Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Sämsta återgivelsen mot bok jag sett måste vara Harry Potter, jag minns besvikelsen så djupt av att inget stämde mot det jag tänkte när jag läste dom

Jag har också stora problem med den filmatiseringen. Ett par av filmerna är helt okej, men vad som tagits med, vad som ändrats och vad som valts bort känns rätt så godtyckligt ("Vi tar det som gör sig bäst på film", typ), och det som lagts till är i regel bara korkat (när man ska försöka sno ett ägg av en drake är det spännande nog, drakfan behöver inte slita sig loss och pulvrisera halva Hogwarts). Sedan har vi ju problemet med att Emma Wattson, som jag verkligen, verkligen gillar som person och vars arbete hon gör utanför filmduken jag beundrar, är en så genomusel skådis. Har också en enorm beef med Michael Gambons rolltolkning av Dumbledore, den är fel på så många sätt. Richard Harris var inte perfekt, men han var åtminstone bättre.

För övrigt håller jag med tidigare talare om att filmatiseringen av HGTTG var genomrutten. Jag fattar inte hur de lyckades göra filmen SÅ usel med den budgeten och den skådespelarensemblen.
 
Sedan har vi ju problemet med att Emma Wattson, som jag verkligen, verkligen gillar som person och vars arbete hon gör utanför filmduken jag beundrar, är en så genomusel skådis. Har också en enorm beef med Michael Gambons rolltolkning av Dumbledore, den är fel på så många sätt. Richard Harris var inte perfekt, men han var åtminstone bättre.
Apropå kassa skådisar så förstörde Hayden Christensen helt Star Wars för mig - jag klarar helt enkelt inte av honom! Men sedan har star wars inget att göra i filmatiseringstråden.... :angel:
 
Hoppas verkligen inte den här filmen kommer hamna i trådens kategori...

37188921_2255073331199926_2400549292948324352_n.jpg
 
Det har ju skrivits mycket om Stephen King i tråden. HBO puffar för en ny Kingrelaterad serie med bl a Bill Skarsgård, Castle Rock. Premiär den 26 juli.
 
Jag tycker att de gjorde ett bra jobb med Harry Potter! Särskilt castingen var rätt suverän.
Jag är lite sur på att de inte ens ansträngde sig att få Lilys ögon se ut som Harrys :cautious: fine, de är inte gröna men få dem åtminstone att se likadana ut! :banghead:
 
Jag är verkligen glad att jag inte läst någon Harry Potter-bok, för då får jag behålla känslan av att jag verkligen gillar filmerna och har sett om dem flera gånger :D
(även om de två sista var i mörkaste laget och lite väl utdragna.....)
Ååh, jag har alltid funderat på om det finns folk som du. :D Jag har aldrig fattat hur man ens förstår hur hela historien hänger ihop om man bara sett filmerna! Nu var det ett tag sedan jag såg dem, men jag minns att jag ofta tänkt "men hur ska man förstå att sak X hände pga sak Y, när sak Y är helt borta ur filmerna?".

Sen har jag inget direkt emot filmerna så, de är helt okej.
 
Jag har också stora problem med den filmatiseringen. Ett par av filmerna är helt okej, men vad som tagits med, vad som ändrats och vad som valts bort känns rätt så godtyckligt ("Vi tar det som gör sig bäst på film", typ), och det som lagts till är i regel bara korkat (när man ska försöka sno ett ägg av en drake är det spännande nog, drakfan behöver inte slita sig loss och pulvrisera halva Hogwarts). Sedan har vi ju problemet med att Emma Wattson, som jag verkligen, verkligen gillar som person och vars arbete hon gör utanför filmduken jag beundrar, är en så genomusel skådis. Har också en enorm beef med Michael Gambons rolltolkning av Dumbledore, den är fel på så många sätt. Richard Harris var inte perfekt, men han var åtminstone bättre.

Håller SÅ med i vartenda ord! Gud vad besviken jag är på den filmatiseringen.

Så himla trist! Det är klart att det aldrig går att följa boken till punkt och pricka - för att inte tala om att leva upp till alla läsares individuella uppfattningar av karaktärerna och historien - när man skapar en film utifrån den, men Harry Potter-filmerna är bara FÖR kassa.
 
Håller SÅ med i vartenda ord! Gud vad besviken jag är på den filmatiseringen.

Så himla trist! Det är klart att det aldrig går att följa boken till punkt och pricka - för att inte tala om att leva upp till alla läsares individuella uppfattningar av karaktärerna och historien - när man skapar en film utifrån den, men Harry Potter-filmerna är bara FÖR kassa.

Det som är extra synd är att ibland fick de ju till det. T.ex. tredje filmen är inte rutten alls och jag tycker att de gjorde finalen med tidshoppet helt suveränt bra.
 
Oooh kommer det en film i vinter? :bump:
Äntligen en film att se med mamma :D

Är de baserade på böcker förresten? Hade jag ingen aning om. Det måste vara ganska tråkiga böcker :o:angel: det är skådisarna som får handlingen att leva upp.

De bygger inte på några böcker även om manusförfattaren Julian Fellowes (f.ö han som spelar Lord Kilwillie i "Karl för sin kilt") har lånat en del från Highclere Castles historia och de färgstarka personer som förekommer. Han har även plockat med en del från andra familjer och slott. Episoden med den stackars turkiska diplomaten Pamuk som avled i sängen har exempelvis hänt i verkligheten, om än i en annan familj och på ett annat slott...

/ Downton-nörden som givetvis besökt Highclere...

IMG_1788.jpg
 
Jag vet att the Shining av Stephen King har höjts till skyarna och med Jack Nicholson i huvudrollen och hans "Heeeeres Johnny" - Meeeen, ända sedan jag såg filmatiseringen första gången så saknar jag scenen från boken där alla träddjuren i labyrinten får liv.. Sedan får filmen vara hur skrämmande som helst men det tog ner min upplevelse av filmen...

Apropå saknad så var jag faktiskt även besviken på att Tom Bombadill saknades helt från första filmen i "Sagan om Ringen" - jag förstår att episoden drog ner tempot och därför Peter Jackson tog bort avsnittet, men jag tycker iaf att den sekvensen hade tillfört en del till filmen och att det var synd att det inte var med alls.

Det finns en senare version av The Shining som Stephen King lät göra pga att han inte alls gillade sättet regissören valt att framställa originalet. Där finns den scenen med . En väldigt bra remake allmänt - rekommenderas !
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det som är extra synd är att ibland fick de ju till det. T.ex. tredje filmen är inte rutten alls och jag tycker att de gjorde finalen med tidshoppet helt suveränt bra.

Nä, jag tycker att det är så genomgående kasst. Vissa detaljer kan säkert vara filmtekniskt bra och jag kan sträcka mig till att typ tycka att den första filmen kan vara lite småmysig sådär, men bra blir det aldrig.
 
Nä, jag tycker att det är så genomgående kasst. Vissa detaljer kan säkert vara filmtekniskt bra och jag kan sträcka mig till att typ tycka att den första filmen kan vara lite småmysig sådär, men bra blir det aldrig.

Yikes, inte ofta jag hittar någon som är hårdare mot HP-filmerna än vad jag är. :D
 
Jag är lite sur på att de inte ens ansträngde sig att få Lilys ögon se ut som Harrys :cautious: fine, de är inte gröna men få dem åtminstone att se likadana ut! :banghead:

Det reagerade jag också lite på (när jag väl lyssnat på böckerna, ehum... ) men det störde mig inte mycket. För mig är böckerna och filmerna helt skilda saker... förmodligen delvis för att det inte handlar om en bokserie som på något vis är "helig" för mig.
De tog en bra historia och hollywoodifierade den helt enkelt, tycker jag! De är underhållande och lättsmälta och jag är lite tantsjukt kär i Draco. :D

De våldförde sig inte på den som de gjorde med The Running Man. Fortfarande mitt absolut värsta exempel. :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 317
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 699
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp