Finns det något att göra? (juridik, I guess)

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Riley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 776

Riley

Trådstartare
Rakt på sak: Beställde och direktbetalade varor i ett företags webshop, sakerna kom aldrig fram, butiken kontaktades och lovade skicka nytt, butiken kontaktades igen då inget hände och jag fick då till svar att butiken upphört och att några leveranser inte kunde ske, jag bad då om pengarna tillbaka, och får nu inget svar.

Finns det någon möjlighet för mig att få mina pengar tillbaka, eller är det kört nu när butiken lagts ned? I sådana fall, var vänder jag mig då? Jag vet dessvärre inte om det är konkurs eller annat som ligger bakom butikens nedläggning.

Senast ändrad:
Sv: Finns det något att göra? (juridik, I guess)

Rakt på sak: Beställde och direktbetalade varor i ett företags webshop, sakerna kom aldrig fram, butiken kontaktades och lovade skicka nytt, butiken kontaktades igen då inget hände och jag fick då till svar att butiken upphört och att några leveranser inte kunde ske, jag bad då om pengarna tillbaka, och får nu inget svar.

Finns det någon möjlighet för mig att få mina pengar tillbaka, eller är det kört nu när butiken lagts ned? I sådana fall, var vänder jag mig då? Jag vet dessvärre inte om det är konkurs eller annat som ligger bakom butikens nedläggning.

När eketronikkedjan Expert gick i konkurs hade konsumentverket följande länk....

http://www.konsumentverket.se/Nyhet...pert-i-konkurs---vad-galler-for-mig-som-kund/

Jag har köpt en vara hos Expert, men jag har ännu inte fått den. Vad händer nu?
- Som huvudregel har du rätt till varan i och med avtalet. Det krävs dock att den specifika varan har reservats åt dig. Till exempel i bolagets lagersaldo eller liknande system. Om du betalat med ett kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Du kan därför kontakta kortföretaget och invända mot att någon betalning ska göras. Notera dock att detta gäller kreditkort, inte bankkort där beloppet dras direkt från ditt konto vid betalningen.

kanske lite hjälp år dig....

Nu hann jag ju tyvärr redan betala för det jag köpt, men tack ändå! Tittade också runt lite på sidan och hittar endast svar när det kommer till försenade eller skadade varor, så det kanske helt enkelt är så illa att det inte finns någon hjälp att få i sådana här fall?

Så länge företaget inte har haft dina pengar separerade från alla andra pengar de har, så hamnar du i vad som är §19-slasken. Du har en oprioriterad fordran på bolaget ifall bolaget gått i konkurs. Ifall företaget gått i konkurs så vet KFM om det och det ska dessutom finnas någon konkursförvaltare där du ska berätta hur mycket de är skyldiga dig.

Sen är ju frågan ifall bolaget finns kvar eller ifall det bara är så att affären är stängd? Finns bolaget kvar som ägde affären så finns det ju möjlighet att kräva pengarna därifrån. Eller om det finns en person som står bakom affären, som då är en enskild firma.

Hade jag varit du hade jag ringt till KFM och snackat med dem för att se vad det är som händer. Jag hade också försökt att ringa till företaget inte maila.

Tack för svar! Det är alltså KFM och inte konsumentverket som kan hjälpa mig genom det här?

Om bolaget finns kvar vet jag inte själv, det enda jag möts av på hemsidan är ett kort "webbshoppen har upphört", i övrigt ingen kontaktinformation eller dylikt. Jag har däremot organisationsnumret, om det är till någon hjälp.

Ring till KFM och prata med dem om vad du ska göra. Konsumentverket kan ju ingenting göra för att du ska få dina pengar, mer än att säga till att du ska få dem. Men de har ju inga tvångsmedel såsom KFM har.

Organisationsnumret är vad du ska uppge till KFM.

Tack för svar! Det är alltså KFM och inte konsumentverket som kan hjälpa mig genom det här?

Om bolaget finns kvar vet jag inte själv, det enda jag möts av på hemsidan är ett kort "webbshoppen har upphört", i övrigt ingen kontaktinformation eller dylikt. Jag har däremot organisationsnumret, om det är till någon hjälp.

Slå upp organisationsnumret på www.allabolag.se där står det dessutom om konkurs är inledd eller inte för det bolaget. Men nu kanske du redan har hunnit prata med KFM.

Tack för länken! Det står att bolaget fortfarande är aktivt.

Jag har pratat med KFM, men om jag förstod det rätt måste jag på något vis ge det här företaget ett sista datum för betalning innan jag kan gå vidare med ett föreläggande. Så jag funderar på att ta kontakt med dem imorgon och ställa krav på att få pengar senast måndag (om jag nu ens har rätt att ställa sådana krav när jag bara är en privatperson), och annars gör jag en "anmälan" hos KFM.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 560
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka