Finns det någon guide till rassafarin?

Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Tjejen på Youtube med bt är duktig, och ärligt talat tror jag det bor en liten lydnadsstjärna (alt. andra grenar som kräver samarbete) i de flesta bt även om det inte är så många som utnyttjar det. Min är fantastiskt lyhörd och samarbetsvillig, och det tror jag de flesta är om man bara ger dem en chans. Tyvärr är det alltför många som är rena sällskapshundar för att ägarna tror att det inte "går" att lära dem något. :( Om man bara tränar aktivt på inkallning och kontakt redan från start tror jag mycket väl att du kan ha med din bt på ridturer utan risk för egna utflykter. När jag går med min lös i skogen är han mycket sällan längre ifrån mig än 10 meter. Min schäfer däremot jagar allt som rör sig och får därmed gå kopplad. Raserna är inte alltid vad man tror de är. ;)

Har väl inte direkt något tips på kennlar i Göteborgsområdet, men vill du bara träffa en bt på nära håll kan du ju åka några mil österut. ;)
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag känner ingen Irländsk terrier nära, men har träffat två på tävlingar och även varit hos en uppfödare och hälsat på. Och jag är väldigt positiv. Och jag har ungefär samma kriterier som du har!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Väcker upp min egen tråd igen ;)

Jag har nu pratat med lite olika uppfödare av de tre raser som hittills känns mest aktuella; D/S gårdshund, Lanchashire heeler och Borderterrier. De två sistnämnda verkar passa mig allra bäst enligt den bild som jag fick av uppfödarna, och under början på nästa år är väl planen att sticka ut på lite "studiebesök" för att bilda mig en egen uppfattning och få lite mer "live-upplevelser" av hundarna. Särskilt Borderterriern var tydligen mycket uppskattad stallhund som under ridturer inte uppvisade speciellt stort jaktintresse. En av BT-uppfödarna hade även eget stall och sa att det sällan var några problem med hundar som stack iväg på egna äventyr om man bara har en god grundlydnad och tydlig kommunikation.
Samtidigt känns Heelern som en otroligt trevlig ras tycker jag. Klurigt det här!

Nåja, planen är ju ändå att ha minst två hundar så småningom så det kanske får bli en av varje då ;)

Är det någon som kan tipsa om fler raser under 40 cm inom vall-/boskapskategorin som ni tror skulle passa mig med de önskemål jag har?
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Vi verkar vara ute efter ungefär samma sak, och jag har bestämt mig för Welsh Corgi Cardigan!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Särskilt Borderterriern var tydligen mycket uppskattad stallhund som under ridturer inte uppvisade speciellt stort jaktintresse.

Fast det där låter helt konstigt i mina öron :confused:! Många borderterriers har ju oftast en extrem jaktlust, det är ju en driven grythund. Givetvis är det olika beroende på linjer och individ, men det är ju rätt vanligt att man får jobba mycket för att kunna ha hunden lös i skogen eftersom de har ett så stort jaktintresse?
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Kan bara hålla med dem som skrivit innan mig att en gårdshund verkar passa väldigt bra in på det du söker :) Hoppas du hittar din ras!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Ja jag kan tyvärr bara förmedla det jag fått höra, själv har jag alldeles för lite erfarenhet av rasen för att kunna yttra mig med en egen åsikt.

Celija: Vad kul att du bestämt dig! Dock tror jag inte att corgies är något för mig :)
Taxilock: Jaa det hoppas jag med ;) Har du gårdshund själv? De verkar som sagt vara härliga hundar!
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Japp har en egen på 13 månader så jag är partisk ;) Men jag tycker att det är en väldigt härlig ras om man vill ha en aktiv hund! Och dom hänger verkligen med på allt man kan tänkas hitta på men inne vill dom (i alla fall min..) ligga tätt intill i soffan :love:
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Fast det där låter helt konstigt i mina öron :confused:! Många borderterriers har ju oftast en extrem jaktlust, det är ju en driven grythund. Givetvis är det olika beroende på linjer och individ, men det är ju rätt vanligt att man får jobba mycket för att kunna ha hunden lös i skogen eftersom de har ett så stort jaktintresse?

Jag håller med.

Som sagt, heelern är hunden för dig. ;)
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

KL
En liten Heeler låter bra, lappisarna kan oxå komma på fråga.
Sheltiesar är svåra att hitta som har röntgat o MH/BPHat bakåt i leden.

DPs finns knappast med MH/BPH, första gänget som blev beskrivna borde fått raporteringskod A hela bunten.

Om du vill kolla på Bergers så finns bra info här både positivt o negativt.
Face rase passar bättre i stall, mest pga Poil longernas päls.

Min hunds MH där hittar du oxå lite bilder.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Särskilt Borderterriern var tydligen mycket uppskattad stallhund som under ridturer inte uppvisade speciellt stort jaktintresse. En av BT-uppfödarna hade även eget stall och sa att det sällan var några problem med hundar som stack iväg på egna äventyr om man bara har en god grundlydnad och tydlig kommunikation.

Jag har haft border terrier och har lite insyn i rasen fortfarande. Det jag kan säga är att de hundar som inte är avlade på jaktlinjer (dvs inte så himla långt tillbaka, det ÄR en jakthund) brukar vara väldigt taskiga mentalt. Mycket nerver, massa skäll, gnäll, dessutom är de stora - finns faktiskt lite HD-fel hos rasen vilket de helst inte vill ska komma fram.

Min senaste terrier var en korsning TJT/BT och hon var hur go som helst, och lydig. Men en terrier är en terrier och hon fick aldrig hänga med på ridturer tex, för lite på henne till 100 % gick inte.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Har ingen egentlig susning om hur rasen är att jobba med eller så :D men Schipperke verkar vara en ruggit bra stallhund iaf. Med lång livslängd (hört flera som blivit närmare 20år).
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jo jag blev ju lite förvånad när uppfödaren sa så men samtidigt tänkte jag att de ju har större erfarenhet av rasen än vad jag har :crazy: Får höra med lite fler och se vad de säger.

Som sagt, Heelern känns som en härlig ras som säkerligen skulle kunna passa mig, det enda som får mig att tveka är de korta benen :D Har aldrig träffat någon IRL (vad jag vet iaf?) så har bara bilder/filmer att gå på. De ska enligt vad jag hört/läst klara av att hålla ett hyfsat tempo, sin kroppsbyggnad till trots, så jag får ordna mig möjlighet att studera dem närmre "live" ;)

Tack vallhund för länken, både ris och ros fanns att läsa där. Det jag blir lite orolig för är den tydliga reservationen mot främlingar osv, hur upplever du det? Nog för att jag inte vill ha en hund som konstant vill hälsa på allt och alla, men inte heller raka motsatsen.

Sheltie/pudel/papillon/liknande ska ju enligt ryktet vara goa hundar med lite krut i, men den skymt som jag fått av avelsarbetet har fått mig att backa, känns minst sagt osäkert :grin:

Hmm Schipperke kanske vore nåt att kolla närmare på... Träffade min gamla hovslagare häromdagen som skodde mina ponnier för ca 10-12 år sen. Han hade fortfarande kvar sin schipperke som nu närmade sig 20 år but still goin' strong ;) Så det med åldern kan jag utan vidare tänka mig stämmer!
Kikade in en snabbis på rasbeskrivningen, enligt den verkar Schipperke kunna passa bra :d
"Pälsen kräver endast ett minimum av vård. Dess struktur gör att den aldrig blir tovig och att ingenting fastnar i den. En schipperke ser alltid ren ut, även efter en lång skogspromenad. Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget överallt där husse/matte själv kan ta sig fram. Detta gör den till en idealisk kamrat att ha med sig. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Schipperken tävlar med framgång i lydnads-och bruksprov samt agility." (Taget från Svenska Schipperke Ringen, borde väl vara okej?)
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Leon har inte läst rasbeskrivningen. Han är lätthanterlig för alla som är hundvana, men han larmar ordentligt för främlingar som närmar sig huset.
vad jag förstått så är FR något bättre mentalt, dock svårt att säga egentligen då de är så få.

PL utvecklar cadenetter
Jarnac%20du%20domain%20des%20Edelweis%20Foto.MW.jpg

Äkta rastafari dog.

O matelotter
Matelots%20Foto.MW.jpg


Matelotterna bildade ett effektivt pansar mot vargbett på berget.
Lite historia mer historia o bilder hittar man på http://pyreneer.net/framesv.html , visserligen en Pyrresida, men deras historia är sammanlänkad (kolla under historia o mer historia).

Hästägare o nötbönder håller sina PL cadenett o matelottfria, läste en historia om en PL med cadenetter som rullat sig i dyngan, var rakning nästa.
:angel:
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag tänker direkt på kelpie! har ingen själv men de jag har träffat är otroligt trevliga och lydiga, och vill alltid vara sin ägare till lags! :laugh:
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Jag tänker direkt på kelpie! har ingen själv men de jag har träffat är otroligt trevliga och lydiga, och vill alltid vara sin ägare till lags! :laugh:

Kelpie är en av mina drömhundar, helt klart :love:
Dock är de (så vitt jag vet) lite för stora och lite för krävande för att passa mig, än så länge :cry: I framtiden har jag lovat mig själv en Kelpie :angel: :banana:

Eller är det någon med mer erfarenhet som kan uttala sig om hur pass krävande de är? :confused: Jag har fått uppfattningen att de är som BCs och behöver jobba hela dagarna för att må bra och något sådant liv kan jag inte garantera i dagsläget.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Ang. spetsar, jag har bara svärföräldrarnas japanska spets som referens men honom behöver man bara vänta på att han ska torka så trillar all lera av. Han fäller en del (värst var det när han var 1-3 år) men om man bara ser till att borsta igenom pälsen 1-2 gånger i veckan så blir det inte så farligt mycket lös päls i huset.

Så jämfört med raser vars päls måste trimmas och/eller tovar ihop sig så är pälsen på js lättskött.
 
Sv: Finns det någon guide till rassafarin?

Ang. spetsar, jag har bara svärföräldrarnas japanska spets som referens men honom behöver man bara vänta på att han ska torka så trillar all lera av. Han fäller en del (värst var det när han var 1-3 år) men om man bara ser till att borsta igenom pälsen 1-2 gånger i veckan så blir det inte så farligt mycket lös päls i huset.

Så jämfört med raser vars päls måste trimmas och/eller tovar ihop sig så är pälsen på js lättskött.

Jaa samma sak upplever jag med många andra raser också, att smutsen ramlar av. Dock blir det då stora grushögar inomhus vilket ju vore väldigt trevligt om man kunde undvika ;) Jag trimmar/klipper nog hellre hunden regelbundet några ggr/år än dammsuger upp smutshögar dagligen under årets blötare årstid. Visserligen blir de mindre med en mindre hund, men ändå.

Förresten, vad händer om man trimmar/klipper en spets? Jag träffade en snaggad sheltie en gång, känns praktiskt. Påverkar det hunden negativt på något sätt? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp