Bukefalos 28 år!

Finns det en kattras som stämmer in på det jag vill ha?

Ankan

Trådstartare
Kan ju börja med att tala om att jag vet absolut INGET om olika kattraser...jag har en mysig liten kisseflicka som är alldeles raslös ;)

Det jag vill ha hos drömkatten är att kissen ska vara:
Sällskaplig/kelen
Den behöver inte nödvändigtsvis tycka om ALLA människor men ska inte vara svår mot andra utom familjen heller.
Den ska vara liten (av någon anledning är jag inte så förtjust i stora katter).
Den ska fungera som innekatt (eftersom jag bor på tredje våningen i lägenhet).
Jag älskar att busa med min kisse så lite "action" ska det finnas i den.
Pälsen ska vara lättskött

Hmmm *tänker*
utseendemässigt har jag väl egentligen inga speciella önskemål (förutom storleken) fast alldeles för säregen bör den väl inte vara (då släpper min sambo aldrig in den i lägenheten).

Jag kommer inte på mer som är viktigt för mig just nu men finns det någon kattras som passar in på den här beskrivningen så är jag väldigt nyfiken på den. Vill gärna se bilder osv
 
Lagom stor är i andra kattägares ögon ganska liten... Korater, Abysar och Burmor är ungefär lika "små" och relativt lika i temperamentet. Honorna är mindre än hanarna, som små prinsessor.
Den på mina bilder är en hane, relativt stor och maffig för rasen.

Annars är det ju inte så stor storleksskillnad på olika kattraser. Semilånghåren är ofta lite större, Britter och Européer också, men de flesta raser går under benämningen "medelstor" enligt rasstandarden.
 
Tack :bow:

Av det lilla jag hunnit läsa såg jag att dom flesta är medelstora...är det som dom katter man ser mest ungefär dom menar då?
 
Hej !
Jag måste ju bara får slå ett slag för burma. :D
Jag har vuxit upp med den rasen och de är härliga katter
De är sociala och lekfulla,
Honorna är små och nätta och våra ser fortfarande ut som kattungar .
De är helt enkelt underbara
:bow:
http://biphome.spray.se/burmaklubben/
 
Kan ju börja med att tala om att jag vet absolut INGET om olika kattraser...jag har en mysig liten kisseflicka som är alldeles raslös ;)

Det jag vill ha hos drömkatten är att kissen ska vara:
Sällskaplig/kelen

devon rex

Den behöver inte nödvändigtsvis tycka om ALLA människor men ska inte vara svår mot andra utom familjen heller.
devon rex

Den ska vara liten (av någon anledning är jag inte så förtjust i stora katter).

Folk upplever devon rex som små katter. Ligger viktmässigt mellan 2 och 4 kilo.

Den ska fungera som innekatt (eftersom jag bor på tredje våningen i lägenhet).

Rexar drivs alldeles utmärkt som innekatter.

Jag älskar att busa med min kisse så lite "action" ska det finnas i den.

Om det är någon som finns i en devon rex så är det action. Lite för mycket för mångas smak.

Pälsen ska vara lättskött

Vad ska man säga, borstning behövs inte, men vågorna i pälsen framhävs ju lite bättre om man borstar en gång i veckan.

Hmmm *tänker*
utseendemässigt har jag väl egentligen inga speciella önskemål (förutom storleken) fast alldeles för säregen bör den väl inte vara (då släpper min sambo aldrig in den i lägenheten).

Det kan väl vara denna punkt devon rex faller på. Antingen tycker man att de är jättefula eller så blir man blixtförälskad.

Jag kommer inte på mer som är viktigt för mig just nu men finns det någon kattras som passar in på den här beskrivningen så är jag väldigt nyfiken på den. Vill gärna se bilder osv

Bilder finns på www.rexringen.nu och på min hemsida www.devonrex.se finns det lite bilder också.
 
Du bor ju i Blekinge där Kattkommando Syd finns. Gå in på deras sida och titta på katter som behöver nya hem. Varje katts personlighet finns väl beskriven. De egenskaper du efterlyser finns hos bondkatter också ;).

http://www.kks.nu

mandalaki
 
O jag slår ett slag för abessinier..... :D

Små minipumor... :love: :p
Gå in på mina album o titta.. ;)
 
Orientaler om du ska ha raskatt. :D Själv blev jag med siames för många år sedan och våra honor har alla varit små, leklystna, keliga och älskliga mot folk. Hannarna är ju större men ser ändå inte så stora ut iom att de är smäckra och slanka. Älskar gos och bus och att sova på armen under täcket. :love: Fäller väldigt lite.

Det är fullt röj ibland med katter runt väggarna eller mellan vår hanne och ena hunden. :D
 
Allt som du vill ha i en katt passar in på rexar.
Själv har jag två Cornish Rex-katter och till helgen kommer det kattungar!!
De är helt underbara. De ska vara med överallt och kolla på allt som händer. De är gosiga och ligger gärna under täcken eller i våra knän. Sen busar de mer än gärna och de är innekatter men går ut i koppel då det är varmt ute.
Pälsen består av underpälsen och den är kort och lättskött. Man behöver inte göra något med pälsen direkt.
Jag har aldrig ångrat köpet och min sambo som är allergisk tål dessa katter!!
 
Oj va många svar :eek: Tack, jag tittat på alla sidor och försöker lära mig mer :bow:

/Ankan *återkommer alldeles säkert med fler frågor*
 
Den sidan har jag varit på MASSOR av gånger och förmodligen kommer jag skaffa kisse därifrån tror jag när det är dax. Vi är mitt uppe i en flytt just nu och tänkte att vi skulle komma lite till ro innan vi tar hem en kisse till...det är ju tillräckligt mycket att vänja sig vid i ett nytt hem utan att behöva flytta det första man gör.
 
Besök en kattutställning! Där finns de flesta raser representerade och man kan fråga uppfödare om rasens egenskaper. Dessutom kan du se alla katterna "live" i sina burar! Ett utmärkt sätt att tex jämföra storlek och pälstyp...

Sedan kan jag rekommendera att besöka ett katthem också. Jag hjälpte till på ett sånt innan jag skaffade katt och det var väldigt bra för jag lärde mig mycket!

OM du ska köpa raskatt - tänk igenom ifall du vill ställa ut katten eller inte. Om inte så finns det hos stora uppfödare ofta mindre "bra" exemplar som ändå är alldeles utmärkta sällskapskatter som fått bästa möjliga uppväxt (till skillnad från de flesta katthemskatter)! Dessutom är de ofta billigare än de "standarpriser" som anges... ;)
 
Sant...min stackars sambo håller på att bli knäpp på mig :D Men dom är ju bara fööör goa ju :love:
 
Skulle jag skaffa raskatt hade jag inte ställt ut den för sånt intresserar inte mig.

Iden att gå på en utställning va hemskt bra...det har jag inte tänkt på innan.
 
Burma!!!

Sällskaplig, inte speciellt stor, funkar alldeles utmärkt som innnekatt, busig och har inget "extremt" utseende.

Pia-Pizzi's

Tolvis, en burma i knät, en på datorskärmen.
 
Jag vill slå ett slag för huskatten! :)

Där får man allt i ett paket. :) ;) :love:

Six-in-one, liksom. ;)
 
precis. har 2 st. huskatter . dom är hur mysiga som helst :love: och sen är dom inte dyra heller :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 998
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 111
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp