Finns det något transportskydd till svansen som täcker hela?

Fashionistan

Trådstartare
Ofta när vi transporterar min donna brukar det komma en hög eller tre :angel::o:o och med tanke på att det är så tight i en transport brukar detta resultera i att hennes fantastiska svans och även bakben får ta del utav detta....

Bakbenen är inte så farligt, skydden tvättar man lätt men det är inte lika lätt att tvätta svansen det första man gör när man kommer någonstans...

Därför skulle jag vilja börja med svanskydd, gärna ett som täcker hela svansen så att jag slipper en smutsig svans varje gång.. (Speciellt när man har tvättat och gjort den extra fin innan!)

Någon? :laugh:

Sv: Finns det något transportskydd till svansen som täcker hela?

Min kamrat sydde en påse som hon stoppar in hästens svans i. Påsen fäster hon sedan i ett kardborreband i ett tunt täcke som hästen har på sig i transporten. Det ser lustigt ut, men svansen håller sig ren :)

Jo det är just det, jag vill inte att hon ser lustig ut, det ska se snyggt ut! ;)

Finns väl lite överallt tror jag. Hööks har en blå variant som täcker hela svansen!
Den har jag till min skimmelponny när jag ska åka iväg på till exempel utställning, så den är kanon. :)

Du kommer nog ha svårt att hitta svansskydd som inte ser lustiga ut, i min mening i alla fall. Det är svårt att påstå att dom är direkt snygga ;)
Du kan ju fläta hela svansen och sedan linda, man kan "vika" upp svansen under lindan så hela förblir täckt, eller bara linda svansroten. Jag varierar mig mellan att linda svansroten och hela svansen och innan det ha gjort en fiskbensfläta.

Oavsett om svansskydden är fabriksgjorda eller hemmagjorda så ser de lustiga ut :)
Men spelar det så stor roll den lilla stunden hästen står i transporten, ingen ser väl den då iaf?

Jag åkte till en westerntävling och köpte massa coola svanspåsar fanns i alla tänkbara färger och mönster. Tänkte använda en av dom som transportsvanspåse och komplettera med att vanligt svansskydd högst upp.

Har en superenkel lösning, du viker helt enkelt svansen och lindar den med en vanlig linda.

_DSC4069.jpg

Jag blir lite förvånad att detta rekommenderas av flera här, för att linda svansen annat än under mycket kortare stunder, eller ens att ha den flätad hela roten över natten, har jag fått lära mig redan när jag var liten ponnyryttare att det är BIG no-no. Det kan medföra mycket allvarliga skador! Ett exempel på detta kan ni läsa om här http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=274&Itemid=47

Oavsett hur man än gör kan hästar ALLTID få sår!

Vill det jävlas så gör det det.
Oavsett om det är en linda som skaver, åker hästen utan skydd kan den nog allt hitta ngt att skava ett litet hål i svansen på å fel bakterie där i så går det fort och det blir rejäla svårläkta sår.
Det går nog alldeles säkert att få skavsår av ett svansskydd i neoprene också om det vill jävlas.

Som tur är åker de allra flesta oftast ganska korta resor och då är ju risken för skav betydligt mindre..

Tja, det är väl bara att välja vilket du tycker är värst. Antingen att hästen ser "ful" ut i ett svansskydd, eller att hästen är smutsig i svansen.

Ett mellanting är annars att bara göra en vanlig fläta i svansen och sedan vika upp den på mitten och fästa med gummiband (på svansen, ej svansroten). Då blir den utsatt för väldigt mkt mindre smuts (är också lättare att borsta bort ev skit från en flätad svans så länge flätan sitter kvar).

Fast det mörkblå från Hööks som "gulkiwi" tipsade om är ju helt okej, inte snyggt med en smal korv som svans ;) men man ser ju ändå tydligt att det är ett skydd!
En hemmasydd påse ser ju mycket värre ut enligt mig.

Så tillsvidare får det bli ett skydd från Hööks! :laugh:

Jag har ett från Hööks och ett från Ullared. Precis likadana och jättebra! Räcker inte hela vägen ner men täcker det mesta. Räcker bra till vardagsträningar.

Till utställning blir det fläta, en linda om svansroten, vika upp svansen och 2 lindor runt hela paketet.

Min hästs morsa fick åka med en plastpåse utanpå till viktigare ställen :D

Min häst har vit svans och mor hans är kritvit från topp till tå.

Senast ändrad:

Jag hade flätat svansen hela vägen ner, vikt upp och fäst den med ett vanligt svansskydd (inte linda) som täcker svansroten. Snyggast enligt mig och lär bli mindre skitigt än ett långt skydd. Det långa ser lite roligt ut tycker jag.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +... 2
Svar
20
· Visningar
5 572
Senast: Simply me
·
Hästvård Känner en ponny som sprack hela vägen när hon fölade. Det har försökt sys igen men går inte, så hon kan inte få föl mer (fölet dog... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 775
Senast: Mirre
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·
Hästvård Fbldonnan är milt uttryckt ett vandrande äckel just nu :crazy: Hon är brunstig, och bakbenen är så äckelsöliga att jag blir illamående...
Svar
17
· Visningar
3 291
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur