ut, att andra hus är byggda där osv. Vi skickade bilder på hur det såg ut och sa att hon minsann fick pallra sig till oss för att själv se hur det ser ut. Det ligger några stenrösen som museumet är rädda om men de skulle vi int eens vara i närheten av. Pappa åkte in till museumet och berättade hela historien och varför det är så viktigt för honom och oss att få bygga just där. Då ändrade sig tanten och sa att om vi gick med på att flytta huset 10 m mot skogsdungen var det ok!
Snacka om överförmynderi! Att sätta sig på tvären trots att det kanske inte alls var SÅ viktigt för då hade hon ju inte gett sin tillåtelse. Nu har mina föräldrar iaf fått sitt bygglov!
Vill ni verkligen bygga där så kämpa för saken! Var trevlig men bombardera myndigheterna till de blir less på er och säger jag.
Lycka till!
ÖVERKLAGA!!!!
mina föräldrar har precis varit ute för samma sak. De vil bygga ett litet hus på en bit av marken eftersom jag och min sambo ska köpa gården av dem. ca 50 m från huset ligger en sportstuga och ca 50 m till ligger ett permanent hus. Byggnadshandläggaren tyckte att det var självklart att de skulle få bygga men länsmuseumet avrådde från byggnation. Anledningen är attd et är fossilåkermark och tydligen väldigt högt värderad ur historisk aspekt. Ett hus på 86 kvm fick de inte bygga enligt museumet men det skulle gå bra att smälla upp en större ekonomibyggnad!

Vill ni verkligen bygga där så kämpa för saken! Var trevlig men bombardera myndigheterna till de blir less på er och säger jag.
Lycka till!