Finns det ekonomisk hjälp att få?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 9 966
P

prallan

Jag har en vän vars häst har skadat sig, men det finns inga pengar att ringa ut veterinär. Kan man vända sig någonstans i detta fall?

Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?

Om ett djur har skadat sig illa är man skyldig att låta veterinären behandla. Det finns lagar kring detta. Jag har aldrig hört talas om några bidrag.

Vännen är övertygad om att hästen kommer läka av sig själv. Jag har inte kunnat sova i natt för hästens skull.

Vad är det som har hänt? Vem har mest erfarenhet att bedöma hästens skada- du eller din kompis? Om hästen behöver veterinärvård så måste den få det. Om den inte får det vid behov så är det djurplågeri.

Finns det ingen som hon kan låna av? Om inte så bör hon kanske fundera över sitt hästägande. Har man så dålig ekonomi och inte kan lösa det om hästen skadar sig bör man inte ha häst.

Hoppas att det ordnar sig för både häst och kompis.

Jag vill inte gå in i detaljer, men jag har mest erfarenhet och skadan ÄR allvarlig.

Som jag skrev är vännen övertygad om att det kommer läka av sig själv, eller rättare sagt, har övertygat sig själv om det. Jag har erbjudit antibiotika som jag har kvar men vännen vill inte. Jag är orolig att den kommer få hjälp för sent:(

Är det så att hästen utsätts för lidande då veterinär inte kontaktas, är detta brott mot djurskyddslagen. Det finns inga bidrag att få. Distriktsveterinärerna erbjuder faktura om man inte har betalningsanmärkningar/obetalda skulder hos dem och då får din vän iaf en månad på sig att skrapa fram pengarna. Är inte hästen försäkrad?
Att erbjuda antibiotika som du har kvar låter bara idiotiskt. Det är sånt slaskande med ab som gör att vi får resistens!!
Vägrar din vän hjälpa hästen, finns bara ett alternativ kvar för dig - att ringa djurskyddsinspektören i kommunen och anmäla din vän för djurplågeri.

Jag hade ringt till några olika veterinärer, förklarat läget och spelat in samtalen, sedan hade jag spelat upp dem för vännen och på så sätt försökt övertyga henom.
Om hen inte anser att det behövs ändå så hade jag förklarat att det är ett djurskyddsfall och att hon bryter mot de lagar och regler som finns och att detta blir anmält.
Att man inte har några pengar kan hända vem som helst men då lånar man eller säljer något så att pengarna finns.

Det kostar ingenting att få råd över tlf. av vet. Börja med att ringa och förklara läget, om vet. sedan säger att de borde komma ut och undersöka hästen, då har du svart på vitt till din kompis att hästen faktiskt BEHÖVER veterinärvård. Och som föregående inlägg löd - får hästen inte vård som den behöver så har du inget annat val än att anmäla din kompis till djurskyddsverket.

Är det så att hästen utsätts för lidande då veterinär inte kontaktas, är detta brott mot djurskyddslagen. Det finns inga bidrag att få. Distriktsveterinärerna erbjuder faktura om man inte har betalningsanmärkningar/obetalda skulder hos dem och då får din vän iaf en månad på sig att skrapa fram pengarna. Är inte hästen försäkrad?
Att erbjuda antibiotika som du har kvar låter bara idiotiskt. Det är sånt slaskande med ab som gör att vi får resistens!!
Vägrar din vän hjälpa hästen, finns bara ett alternativ kvar för dig - att ringa djurskyddsinspektören i kommunen och anmäla din vän för djurplågeri.

Jag vet:o bara att jag vill hjälpa hästen men jag vet att det är fel sätt:(

Jag KAN inte anmäla vännen:crazy:

Men för sjutton ring vetten du då!...är man inte skyldig att ringa om man misstänker "djurplågeri"...jag skulle ringt direkt även om man äventyrar vänskapen...det gäller ju ett djur som lider.
Avbetalning.....finns det något som heter.

Himmel om man har så dåligt med pengar...vad äter hästen då? snö?

Tag ditt förnuft till fånga och RING ögonaböj. Förlåt min taggighet, berätta gärna hur det går...lycka till...håller tummarna för pålle

Jag vet:o bara att jag vill hjälpa hästen men jag vet att det är fel sätt:(

Jag KAN inte anmäla vännen:crazy:

Jodå, det kan du. Och jag anser att det är din skyldighet. Genom att inte göra det, gör du dig ju indirekt medskyldig till hästens lidande. Du får vara anonym.

Är hästen försäkrad? Förstår om din vän inte har råd med självrisken men det måste ju finnans NÅGON som kan hjälpa henne med den biten?! Du, hennes föräldrar, dina föräldrar, mormor, morfar, farmor, farfar, burkpantning!?

Svårt att ge några riktiga råd när du inte berättar vad som hänt hästen och hur skadan är och var den sitter. Du kanske kan skriva det i ett PM om du inte vill skriva ut det i tråden...

Ring veterinären ändå, tala med denne och hör vad ni skall göra, är det så pass allvarlligt så får din vän ta ut veterinären vare sig hon vill eller inte.

.

Ser att du bor i Julmyra, är det inte där man bor på hästanläggning och hyr gård/hus i anslutning? Där borde finnas en uppsjö med hästkunniga människor som kan ta ett snack med din vän och förklara att hästen måste få adekvat vård.

Jag bor på Julmyra.

Jag pratade precis med stallägaren som var med när de hittade hästen. Denne hade insisterat på att vet. skulle kontaktas då men vännen ville inte. Jag såg skadan igår, men det hände 4 dagar sen, så nu kan inte vet. göra så mycket längre. Stallägaren håller koll på allmäntillståndet och ägaren tempen.

Seriöst? Har man inte ens råd att at ut veterinären, hur f*n kan man då ha råd att hålla häst? :confused::eek:

DU ska vända dig till djurskyddsmyndigheten och anmäla henne, tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 122
Senast: Hellas
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 271
Senast: Murray
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 134
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka