Fick ni testlarmet?

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
Idag klockan 15:00 skulle det testlarmas i Stockholms och Gotlands län och alla smarta telefoner skulle avge en signal.
Fick ni som bor i de aktuella länen det?

Jag bor i Stockholm och fick det inte. Läser i DN att flera av Telias kunder inte fått det. Jag har vimla.

Jag tycker idéen är med mobillarm är bra. Jag fick det inte då jag inte bor där det skickades ut så vet ju inte hur det lät.
Det jag ser som ett problem är att det går igenom tystade telefoner. Visst det är vettigt i ett skarpt läge men i en testsituation kan det ju bli rent utsagt livsfarligt. Ett exempel är de som lever i destruktiva kontrollerande förhållanden som kanske lyckats skaffa en extra telefon som partnern inte vet något om och så börjar helt plötsligt den hemliga telefonen tjuta.....

Jag fick. Comviq och bor i Stockholm. Fruktansvärt ljud på mobilen! Visste inte om det alls så fick en smärre chock.

Det jag ser som ett problem är att det går igenom tystade telefoner. Visst det är vettigt i ett skarpt läge men i en testsituation kan det ju bli rent utsagt livsfarligt. Ett exempel är de som lever i destruktiva kontrollerande förhållanden som kanske lyckats skaffa en extra telefon som partnern inte vet något om och så börjar helt plötsligt den hemliga telefonen tjuta.....

Jag såg att Polisen gått ut i sociala medier och uppmanat dem som lever i en destruktiv relation och har en gömd "extra" mobiltelefon att stänga av den inför testet. Just för att inte avslöja den.

(Bara en parantes.)

Jag bor inte där det testas, men jag hörde inte ens Hesa Fredrik. Oklart om det ens finns i Uppsala eller så bor jag återigen på fel ställe. ;)

Det är efterlängtat på alla ställen där det inte finns något larm annars.
Men jag hoppas de senare kan ordna så de kan skicka larm på olika nivåer, så att de går att skicka varianter utan maxljud för saker som inte är panikakuta men ändå viktiga att få ut info snabbt, brett och enkelt.
Sen skulle man i vissa fall kunna välja att skicka mobillarmen bara där det inte finns utomhuslarm, eller ha högre ljud på dem där.

Jag bor inte där det testas, men jag hörde inte ens Hesa Fredrik. Oklart om det ens finns i Uppsala eller så bor jag återigen på fel ställe. ;)
Jag hör hesa Fredrik om jag går ut på trappan. Den är rätt märkligt placerad med en kulle mellan den och en stor del av området den borde larma för.

Jag fick. Comviq och bor i Stockholm. Fruktansvärt ljud på mobilen! Visste inte om det alls så fick en smärre chock.

Jag är orolig att det ska orsaka trafikolyckor eller andra olyckshändelser för att det går igång på maxvolym direkt. Hade varit bättre om det började på lägre volym och stegrades.

Idag klockan 15:00 skulle det testlarmas i Stockholms och Gotlands län och alla smarta telefoner skulle avge en signal.
Fick ni som bor i de aktuella länen det?

Jag bor i Stockholm och fick det inte. Läser i DN att flera av Telias kunder inte fått det. Jag har vimla.
Jag fick inte heller. Har Fello som går under Telias nät och en äldre iPhone.
Min mamma och bror som var hemma hos mig när larmet kom fick det båda två, men de har andra nät och Android-telefoner.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka