Fingerborgsblomma

Magiana

Trådstartare
Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
 
Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
Digitalis och stormhatt med flera har funnits i trådgårdar i evigheter.
Detta med oro för förgiftning är något alldeles nytt.

Varför i hela friden skulle nån vräka i sig mängder av dessa växter??
För mig är tanken att nån går ut i en trädgårdoch börjar peta i sig random växter lite lätt ...rubbad?

Ingen äter gräs, eller random svampar. De flesta växer i trädgården smakar urk och ger mest ont i magen.
Svampar i natuern däremot kan göra så att man dör.
 
har helt fullt med fingerborgsblomma här och tar absolut inga extra säkerhetsåtgärder för den, har ju inga barn eller nåt djur som skulle va dum nog att käka den. I våras klippte jag ner mängder med dom (utan handskar) efter blomning och dog i princip inte alls.
 
Följdfråga: Om en person säljer fingerborgsblomma till någon, har den då något ansvar att tala om att växten är giftig?
 
Om man har småbarn som ränner runt i trädgården med en benägenhet att äta på allt kanske man ska passa sig lite, eller hundvalp annars är det väldigt liten risk att man råkar äta av den av misstag.
Av allt jag googlat fram så är förgiftningar mest från medicinska digitalispreparat.

Jag misstänker att man måste proppa i sig mer än nån enstaka blomma för att bli dålig.
 
Följdfråga: Om en person säljer fingerborgsblomma till någon, har den då något ansvar att tala om att växten är giftig?
Jösses. Nej!

Stirra dig inte blind på ordet "giftig". Det mesta i vår omgivning är ohälsosamt att äta. Och varför skulle man vilja äta en random växt?

Jag har skänkt bort kastanjeplantor till höger och vänster. Utan en tanke på att varna för kastanjernas giftighet.
Eller potatis. Potatisblast är verkligen inte ofarlig!!

Har du tänkt tanken att varna för att äta potatisblast ifall du gett bort sättpotatis?
 
Jösses. Nej!

Stirra dig inte blind på ordet "giftig". Det mesta i vår omgivning är ohälsosamt att äta. Och varför skulle man vilja äta en random växt?

Jag har skänkt bort kastanjeplantor till höger och vänster. Utan en tanke på att varna för kastanjernas giftighet.
Eller potatis. Potatisblast är verkligen inte ofarlig!!

Har du tänkt tanken att varna för att äta potatisblast ifall du gett bort sättpotatis?
Du satte ord på det jag tänkte. Jag håller med till punkt och pricka. Och varna för potatisblast? Nä, skulle inte göra det.
 
Vi har alltid haft digitalis i vår trädgård. 4 barn har växt upp där, besök av vänner, och nu 5 barnbarn. Ingen har någonsin blivit förgiftad eller ätit av växten. Inte de tre valparna som växt upp där heller.
 
Den är MYCKET giftig för hästar, så jag tar det säkra före det osäkra och drar upp de jag ser runt mitt hus.
Ja, mina hästar går i stor gräsfri skogshage och jag litar inte på att de inte skulle kunna ta en tugga över/under staketet. Och en tugga kan nog räcka för att skada.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/fingerborgsblomma
De flesta betesdjur äter det som är smakligt. Digitalis är inte det.

Är betet helt nedbetat så gnager de i sig allt de hittar. Men sådana beten är väl skapligt sällsynta. Mera i typ rasthagar i så fall. Jag tänker att sly och granskott är betydligt mer åtråvärda? Deet finns mat äen i haqgar utan gräs. Skogen är oftast full med mat
 
De flesta betesdjur äter det som är smakligt. Digitalis är inte det.

Är betet helt nedbetat så gnager de i sig allt de hittar. Men sådana beten är väl skapligt sällsynta. Mera i typ rasthagar i så fall. Jag tänker att sly och granskott är betydligt mer åtråvärda? Deet finns mat äen i haqgar utan gräs. Skogen är oftast full med mat
Jag blev väldigt skrämd för 3-4 år sedan vid en annan hage när vi hittade avknipsade fingerborgsblommor precis utanför staketet. Jag undviker gärna den otäcka ovissheten, och veterinärkostnaderna som det förde med sig, igen.
 
Möjligen skulle jag kunna tycka att plantor som ger giftiga röda bär, i en trädgård som i övrigt är full av jordgubbar och vinbär, vore lite oövertänkt om man har väldigt många ungar under 4 års ålder som gäster i trädgården.

Men jag har sällan eller aldrig hört talas om barn som äter blommor. Inte ens mina ungar har gjort det, och då var de ändå vana vid att jag serverade blommor (som squashblommor, daglilja o dyl) som dekor till maten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
985
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 246
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Vi var ute på en koppelpromenad då min katt plötsligt slickade på en bladrosett av fingerborgsblomma. Gissar att grannkatten hade pinkat...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: MissFideli
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp