Finns det någon färg för missfärgat läder som inte färgar av sig?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ankiz90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 126
A

Ankiz90

Hej!
Jag undrar om det finns någon bra färg som får sadeln att bli fin och svart igen utan att färga av sig? :confused:
Min sadel är nu grön och jätte ful!

Tacksam för svar! :)

Sv: Finns det någon färg för missfärgat läder som inte färgar av sig?!

ja det går att färga in läder utan att det fägrar av sig. kommer inte ihåg på rak arm vad det hette men vi har köpt hos sadelmakaren när vi färgat om hela stora hudar. först måste skinnet tvättas noga med särskilt medel.

Jag fick en sprayfärg som jag sprayat både sadlar och träns med. Fungerar ypperligt om man är noggran med tvättningen innan.

kommer inte ihåg namnet, men köpte hos sadelmakarn. har gjort så ibland när vi kommit över hela hudar som haft fel färg billig, har då färgat det svart. använder skinnet till bilklädslar och det har inte färgat av sig ett dugg.

ja men lädret måste vara av bra kvalitet annars fäster inte färgen ordentligt.

Jag tror att det är narvsvärta du menar. Jag köpte sådant hos sadelmakaren och färgade en loksele som var gräsligt ful (någon konstig variant av naturfärgad), och den blev fint svart. Färgar av sig gör det absolut inte. Det verkar tränga in i lädret rejält.

Okej! Tack :) Jag har beställt Narvsvärta nu, så nu ska min sadel bli svart igen.. Och inte vara grön! Hehe..

Men hur ska man göra för att få ett bra resultat då? :crazy:

Narvsvärtan är rätt bra täckande när den är svart. Ta en trasa och smörj på. Det luktar rätt mycket så gör det ute om du kan. Sen skulle jag låta sadeln vila en dag eller så innan jag red i den - smörja den innan användning också.

Är det bara att ta en trasa att dra på det, och sedan när det är klart är de bara att ta en trasa och torka av eller? hiihii :D
något bra att göra rent sadeln med innan?

Om den behövs göras rent använd dig av en glycerintvål eller liknande. Jag använder mig av Fiebings glycerinesoap och är jättenöjd med den. Skulle nog vänta med att färga sadeln tills t ex dagen efter. Ha på färgen på trasan och gnugga in i lädret. Den kommer nog sjukna in i lädret rätt snabbt. Sen får du se om det behövs mer färg eller inte.

Hoppas det funkar! Mvh Mia

tack så mkt :)

Ska man inte "avfetta" lädret först innan man använder narvsvärta? Har för mig att jag använde t-röd, eller något liknande "hemskt"...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025