Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Peter Jackson köpte även rättigheterna till Temeraire böckerna och jag vet inte om jag är missnöjd eller tacksam över att han inte har gjort filmer på dem. Ännu. :cautious:
:eek: Tvi vale! Jag hoppas innerligt att det aldrig blir något av det! Kan utan problem föreställa mig kavalkaden av pinsamma dialoger mellan någon som ser ut som Orlando i Pirates of the Caribbean och en påkostad drakanimation i uncanny valley. :cry:
 
Ååh, jag har alltid funderat på om det finns folk som du. :D Jag har aldrig fattat hur man ens förstår hur hela historien hänger ihop om man bara sett filmerna! Nu var det ett tag sedan jag såg dem, men jag minns att jag ofta tänkt "men hur ska man förstå att sak X hände pga sak Y, när sak Y är helt borta ur filmerna?".

Sen har jag inget direkt emot filmerna så, de är helt okej.

Jag tillhör den lilla skaran som tagit sig fram i livet utan att vare sig läsa böckerna eller se filmerna om Harry Potter. Sambon är dock ett stort fan av filmerna, men jag hängde inte med alls när jag började titta. Har gett mig på böckerna istället och de är helt Okej, även om de aldrig kommer bli några storfavoriter hos mig. Men om jag ser filmerna nu, så sitter jag mest och retar mig på grejer som inte stämmer jämfört med böckerna. Filmerna är okej, men böckerna bättre.
 
Okej, jag har en till.
Mannen som kunde tala med hästar. Jag störde mig på att de ändrat slutet, och att de valt en "gammal gubbe" som Robert Redford som skådis. Jag måste väl i och för sig tillägga att jag läste boken och såg filmen när de var nya, dvs. som tonåring, så har väl insett sedan att de kanske inte riktigt var tänkt att rikta sig till den åldersgruppen :D

Borde kanske läsa och se om med vuxnare ögon.

Jag håller helt med. Var också tonåring när bok och film kom, men har både läst om boken och sett om filmen i vuxen ålder och tycker fortfarande att filmen är hemsk. Hela historien mellan Tom och Annie är kass i filmen, för att inte tala om slutet som inte alla stämmer med boken.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Kan nog bara komma på Eragon, mest för att filmen är så dålig.
Annars har jag sällan problem med att särskilja böcker och film så det bekommer mig inte om de inte följer varandra helt - så länge de är bra sas.


Älskar både Hobbit, LOTR och HP filmerna :D
 
@Wingates Jag lyckas också se filmerna och böckerna som två skilda saker för det mesta. Ibland tre skilda saker om jag läst en bok, lyssnat på ljudboken och sett filmen. Helt skilda upplevelser! Det gör livet lite lättare tror jag, men sedan har nog de flesta vissa favoriter som är lite heliga och som man har väldigt höga förväntningar på.

Jag ser med Bävan fram emot filmatiseringen av "Good Omens" som är en av mina favoritböcker i hela världen! :nailbiting: Jag tror att jag blir bitter om de inte lyckas fånga känslan och humorn på rätt sätt. :D
 
Jag ser med Bävan fram emot filmatiseringen av "Good Omens" som är en av mina favoritböcker i hela världen! :nailbiting: Jag tror att jag blir bitter om de inte lyckas fånga känslan och humorn på rätt sätt. :D
Men visst ska det bli en miniserie? Det känns som om chanserna att det ska bli bra ökar rätt mycket när allt inte ska tryckas in på typ 2 timmar :) Och om jag inte kommer ihåg fel så ska väl bland annat David Tennant vara med, vilket jag tycker känns bra - han är duktig och lär passa väldigt bra som Crowley!

Så, jag väljer att tro att det kommer bli en bra filmatisering :D/Älskar också good omens orimligt mycket
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men visst ska det bli en miniserie? Det känns som om chanserna att det ska bli bra ökar rätt mycket när allt inte ska tryckas in på typ 2 timmar :) Och om jag inte kommer ihåg fel så ska väl bland annat David Tennant vara med, vilket jag tycker känns bra - han är duktig och lär passa väldigt bra som Crowley!

Så, jag väljer att tro att det kommer bli en bra filmatisering :D/Älskar också good omens orimligt mycket

Det ska det, det är jag också glad över! Hela tidslinjen känns orimlig att fånga i en enda långfilm. Generellt är det rätt många singelböcker som jag tycker skulle ha gjort sig mycket bättre som miniserier/serier. Och ja, castingen verkar också lovande, men jag är fortfarande nervös. :D
 
Det reagerade jag också lite på (när jag väl lyssnat på böckerna, ehum... ) men det störde mig inte mycket. För mig är böckerna och filmerna helt skilda saker... förmodligen delvis för att det inte handlar om en bokserie som på något vis är "helig" för mig.
De tog en bra historia och hollywoodifierade den helt enkelt, tycker jag! De är underhållande och lättsmälta och jag är lite tantsjukt kär i Draco. :D

De våldförde sig inte på den som de gjorde med The Running Man. Fortfarande mitt absolut värsta exempel. :crazy:
Ja jag är lite fel person att fråga då jag var ett äkta fan av böckerna, frågan är ju om jag någonsin hade varit nöjd även om filmerna var fyra timmar långa för att få med allt :D Det är svårt att kunna skilja på sakerna när man är ett sådant fan av böckerna i sig. Men den tredje filmen älskade jag (antagligen också för att det var min favorit bok :angel:) och de gjorde så gott de kunde med sista boken. Jag var väl lite mera mogen och kunde acceptera avsteg från boken då de kom ut :D

:eek: Tvi vale! Jag hoppas innerligt att det aldrig blir något av det! Kan utan problem föreställa mig kavalkaden av pinsamma dialoger mellan någon som ser ut som Orlando i Pirates of the Caribbean och en påkostad drakanimation i uncanny valley. :cry:
:rofl::cautious:🤔:nailbiting::rofl::rofl:
Fast Orlando som kapten Lawrence... :d
Men jag håller med dig, drakarna är så många och så viktig del av böckerna att det känns som att det skulle bli en omöjligt dyr film eller dåligt resultat.
Om de inte skulle animera alltihop ... Men funderar om det skulle kännas rätt även då, det vore så häftigt om man kunde filma napoleonkrigen på riktigt men med drakar också :love: Men dyrt om det ska bli bra.
 
:rofl::cautious:🤔:nailbiting::rofl::rofl:
Fast Orlando som kapten Lawrence... :d
Men jag håller med dig, drakarna är så många och så viktig del av böckerna att det känns som att det skulle bli en omöjligt dyr film eller dåligt resultat.
Om de inte skulle animera alltihop ... Men funderar om det skulle kännas rätt även då, det vore så häftigt om man kunde filma napoleonkrigen på riktigt men med drakar också :love: Men dyrt om det ska bli bra.
Jag gillar serien jättemycket men det är den övergripande storyn och skildringen av drakarna som är hela behållningen. I övrigt är de ganska kasst skriva (sagt med kärlek!). Om det blir film och de gör det riktigt snyggt finns ju potential för fantastiska actionscener men jag är djupt skeptisk.
 
Jag gillar serien jättemycket men det är den övergripande storyn och skildringen av drakarna som är hela behållningen. I övrigt är de ganska kasst skriva (sagt med kärlek!). Om det blir film och de gör det riktigt snyggt finns ju potential för fantastiska actionscener men jag är djupt skeptisk.
Sant, jag orkade inte ens läsa den sista boken i serien :o läste en sammanfattning för att få veta hur det slutade.
Men ja, det är action scenerna jag tänker på! Med fantastiska scener i luften med de gamla 1800-tals soldaterna och vapnen men på drakar med dis från vapnen och kanoner, och med de stora skeppen på havet under :love::love: Men det vore ju enklare att fixa foton/bilder av det istället för en hel film :angel::D
 
Game of Thrones TV-serien är vedervärdig!! Böckerna är jättebra!! Men jag tål inte TV-serien. Och då började jag faktiskt se serien innan jag läst böckerna.
 
Jag kom på en sak till som jag irriterade/irriterar mig enormt på med HP filmerna. I böckerna så var Harrys föräldrar faktiskt bara 21 (tjugoett!) år gamla när de dog så de var väldigt unga, medan skådespelarna var medelålders. Tex i den fjärde filmen var skådespelaren 47 år som skulle alltså föreställa James Potter som dog 21 år gammal. (Och då även om han skulle ha åldrats som död (:cautious:) så skulle han ha varit ca 35 år, inte tio år äldre :banghead:)
Jag tänkte inte inte på det just då men herregud vad irriterande det blev när jag insåg det! En stor del av tragedin var just att de var unga när de dog, och det hade gett starkare och sorgligare intryck om de hade sett ut så på filmduken också.

För den delen, även om skådespelarna var fantastiska, så ... Sirius skulle ha varit 34 när han dök upp för första gången i tredje boken, och inte 46 år :banghead: I samma film så spelades Remus (34) av en 41 åring. Och Peter (också 34) av en 47 åring.
:meh:
Jag fattar, jättebra skådisar men det känns som att de ville välja skådisar som skulle ses mera som i sk "föräldrars ålder" än som de unga människor de var. Speciellt Harrys föräldrar! De skådisarna hade knappt några repliker alls och ändå ansträngde de sig att de skulle se lika gamla som de som hade levt vidare i mer än tio år till :banghead: Logic!
 
Senast ändrad:
Jag kom på en sak till som jag irriterade/irriterar mig enormt på med HP filmerna. I böckerna så var Harrys föräldrar faktiskt bara 21 (tjugoett!) år gamla när de dog så de var väldigt unga, medan skådespelarna var medelålders. Tex i den fjärde filmen var skådespelaren 47 år som skulle alltså föreställa James Potter som dog 21 år gammal. (Och då även om han skulle ha åldrats som död (:cautious:) så skulle han ha varit ca 35 år, inte tio år äldre :banghead:)
Jag tänkte inte inte på det just då men herregud vad irriterande det blev när jag insåg det! En stor del av tragedin var just att de var unga när de dog, och det hade gett starkare och sorgligare intryck om de hade sett ut så på filmduken också.

För den delen, även om skådespelarna var fantastiska, så ... Sirius skulle ha varit 34 när han dök upp för första gången i tredje boken, och inte 46 år :banghead: I samma film så spelades Remus (34) av en 41 åring. Och Peter (också 34) av en 47 åring.
:meh:
Jag fattar, jättebra skådisar men det känns som att de ville välja skådisar som skulle ses mera som i sk "föräldrars ålder" än som de unga människor de var. Speciellt Harrys föräldrar! De skådisarna hade knappt några repliker alls och ändå ansträngde de sig att de skulle se lika gamla som de som hade levt vidare i mer än tio år till :banghead: Logic!
Glömde en person till som visserligen passade fantastiskt i rollen och personifierade karaktären i många fans hjärtan. Men ... det återstår fortfarande att i den sista filmen så spelade en 65 år gammal skådespelare i en flashback (till när han fann Lily död) en 21 år gammal Snape.
Alan Rickman var fantastisk och tydligen ville jk rowling själv att han skulle spela honom. Men när han för första gången spelade Snape så var han 46 år och karaktären 32 år. Men jag kan lättare förbise detta då han var så fantastisk i rollen och har blivit karaktären. Just i den där flashbacken dock ... där reagerade jag direkt första gången jag såg det, och även om jag förstår att det hade kanske blivit konstigt med en annan yngre skådespelare så kändes det bara alltför märkligt hur man hade försökt(! De lyckades inte) föryngra honom med ... eh, fyrtio år? :cautious:O_o
 
Glömde en person till som visserligen passade fantastiskt i rollen och personifierade karaktären i många fans hjärtan. Men ... det återstår fortfarande att i den sista filmen så spelade en 65 år gammal skådespelare i en flashback (till när han fann Lily död) en 21 år gammal Snape.
Alan Rickman var fantastisk och tydligen ville jk rowling själv att han skulle spela honom. Men när han för första gången spelade Snape så var han 46 år och karaktären 32 år. Men jag kan lättare förbise detta då han var så fantastisk i rollen och har blivit karaktären. Just i den där flashbacken dock ... där reagerade jag direkt första gången jag såg det, och även om jag förstår att det hade kanske blivit konstigt med en annan yngre skådespelare så kändes det bara alltför märkligt hur man hade försökt(! De lyckades inte) föryngra honom med ... eh, fyrtio år? :cautious:O_o

I stort sett alla vuxna karaktärer i filmerna är minst en generation för gamla. Med tanke på prestigen i filmerna så var det nog halvt omöjligt att hitta "värdiga" yngre skådespelare. De bara skulle vara den samlade, brittiska skådespelareliten (Alan Rickman, Maggie Smith, Richard Harris, Michael Gambon, Helena Bonham Carter, Emma Thompsson, Timothy Spall). Inget annat hade varit bra nog. Och, om man bortser från ålder och att filmerna aldrig kommer komma i närheten av böckerna, så blev ju karaktärerna rätt bra. Både Rickman och Bonham Carter var ljuvliga i sina mörka roller.
 
Senast ändrad:
Böckerna om Patrick Melrose (författare Edward St Aubyn) är ett måste. HBOs försök till miniserie kan man gott hoppa över.
 
I stort sett alla vuxna karaktärer i filmerna är minst en generation för gamla. Med tanke på prestigen i filmerna så var det nog halvt omöjligt att hitta "värdiga" yngre skådespelare. De bara skulle vara den samlade, brittiska skådespelareliten (Alan Rickman, Maggie Smith, Richard Harris, Michael Gambon, Helena Bonham Carter, Emma Thompsson, Timothy Spall). Inget annat hade varit bra nog. Och, om man bortser från ålder och att filmerna aldrig kommer komma i närheten av böckerna, så blev ju karaktärerna rätt bra. Både Rickman och Bonham Carter var ljuvliga i sina mörka roller.
Jag är inte helt säker på att det inte fanns bra yngre skådespelare, så jag vet inte om jag håller med dig där. Men jag håller med om att karaktärerna blev rätt bra i de flesta fallen! Som de två du nämnde :love: Men jag står fast vid att de hade lätt kunnat välja yngre skådespelare som Harrys föräldrar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 244
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 674
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp