Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.

Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?

Det här kanske är helt omöjligt...

Jag har två ragdolls.
Ragdolls beskrivs som en markbunden ras, vilket stämmer väl på mina. De är aldrig uppe på bord eller fönster, förutom de som de kan komma upp via säng eller soffa, dessa fönster har vi "kattanpassat".
Vi har några låg fönster som de med lätthet hade kunna hoppa upp i, men de har inte ens försökt eller visat intresse för dom.
Mina är också helt tillfreds med ett kompostgaller och en "barngrind" för dörröppningar gäller även ytterdörren. De har inte ens försökt komma över.

Jämfört jag med grannens devon rex så är det universum emellan. Deras är uppe på allt och behöver en ordentlig inhägnad med tak för att inte rymma.
 
Jag har två ragdolls.
Ragdolls beskrivs som en markbunden ras, vilket stämmer väl på mina. De är aldrig uppe på bord eller fönster, förutom de som de kan komma upp via säng eller soffa, dessa fönster har vi "kattanpassat".
Vi har några låg fönster som de med lätthet hade kunna hoppa upp i, men de har inte ens försökt eller visat intresse för dom.
Mina är också helt tillfreds med ett kompostgaller och en "barngrind" för dörröppningar gäller även ytterdörren. De har inte ens försökt komma över.

Jämfört jag med grannens devon rex så är det universum emellan. Deras är uppe på allt och behöver en ordentlig inhägnad med tak för att inte rymma.
Egentligen skulle nog den typen av katt passa mig bättre, men vill helst inte ha för mycket pälsvård.
Och hur löser man en matplats som hunden inte kommer åt :confused:
 
Egentligen skulle nog den typen av katt passa mig bättre, men vill helst inte ha för mycket pälsvård.
Och hur löser man en matplats som hunden inte kommer åt :confused:

Pall/trappsteg på strategiskt ställe.

Personligen skulle jag dock aldrig skaffa en semi-långhårig katt. Jag föredrar mina burmor med sin korta silkiga päls utan underull. Ingenting som fastnar i pälsen och små korta bruna hår i maten istället för långa vita överallt ;)
 
Egentligen skulle nog den typen av katt passa mig bättre, men vill helst inte ha för mycket pälsvård.
Och hur löser man en matplats som hunden inte kommer åt :confused:
En ragdoll skall ha silkig päls som inte tovar.
Mina har aldrig tovor. Kammar varje dag men det är endast för att katterna gillar det, de kan gå veckor utan kamning utan att få tovor.

Mat går ju att ge på en hylla som katten kan nå via tex en pall, spång, hylla etc
Det går att göra ett kattvänligt hål in i en byrå, stängda matskålar med chipavläsning (Surefeed), kattlucka in i ett rum tex tvättstuga, förråd under en trapp
 
Egentligen skulle nog den typen av katt passa mig bättre, men vill helst inte ha för mycket pälsvård.
Och hur löser man en matplats som hunden inte kommer åt :confused:

Pall 😁
IMG_20221107_092531.jpg
 
Inte alla katter. Det finns katter med koll på kroppen. Vi har en sån nu, han har örnkoll och även om han med förtjusning hoppar upp på alla hyllor och garderober, så rör han aldrig nånting. Vi hade förut en russian blue, hon var likadan. Så mitt tips skulle vara en atletisk katt med bra balans och kroppskontroll, då har de koll på vad de gör och råkar inte välta nånting.

Jag hade också en med full koll på sin kropp. Han bara struntade i om krukorna flög all världens väg när han jagade en fluga. Men koll på kroppen hade han definitivt.
 
Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.

Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?

Det här kanske är helt omöjligt...

Jag har haft två huskatter. Den ena klättrade inte. Den andra klättrade (och hoppade 2 m rakt upp från stillastående) och hade tagit sig ur en taklös inhägnad på nolltid. Oavsett hade jag velat ha en extremt säker inhägnad MED tak om katterna skulle vara där när jag inte var hemma. Även om katten inte kan ta sig ut så kan rovfåglar och djur utifrån ta sig in. T.ex. utekatter kan ju klättra in från utsidan om den inte är säkrad från det hållet också.

Att ha katt kan vara att ha en mysig fluffboll som ligger i soffan och vill kela, men det kan också vara som att ha en blandning mellan en ninja och ett barn i trotsåldern. Jag har haft en av varje.
 
Jag har haft två huskatter. Den ena klättrade inte. Den andra klättrade (och hoppade 2 m rakt upp från stillastående) och hade tagit sig ur en taklös inhägnad på nolltid. Oavsett hade jag velat ha en extremt säker inhägnad MED tak om katterna skulle vara där när jag inte var hemma. Även om katten inte kan ta sig ut så kan rovfåglar och djur utifrån ta sig in. T.ex. utekatter kan ju klättra in från utsidan om den inte är säkrad från det hållet också.

Att ha katt kan vara att ha en mysig fluffboll som ligger i soffan och vill kela, men det kan också vara som att ha en blandning mellan en ninja och ett barn i trotsåldern. Jag har haft en av varje.
De kanske inte behöver kunna gå ut när som helst. Från början tänkte jag mig inhägnad för att jag vill kunna ha altandörr och fönster åt det hållet öppna på sommaren, men sedan tänkte jag att då kan en katt ju lika gärna få gå ut där när den vill. Men att slippa installera kattlucka är ju bara positivt.
 
Jag hänger på funderingen lite eftersom jag har i princip samma tänk som TS men älskar långhår och semilånghår, har en semilånghårig huskatt nu som börjar bli gammal (16 i år) och funderar på hur jag ska göra när han går bort. Han är väldigt självständig, ligger gärna och sover på en stol eller soffa men inte PÅ mig, lugn och behaglig, leker inte mycket inne, kommer och säger till när maten är slut eller om han vill bli utsläppt eller så. Skulle gärna ha nåt liknande, har också hund så vore önskvärt att kunna ha matskålen högt MEN vi har en källare med barngrind som katten kommer förbi men inte hunden, där vi ställt kattlådan och kan även göra matstation.

Brittiskt långhår eller Birma, kan det passa mig? Har inget problem med att ha innekatt.
 
Jag hänger på funderingen lite eftersom jag har i princip samma tänk som TS men älskar långhår och semilånghår, har en semilånghårig huskatt nu som börjar bli gammal (16 i år) och funderar på hur jag ska göra när han går bort. Han är väldigt självständig, ligger gärna och sover på en stol eller soffa men inte PÅ mig, lugn och behaglig, leker inte mycket inne, kommer och säger till när maten är slut eller om han vill bli utsläppt eller så. Skulle gärna ha nåt liknande, har också hund så vore önskvärt att kunna ha matskålen högt MEN vi har en källare med barngrind som katten kommer förbi men inte hunden, där vi ställt kattlådan och kan även göra matstation.

Brittiskt långhår eller Birma, kan det passa mig? Har inget problem med att ha innekatt.

Jag skulle ha tittat på tex sibirier eller birma i det läget.
 
Jag har två ragdolls.
Ragdolls beskrivs som en markbunden ras, vilket stämmer väl på mina. De är aldrig uppe på bord eller fönster, förutom de som de kan komma upp via säng eller soffa, dessa fönster har vi "kattanpassat".
Vi har några låg fönster som de med lätthet hade kunna hoppa upp i, men de har inte ens försökt eller visat intresse för dom.
Mina är också helt tillfreds med ett kompostgaller och en "barngrind" för dörröppningar gäller även ytterdörren. De har inte ens försökt komma över.

Jämfört jag med grannens devon rex så är det universum emellan. Deras är uppe på allt och behöver en ordentlig inhägnad med tak för att inte rymma.

Ja, det kan verkligen vara markanta skillnader mellan olika raser. Min gamla 18-åriga korat var mer högt och lågt och överallt än kompisarnas 2-åriga ragdoll, trots att det till sist faktiskt var ledvärk som knäckte henne. Hittills har jag inte hört någon ägare av tex ragdoll ha en katt som är aktivitetsmässigt som den lugnaste av korater, även om man tar deras mest livliga individer. Och då anser jag inte att korater tillhör de mest fysiskt hyperaktiva raserna (däremot är de svårslagna när det gäller behov att social stimulans och mental aktivering). Det är mest att det inte finns någon som helst gräns för vad de är kapabla till om de är motiverade. Öppna dörrar med nyckel är liksom piece of cake, och vill man sitta på ovansidan av dörren så gör man det. :sneaky:

Väldigt kul ras att interagera med och träna, eftersom de är så motiverade av uppmärksamhet, men inte något för den som går på "det är så bra med katt som husdjur, för de sköter sig själva och så kan man ha lite soffsällskap på kvällen".
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 790
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 650
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp