Finns det nå´n

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare annabo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 082
A

annabo

som har ett bra förslag, om hur man får in sin häst från hagen, när han inte vill komma in? Har provat nästan allt men han kommer inte iallafall. Det slutar med att jag får ta in alla hästar....

Hur gör han,är han svårfångad eller "fryser han fast" när du ska leda honom?
När han väl kommit in,ge honom lite hö att tugga på så man inte börjar direkt med att borsta och sadla.Det ska vara roligt att komma in i stallet!
Lite tips som har funkat för mig...

Det kan ju bero på många saker att hästen inte vill bli hämtad i hagen. Har den ont, är du tråkig(samma saker dag ut och dag in)står du och borstar i en timme innan ni rider och sedan i timme efter, varje dag. Hur passar bettet, sadeln?
Det låter kanske dumt, men oftast är det något som inte stämmer då hästen går åt andra hållet när man hämtar den. Eftersom jag ääääälskar att ge exempel, här kommer två :o, de är baserade på mina egna erfarenheter med mina egna hästar.

Ena hästen ville inte komma in eftersom sadeln inte passade(först fattade jag inget, men kom ihåg för några år sedan att hon gjort samma sak då det var fel på sadeln, hästar växer men sadeln ändrar sig inte).
Jag började leta efter sadel, hittade en och nu kommer hon gående mot en :D

Tinkern ville inte komma in eftersom vi hade tömkört var annan måndag och hon ville verkligen inte ha den där stödjande ytter tömmen. (Det blev ett bett problem tillslut :crazy:)Hittade nytt bett gick fortfarande dåligt på tömkörningen, försökte med side pull, funkade inte, struntade helt enkelt i tömkörning, nu är hästen glad och kommer mot en i hagen(ska hitta ett sätt att tömköra utan stödjande yttertömmar :idea:).
Det är "bara" till å klura ut vad det är. Det kan även vara en olat, då måste man arbeta bort den, men det är bättre att göra felsökning först.

Jag har verkligen kollat allt, men hittar inget fel. Han går tillsammans med 6 andra hästar. Alla kommer utom han, men däremot om man tar in dom andra kommer han. Jag tror inte att han tycker vårat arbeta är tråkigt för vi gör olika grejer varje dag.... så jag vet inte vad det är frågan om. Kanske bara en ful olat?1 Han har inte varit så´n förr, men då gick han bara med 1 annan häst :crazy:

Jag har visserligen bara tvåhästar i min hage och jag tar då in båda två. Ändå är det inte alltid så lätt att få in dem. På helgerna när de bara hunnit vara ute ca 4 timmar, då gäller det att locka med godis. Ibland får jag tom gå fram och stoppa spannet under nosen på dem för att de ska följa med mig in (jag har ingen grimma på i hagen). Ibland ser jag på ponnyn att hon vill gå in, men vill inte mitt halvblod gå in så vallar han bort ponnyn så inte hon kommer förbi honom. För går hon in så följer ju givetvis han efter (och det är väl det han vet)!

Ibland blir jag galen på dem så då får de vara, men för det mesta går det att locka in dem. Fast oftast hör jag en gnägg nere i hagen och så kommer de vandrande.

Jag kan tillägga att de alltid får godis (pellets) och hö när de går in.

Vad tror du om att gå in i hagen och pyssla med något annat? Så att det inte blir så att varje gång du kommer in i hage så måste du börja jaga honom. På detta sätt kanske han kommer fram och tittar vad du håller på med... Gosa med honom lite då och gå därifrån.
Detta funkade på min medryttarhäst. Han blev så nyfiken när man inte brydde sig om honom alls att han inte kunnde hålla sig :D . Om man inte fångar dem när de kommer fram utan bara pratar lite med dem, så kanske de inte tänker "ånej, jag vill ju inte gå in" så fort man går in i hagen.

kanske funkar

mvh/kiira

Håller med Kiira. Försök få pållens uppmärksamhet på något sätt. Nellan och hennes kamrater bruka komma tassande och försöka ta reda på vad matte pysslar med om hon visar sig i hagen med en IKEA-säck full med smutstvätt, t.ex. :D

Har träffat på några hästar som varit knepiga att fånga och det har varit olika lösningar till dem alla.
En får man låtsas att man inte alls ska hämta honom utan närma sig långsamt, utan att titta på honom samtidigt som man har en havrehink och rör havren så han hör den hela tiden. Det är långsamma rörelser hela vägen tills man har ett ordentligt grepp. Däremot går det att fånga in honom om man är fler och motar in honom i ett hörn av hagen. Då ger han upp och kommer hur snällt som helst.

Men det som gäller är väl ändå att alltid ha en hink med lite foder med så att hästen vet att den får en liten belöning när den kommer. I början kan man till och med låta hästen bara äta ur hinken, utan att man försöker ta henne/honom.
Ett knep kan också försöka vara att få hästen nyfiken på dig. En kompis gick ner på huk och började grymta, då kom hästen i fråga genast :D

Men det gäller väl att hitta de knep som passar på just din häst...

Låter exakt som min foderhäst!
Känns som jag testat allt...det enda som fungerar är att locka med godis men det känns inget kul och nu det sista har det bara blivit en massa bråk mellan de andra hästarna.
Jag tror bara att han gör det för att retas, för han tycker det är skitkul å reta matte genom att bara springa förbi henne när hon kommer.
I övrigt tycker han att det är jättemysigt att bli
grejjad och borstad med och jättekul att ut å rida. Ja du...jag har ingen bra lösning, men hoppas att att han ska tröttna och att det ska fungera att bara vänta ut den lilla busingen.

Gå efter honom, även om du får gå i två timmar så gå efter honom och låt honom inte stanna, men du ska inte skrämma honom, bara förfölja honom tills han stannar och du kan få tag i honom. Ofta behöver du bara göra det en eller ett par gånger, tills hästen förstår att du inte tänker ge dig. Lycka till! :)

hehe det där känner jag igen...
Bästa är att träna i en liten hage. Det har inte jag så jag får köra i stora hagen vilket funkar bra det med förutom att det tar längre tid och jag blir tröttare :D

MEN.
Om hästen inte vill komma till dig, så ska du köra iväg hästen. Jaga på honom så han travar/galopperar hela tiden. Låt honom INTE FÅ KOMMA till dig.
Men hela tiden måste han vara igång. Han får inte stanna. Driv bort honom!
Du 'ska' också spärra hans väg.
Spring framför honom så han blir tvungen att tvärvända och byta håll.

Efter ett tag, jag antar att du känner din häst, när du märker att han inte tycker det är så kul att springa runt så böjer du dig ner och sträcker fram handen.

Det är hästspråkets sätt att tala om att han kan komma tillbaka nu. (hästen sänker huvudet och sträcker fram mulen).

Då förhoppningsvis kommer din häst till dig. Tittar han bara på dig kan du prova att gå hukad sakta fram till honom. Om han backar då så måste du jaga på honom igen (han visar då att han inte litar på dig, att du inte är hans ledare).

Men om han står stilla och när du kommer närmare sträcker på mulen för att lukta på din utsträckta hand, så ska du stå stilla och låta honom lukta och sedan ta några steg tillbaka.
Några sekunder senare kan du gå fram igen, kanske från andra hållet eller så.
Gör detta några gånger och prova sedan att klappa honom på huvudet osv... Sakta reser dig upp...
Då kan du prova att gå några steg och följer din häst då efter dig har han accepterat dig som hans ledare.

Sedan har jag ett eget knep. Min häst känner igen grimma och grimskaft så jag brukar skippa det.
Sedan lägger jag in hela grimskaftet i tröjärmen och när jag väl kommit fram till min häst och klappar honom lägger jag armarna runt halsen på honom och "kramar" honom samtidigt som jag med andra armen drar ur grimskaftet ur ärmen :cool:
Fångad!

Det här med att jaga runt sin häst kan ju låta brutalt men i hästflockens värld, en häst som inte gör som ledaren säger den drivs ur flocken direkt och får inte komma tillbaka.
Och det är det värsta som kan hände en vildhäst!
En ensam häst är en utsatt häst.
Den försöker springa tillbaka in i flocken men ledaren driver den utanför flocken.

När hästen ber om att få komma tillbaka är det ledaren som bestämmer ja eller nej.

Detta funkar på min häst, men vi har en stor hage så man får ju motion!
Men det här kan man träna på i paddock/rudhus med.
Om man släper hästen i ridhuset kanske den inte springer iväg först men då får man driva iväg den och sedan driva den och spärra vägar och sedan be den komma tillbaka genom att huka sig...

Lycka till! :bow:

jag har gått efter honom i3 timmar,precis så som man ska göra i en hel eftermiddag, likadant dagen efter. Men han ger sej inte... Han går oxå utan grimma eftersom det finns föl i hagen. Har försökt med mutor, men han är en erfaren 15 åring som INTE går på såna grejer. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska hitta på. Han kan ju alltid gå själv i en liten hagen men jag tror inte att det hjälper sen när han kommer ut till dom andra igen....

Hej!

Prova att utnyttja hästens naturliga nyfikenhet. Sätt dig på huk en bit ifrån hästen, ropa på den och prata lungt till den hela tiden. Om den inte kommer fram då, gå några steg närmare, ropa på hästen igen och sätt dig på huk. Upprepa detta tills hästen kommer fram, eller du kan komma så nära att du kan fånga den.

Var noga med att berömma mycket om den kommer fram, kommer närmare eller låter dig fånga den. Ge den gärna hö i boxen som den får när den kommer in.

Det har fungerat på samtliga hästar jag träffat som varit svårfångade. Så det kan kanske vara värt att testa i alla fall.

Se till att bli riktig kompis och gör roliga saker med din häst, då kan jag lova dig att du slipper detta problem. Då kommer garanterat hästen och möter dig när du ropar på den.

Lycka till!

Mvh Ulrika

Mitt sto kommer när hon har lust, ofta vill hon att vi ska busa lite i hagen och drar järnet i full galopp några varv när hon ser att jag kommer.
Men jag tror hon äntligen börjat inse att jag inte tänker leka med henne på hennes villkor längre.
Är inte rädd för att låta henne vila en vecka så i vintras hade jag en vecka då jag helt sonika vägrade peta på henne om hon inte kom till mig direkt. Det tog en vecka ungefär och då kom hon väl fram till att det faktiskt är ganska kul när matte kommer till hagen för då får man komma ut och ha kul med matten och inte bara ha kul 2 minuter och sen ha en ilsk matte resten av dan.

Jag brukar numera försöka ta med mig mat (hö) ut i hagen för att förstärka intrycket att det händer något bra när jag kommer och hittills fungerar det riktigt bra. De dagar jag inte rider går jag ändå ut i hagen och kliar henne lite i pannan och bara visar henne att jag tycker om henne och att hon är värd lite uppmärksamhet. Ofta har jag med mig en äppelbit eller en morot, men inte alltid (de får ju inte börja tigga).

Jag tycker du ska testa att göra något annorlunda. Vet ju inte vad du testat, men att gulla med en annan häst och ge dem godis kan få fram nyfikenheten. Likaså kan man gå runt och kolla staketet och inte bry sig i hästarna alls.
Det viktiga är nog att man inte är så koncentrerad på att fånga hästen på en gång, låt hästen komma till dig, tvinga dig inte på hästen om det inte är absolut nödvändigt.

Låt fantasin flöda, fundera på varför din häst inte kommer, kan den ha ont, ser den dig som något tråkigt, vill den busa lite först???

Ha tålamod så ska det nog lösa sig!

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: yamyam
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 210
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka