Finns det lag på detta?

Jag skulle inte acceptera intrång i min äganderätt annars. jag sätter mina staket i fastighetsgränsen!
Hur gör du då om ägaren till grannfastigheten gör samma sak och då använder taggtråd?
Eller om ägaren till grannfastigheten sätter egen eltråd med eget elaggregat så nära att trådarna kan slå ihop med dina trådar så att elaggregatet slås ut?

Grannen släpper sedan betesdjur i sin hage. Vill du då ha dina hästar i hagen bredvid helt utan distans mellan hagarna?

Detta är vad jag har att leva med. Elstaketet rev jag upp när hagen var tillfälligt tom. Ty det stod mer än 10m in på min mark. Jag kastade in det på andra sidan fastighets-gränsen. Och ja, jag hade talat med grannen. Som svar fick jag "Det gör väl inget det där, du använder ju ändå inte den marken och det är väl synd att betet går till spillo!" Inget frågetecken, utan ett rent påstående. Jag höll dock inte med. Har JAG lämnat distans till fastighetsgränsen, så vill jag ha distans.
 
Staket och häckar är ok att placera så nära att man kan sköta dem från sin egen tomt eller mark,utan att göra intrång på grannens.
 
Ja om du nu inte lyckas komma överens med grannen så får du väl ha distansen på din egen mark. Om det är kor som grannen har som betesdjur så anser jag att det inte behövs någon distans mellan djuren.

Ett problem som jag skulle ha med att ha remsor som inte betas av är att länsstyrelsen inte skulle godta det. Marken skall betas av och att slå med grästrimmer skulle troligen inte godkännas.

Jag förstår fortfarande inte med vilken rätt ni vill bestämma över mark n inte äger!
 
fattade iofs att Inte_Ung hade gjort en korridor mellan sina beteshagar och grannens just på sin mark, men att grannen inte fattade vinken och satte sitt staket precis utmed Inte_Ungs staket - således på Inte_Ungs mark...

För övrigt tror jag inte länsstyrelsen har några som helst problem med ett par meters korridor mellan beteshagarna (större kan kanske ifrågasättas). Det är många som har korridorer mellan beteshagar där djur går på båda sidor staketen samtidigt, och där behövs, åtminstone så vitt jag vet, inte gräset underhållas med trimmer.

korridor behövs också om grannen stängslat in sina kor med taggtråd och inte på något sätt kan tänka sig att stängla med annat ens om man gör det åt honom/henne. det finns stingsliga människor även på landet... ;) el+taggtråd är förbjudet enligt lag, så där är man så illa tvungen att ha en korridor mellan staketen.
 
Moiran uppfattade det hela korrekt.

Jag hade stängslat några meter in på min mark för att få ha en gata mellan staketen. Gatan ville jag ha för att antingen så har Grann-bonden taggtråd eller så har han ett annat el-aggregat och om eltrådarna då slår ihop, kan det ena aggregatet slå ut det andra. Och det kostar pengar att köpa ett nytt. Marken var av beskaffenheten Skogsimpediment, eller kort och gott Hygge, på båda sidor om staketet så Länstyrelsen kunde inte bry sig mindre. Men Grannbonden satte glatt upp sitt staket helt nära mitt staket och det bitvis mycket långt in på min mark minst 30m och hela sträckan minst 4m in på min mark.

Det jag inte förstår är varför grannbonden skall bestämma över min mark som han inte äger.

Men vad skulle du Tomas göra, om din granne hade hästar och satte staketen i fastighetsgränsen så att era hästar kunde slåss genom staketen? Och grannen dessutom hade en häst som hela tiden skulle stå vid staketet och mucka?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 367
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp