Finns det någon sadelkunnig

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 007
Sv: Finns det någon sadelkunnig

Med min minimala kunskaper så kan jag säga så här ;)...Den kommer inte ner ordentligt på ryggen ...den ligger för högt ovanför ryggen och för smal i bomvidden.

Den verkar inte vara för trång i bomvidden fram, men på bilden bakifrån så ser det inte alls bra ut. Kanalen är för smal för hästen och bossorna är inte formade efter hästens form, dvs sadeln ser ut att vara för smal baktill.

Du ser ut att hamna för högt i den.Liksom ovanför hästen.Att du inte kommer åt hästen.Svårt att förklara.

Som de andra;
en sadel ska ligga på hästen, inte ovanpå, som den här gör..

Sadeln kommer inte ner på hästen riktigt, och den ser också ut att vara för böjd i bommen. Hästen verkar vara något överbyggd, och sadeln ser inte ut att vara gjord för en överbyggd häst.
Tycker även att kanalen ser väldigt smal ut.

Känns det inte ostabilt när du rider i denna sadel...Vingligt?

Bommen är förskjuten, vilket i och för sig går att laga till.

Men om du longerar hästen med den här sadeln så skulle jag gissa att den åker fram.
Är du tveksam ändå, rid, utan att borsta hästen och med ett rent schabrak/vojlock, sitt ner så mycket som möjligt.
Om du sedan vänder på schabraket/vojlocken så tror jag att du får två avtryck, framtill vid ortspetsarna samt två fläckar bak, som om sadeln stod på fyra ben. Och då är det inget att ha för din häst.

tack så mycket för era svar!:) ni bekräftar bara det jag haft på känn. men då får jag lämna in sadeln för försäljning och skaffa mig en ny.

nej, det känns varken ostabilt eller vingligt, men däremot så får jag en känsla av att den inte ligger an ordentligt.. eller att den liksom inte kommer ner på hästen som den ska, vilket jag fått bekräftat av svaren!

finns det någon som har någon/några bilder på en sadel som ligger som den ska? vore jättesnällt om ni kunde lägga upp den här, då det kanske är dags att börja sätta sig in i sadeldjungeln lite..;)

just det! det stämmer som du säger att hästen är lite överbyggd...

vickan skrev:
nej, det känns varken ostabilt eller vingligt, men däremot så får jag en känsla av att den inte ligger an ordentligt.. eller att den liksom inte kommer ner på hästen som den ska, vilket jag fått bekräftat av svaren!

....det är bara det att jag själv hade en sadel som låg så där en gång och jag kunde inte rida i den...kände mig väldigt obalanserad och tappade hela tiden sitsen...:smirk:

jaha, okej. ja, det kanske kan kännas så då!?:confused: men det är inget jag har upplevt, och inte heller att den snurrar när man hoppar upp fast den ligger "ovanpå" hästen!?

Jag ska hämta min nya sadel på fredag :D Kan lägga in bilder då om det inte är något fel på den. Annars råder jag dig att kolla i gamla trådar, så kan du läsa både det ena och det andra!

okej, jättesnällt! jo, jag har sökt på dem och läst en del, men det finns ju nästan inga trådar alls som visar bilder och så!? :confused:

alltså, jag förstår inte varför ni lägger ut blder med denna fråga?
ta ut en sadelutprovare om ni känner er osäkra.

Hästen står inte rakt på bilden baifrån ens så hur ska man kunna säga en kommentar om det?
Framifrån ser du bara från sidan och kan varken mäta eller känna hur bred/smal hästen är bakom bogbladet.

Får du en åsikt här är det inte värt att gå efter..

Hej,

Jag tycker det är bra att få så många åsikter som möjligt. Jag har nämligen själv gått i fällan att ha anlitat proffessionel sadelutprovare (med lång meritlista) två gånger och båda gångerna fått felaktiga sadlar. Ena gången för smal andra gången inte passande i formen. Sen är det ju klart att man inte kan se allt på en bild. Men här tycker jag det är ganska tydligt att sadeln är för smal till exemepl.

mjo jag förstår dte men det vekar som alla lägger upp bilder " hur ligger denna" "vad tycker ni"?
Sen är det säkert någon som går efter vad som sägs och köper sadel därefter, för lägger man ut en bild kan man nog inte så jättemycket själv..

Att ta ut en sadelprovare som är oseriös märker du gsk snabbt.. OCh är du osäker är dte bara att fråga om allt denne gör.
Det viktigaste är att kolla muskeln bakom bogbladet och hur bommen ligger där..

ett gsk vanligt problem är att man sadlar bakom denna muskel och därmed kan inte sadeln hitta sitt rätta läge...

Pegija1 skrev:
Det viktigaste är att kolla muskeln bakom bogbladet och hur bommen ligger där..

Vilken muskel är det du menar är viktigast när man ska leta efter en passande sadel ?Serratus Thoracis (bullen "framför/lite under" sadeln) eller Trapezius (vid manken) eller någon annan :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka