Filt med vindtät sida?

Snubbelfot

Trådstartare
Till barn i cykelvagn letar jag efter helt rätt filt och kastar ut frågan på universalforumet... ☺️
Jag föreställer mig en filt som är mjuk och gosig på ena sidan - kanske fluffig fleece, kanske ull, men inte helt slät fleece - och ett mer eller mindre vindtätt lager på andra sidan. Inte en sådan där tunn halvstyv picknickfilt med folieskikt, inte bara en ren homogen fleecefilt. Jag skulle förstås kunna sy en själv men tiden till det ser jag inte nalkas på den här sidan 2025... 😉
Nån som hittat något liknande?
 
Till barn i cykelvagn letar jag efter helt rätt filt och kastar ut frågan på universalforumet... ☺️
Jag föreställer mig en filt som är mjuk och gosig på ena sidan - kanske fluffig fleece, kanske ull, men inte helt slät fleece - och ett mer eller mindre vindtätt lager på andra sidan. Inte en sådan där tunn halvstyv picknickfilt med folieskikt, inte bara en ren homogen fleecefilt. Jag skulle förstås kunna sy en själv men tiden till det ser jag inte nalkas på den här sidan 2025... 😉
Nån som hittat något liknande?

Har sett vindfiltar på Gekås!
Vet ej hur bra dock.
 
Vi har en Klippan-filt i barnvagnen, tror den är i bomull, men det är så himla tät (vävd) att den är vindtät. Det kanske inte måste vara ett särskilt lager på filten du söker, som är vindtätt, utan bara en mycket tätare pläd/filt?
 
Det där skulle kunna funka, tack för tips! Perfekt bredd också. Men jag får inte grepp om hur tjockt 330 g/m2 är, räcker det som "mys-tjockt" tro, eller vill man lägga det som windstop-lager mot en tjockare mer gosvänlig filt? Man kan ju köra det dubbelt också...🤔
Skulle gissa att den inte är så gosvänlig 😅
 
Picknic filt är vindtät :)
Jo, fast inte så jättemysiga att packa in barn i imho... 🤔 Det jag letar efter är något som är mjukgosigt och samtidigt vindtätt (inte nödvändigtvis vattentätt). De textilier som är så täta så att de är hyfsat vindstoppande är ofta rätt tunna, åtminstone det jag sett. Möjligen skulle det funka med ett tjockare enlagers homogent material som @VLMF är inne på... men jag misstänker ändå att om det skall kännas skönt och ombonat i en cykelvagn i 15-20 km/h så kan det behövas två lager där det ena är litet fluffigare och det andra ett tunnare och tätare skikt... 🤔 Fasen, kommer kanske ändå inte ifrån DIY. 😖
 
Till barn i cykelvagn letar jag efter helt rätt filt och kastar ut frågan på universalforumet... ☺️
Jag föreställer mig en filt som är mjuk och gosig på ena sidan - kanske fluffig fleece, kanske ull, men inte helt slät fleece - och ett mer eller mindre vindtätt lager på andra sidan. Inte en sådan där tunn halvstyv picknickfilt med folieskikt, inte bara en ren homogen fleecefilt. Jag skulle förstås kunna sy en själv men tiden till det ser jag inte nalkas på den här sidan 2025... 😉
Nån som hittat något liknande?
Det här var helt rätt filt för oss (vi hade dock tyvärr apor)

Den är gosig och tät, dock på båda sidor :) (den är väldigt nära vattentät, inte ösregn men regn, eller blir ju blöt efter ett tag i stadigt regn men inte rakt igenom på mycket länge.)

1683293705820.png

https://www.nordicnest.se/varumarken/klippan-yllefabrik/fox-barnfilt/?variantId=34219-03 90*65

(finns även större med tex älgar osv, men denna vara precis lagom för en barnvagn för oss. https://www.nordicnest.se/varumarken/klippan-yllefabrik/wilderness-barnfilt/?variantId=25115-02 130*90)
 
Senast ändrad:
Det här var helt rätt filt för oss (vi hade dock tyvärr apor)

Den är gosig och tät, dock på båda sidor :) (den är väldigt nära vattentät, inte ösregn men regn, eller blir ju blöt efter ett tag i stadigt regn men inte rakt igenom på mycket länge.)

Visa bifogad fil 118165
https://www.nordicnest.se/varumarken/klippan-yllefabrik/fox-barnfilt/?variantId=34219-03 90*65

(finns även större med tex älgar osv, men denna vara precis lagom för en barnvagn för oss. https://www.nordicnest.se/varumarken/klippan-yllefabrik/wilderness-barnfilt/?variantId=25115-02 130*90)
Vi har också klippanfiltar i ylle till tvillingarna, hade även till stora barnet. Cyklar dock inte, men älskar våra filtar! Tjocka och täta men andas ändå!
 
Biltema hade en typ filt för något år sedan som var vind och vatten tät på ena sidan men "relativt" mjuk och gosig på andra sidan med fleece liknande tyg. Ca 120*200 cm. Lite stel på vintern med det vatten täta skiktet, men fullt fungerande ner till 15 minus. Kommer tyvärr inte ihåg vad produkten heter.
 
Jo, fast inte så jättemysiga att packa in barn i imho... 🤔 Det jag letar efter är något som är mjukgosigt och samtidigt vindtätt (inte nödvändigtvis vattentätt). De textilier som är så täta så att de är hyfsat vindstoppande är ofta rätt tunna, åtminstone det jag sett. Möjligen skulle det funka med ett tjockare enlagers homogent material som @VLMF är inne på... men jag misstänker ändå att om det skall kännas skönt och ombonat i en cykelvagn i 15-20 km/h så kan det behövas två lager där det ena är litet fluffigare och det andra ett tunnare och tätare skikt... 🤔 Fasen, kommer kanske ändå inte ifrån DIY. 😖
Lammskinn med ullen inåt! Vindtätt, mysigt och varmt!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp