hehe det där känner jag igen...
Bästa är att träna i en liten hage. Det har inte jag så jag får köra i stora hagen vilket funkar bra det med förutom att det tar längre tid och jag blir tröttare
MEN.
Om hästen inte vill komma till dig, så ska du köra iväg hästen. Jaga på honom så han travar/galopperar hela tiden. Låt honom INTE FÅ KOMMA till dig.
Men hela tiden måste han vara igång. Han får inte stanna. Driv bort honom!
Du 'ska' också spärra hans väg.
Spring framför honom så han blir tvungen att tvärvända och byta håll.
Efter ett tag, jag antar att du känner din häst, när du märker att han inte tycker det är så kul att springa runt så böjer du dig ner och sträcker fram handen.
Det är hästspråkets sätt att tala om att han kan komma tillbaka nu. (hästen sänker huvudet och sträcker fram mulen).
Då förhoppningsvis kommer din häst till dig. Tittar han bara på dig kan du prova att gå hukad sakta fram till honom. Om han backar då så måste du jaga på honom igen (han visar då att han inte litar på dig, att du inte är hans ledare).
Men om han står stilla och när du kommer närmare sträcker på mulen för att lukta på din utsträckta hand, så ska du stå stilla och låta honom lukta och sedan ta några steg tillbaka.
Några sekunder senare kan du gå fram igen, kanske från andra hållet eller så.
Gör detta några gånger och prova sedan att klappa honom på huvudet osv... Sakta reser dig upp...
Då kan du prova att gå några steg och följer din häst då efter dig har han accepterat dig som hans ledare.
Sedan har jag ett eget knep. Min häst känner igen grimma och grimskaft så jag brukar skippa det.
Sedan lägger jag in hela grimskaftet i tröjärmen och när jag väl kommit fram till min häst och klappar honom lägger jag armarna runt halsen på honom och "kramar" honom samtidigt som jag med andra armen drar ur grimskaftet ur ärmen

Fångad!
Det här med att jaga runt sin häst kan ju låta brutalt men i hästflockens värld, en häst som inte gör som ledaren säger den drivs ur flocken direkt och får inte komma tillbaka.
Och det är det värsta som kan hände en vildhäst!
En ensam häst är en utsatt häst.
Den försöker springa tillbaka in i flocken men ledaren driver den utanför flocken.
När hästen ber om att få komma tillbaka är det ledaren som bestämmer ja eller nej.
Detta funkar på min häst, men vi har en stor hage så man får ju motion!
Men det här kan man träna på i paddock/rudhus med.
Om man släper hästen i ridhuset kanske den inte springer iväg först men då får man driva iväg den och sedan driva den och spärra vägar och sedan be den komma tillbaka genom att huka sig...
Lycka till!