Finns det någon sadelkunnig

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 007
Sv: Finns det någon sadelkunnig

Denna menar jag

M Trapezius (Cervicalis och Thoracis)
o (halsdelen): Nackbandet
i (halsdelen): Spina scapula (bogbladets benås) samt bogens fascia
o (bröstdelen): Supraspinala ligamenten till bröstkotorna T3-T10
i (bröstdelen): Spina scapula
f: Halsdelen höjer scapula framåt/uppåt samt abducerar frambenet
Bröstdelen höjer scapula bakåt/uppåt.

Viktigast är alltså att sadeln ligger an på mankens muskel i framvalvet och följer (ligger an mot) ryggmuskeln bakåt med ordentligt utrymme för ryggraden. Fattar jag rätt då ?

ja det är ungefär så jag menar

Alltså för att bommen ska ligga rätt är det viktigt att man har mätt den muskeln korrekt

Senast ändrad:

men herregud vilken attityd! det säger sig ju självt att man inte kan jämföra en sadelutprovares åsikter som ser hästen ir med de åsikter man får när man visar en bild... men jag hade som sagt var starka misstankar om att den inte låg som den skulle, och lade in bilderna här för att få åsikter, för att jag tycker att det är intressant! har försökt att söka på tidigare trådar men hittade inte så väldigt många med bilder.

Jag skulle gärna vilja se bilder på en sadel som ligger rätt eller fel för att jag vill lära mig! så om du eller någon annan har lite bra bilder så får ni gärna lägga upp dem!:)

kanske ska tillägga att jag har lämnat in sadeln på försäljning och att en sadelutprovare ska få se till så att nästa sadel ligger bra!;)

http://www.geocities.com/sadelsidan/provasadel.html

sadelns%20l%E4ge.jpg

Muskeln jag pratade om ligger nu under bommen fast bogbladte ligger fritt

okej, så sadeln ska ligga där som på bilden? men så som jag sadlar, tycker du att det är för långt fram eller vad menade du?

jag ser faktiskt inte på bilderna hur din sadel ligger, mkt hår, lite mörk osv..
Men det ser ut som den ligger på bogbladet?

På sista bilden ser det däremot som ut som den ligger för långt bak

Icke...absolut inte för långt bak.....

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka