Finns det någon sadelmakare här....

B

Bounty

Nu undrar jag går det eller går det inte att stoppa om en vanlig ullstoppad wintec sadel..???????

Har pratat med en sadelmakare som sa att det inte gick att stoppa om den, för sadeln var nitad längst bak.
Är det så, går det verkligen inte....????? :cry:

Finns det någon sadelmakare som kan förklara för mig i så fall varför det står över allt att den är omstoppningsbar.....???? :mad:

Snälla! kan någon svara mig på detta! :confused:
 
Varför skulle det inte?...
Jag har stoppat om ett antal wintecc sadlar, det är inga problem.
Gå till en annan sadelmakare!
 
Tack!!!!
Jag förstod nästan det!
Men det jag inte förstår är varför hon svarade mig det.. varför skulle nitarna längst bak vara ett problem..??

Sadeln känns lite knölig/tom på vänster sida, och det syns när jag har ridit att håret blir lite rufsigt på min häst stax bakom manken på den sidan.
Är det ett stort jobb att fixa detta..??
Hon sa att man var tvungen att stoppa om hela sadeln så att den inte skulle bli sned..??
Vad skulle eventuellt en omstoppning kosta..??

Kan någon rekomendera en bra sadelmakare till mig, helst i Umeåtrakten. Eller inom Västerbotten/Jämtland.

Tusen tack! Nu kanske solen börjar skina igen! :bow:
 
Sonja Påhlsson på Wången kanske? Det är ju i Jämtland.

/Therese
 
Tack för ditt förslag!
Alla förslag beaktas, men vill i första hand ha någon i Västerbotten/Umeåtrakten. Jag har många mil dit, men kan ordna med transport fram och tillbaka.
I sista hand vill jag skicka sadeln. Men det går väl också antar jag.
Fler som har några förslag...??????
 
hmm. Sonja Pålsson säger jag också, det bästa är om den som ska stoppa om sadeln ser häst och sadel tillsammans för att veta vad som är fel.
 
Jo... visst är det bäst att se häst och sadel tillsammans, men jag har ca 40 mil dit, sen är det lika långt hem :crazy:

Så jag måste skicka sadeln någonstans och få den omstoppad... Om man kan göra det..??

Jag älskar att bo i fjällen, men ibland är det krångligt!
 
Ha, ha.. Min kära sadel fick åka 125 mil enkel resa för att just Sonja skulle få stoppa om den! Ångrar mig inte en sekund. Många här nere undrar nu hur jag kunde få min sadel så mjuk å fin :)
 
Hittade just att Sonja Pålsson ska vara på en ridskola ca 12 mil i från mig idag. Ett "stenkast" ;)
Så jag tänker ta min sadel under armen och åka dit.
Kanske har hon tid att titta på den i alla fall. Och att ev. ge ett utlåtande.

Vad kostar det på ett ungefär att stoppa om en sadel..??
 
Har för mig att det gick precis under 1000-lappen när hon gjorde det. Hon bytade då ut all gammal stoppning och tog in långa ullfiber. Samma arbete hos likasinnad seriös sadelmakare kostar minst det dubbla här nere.
 
tja, räkna med runt 1500-2000kr för en omstoppning. Ring henne och fråga.

ps. hälsa från Läder-Björn
 
Nu har jag träffat Sonja, oj vilken härlig människa! Och hon kunde verkligen dela med sig av det hon kan, även om det nu bara var en bråkdel av vad hon kan.

Men jag fick lära mig att jag absolut inte kan något om sadelläge, och sadeln som jag trode låg bra var rena katasrofen.
Vi fick känna hur olika sadlar låg på en och samma häst, och äntligen fick man lite mer hum om hur och var sadeln skulle ligga.

Men.. nu är jag istället utan sadel...

Läder Björn!
Jag tog med mig sadeln till Sonja och hon tittade på den, men ville inte stoppa om min Wintec sadel.
Hon sa att det inte gick att göra ett bra jobb med en sån sadel.
Så första sadelmakaren hade tydligen rätt...

Tyvärr så stoppade jag inte hästen under armen och tog med honom, annars kanske jag har haft en aning om vad jag skulle ha köpt för sadel åt honom.
Men i vår så ska hon få hjälpa oss!

Men behöver eventuellt något tills dess...
Eftersom min häst har sin bog går väldigt långt bak, han har väldigt mycket bog, sen är överbyggd bak med en stor rumpa, och därtill en kort svank rygg, oj han låter som ett monster men ser faktiskt ut så. Han är faktiskt söt!

Därför är mina förutsättningar inte goda att hitta en begagnad sadel. Eftersom bossorna måste vara kort och sittsen i 17" .... vad finns det för sadel till oss..????
Måste jag ha en dressyrsadel till honom där bossen inte går så långt fram..??
Är ingen tävlingsmänniska utan är ute i det fria jämt.

Och här har man funderat på varför hästen bygger om sig fram, och bygger muskler där den inte ska. När svaret är SADELN.
 
Puttar upp tråden, så att jag kanske kan få några tips på sadlar som är kort i bossorna och åt det vida hållet.
Jag vet att stubben har, men vet inte vilken modell..??

Någon.....???
 
Prova Prestige (kallas också Appaloosa). Jättebra på lite svankiga hästar och går att få ganska breda, mkt bredare än stubben iaf. Säljs endel begagnade också.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 324
Senast: Oknytt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp