Finns det några nya proteinkomcentrat?

Har du tittat på saracens foder? Tyvärr har de inget rent proteinfoder, men deras foder är väldigt poppis hos våra hästar.
Om du nu har ökat högivan, kan du kanske dra ner något kilo och lägga till halm igen, för att väga upp?
Inte kollat men tror det finns en åf här som har de. Generellt brukar engelska foder ha så mkt stärkelse men ska kolla!

Hon får 1 kg halm nu, men öka halmen ökar eg problemet för det är ju lika illa med protein i det. Förra året stod hon på 10 kg hösilage och 2 kg halm samt krubbskrammel samt 200 gr vimital protein. I år blir det om jag inte hittar en bättre lösning 9 kg hösilage, 1 kg halm och 1 kg vimital protein. (halmen behövs till natten annars står hon utan mat på tok för länge)

I somras eller ja tills jag höjde nyss fick hon 6 kg hösilage och krubbskrammel. Hon fick 1 kg halm då med men dekorerade mest med den.
 
Det beror inte på stillastående. Hon stod helt, på box och I sjukruta från april 2018 till December 2018.sen hage och skrittade hon tills april 2019. Fick börja trava. Sen 25 april I år till I augusti i år har hon stått i hage enbart, började skritta igen I augusti. Nu skrittar hon, och nån gång per vecka arbetas hon i alla gångarter på lina eller töm.

Så hon tappar muskler för att hon sen bytet till årets skörd fått mindre än halva sitt underhållsbehov av protein. Och de har nu ätit årets skörd såpass lång tid att proteinbristen börjar synas utifrån. Inget annat.

Ok. För mig är det naturligt att en häst tappar muskelmassa om det går ett halvår och mer utan att den tränas. Men självklart måste även foderstaten räknas med .

Tråkigt läge - men återgen- du står jui inte helt lottlös . ”Bara”dyrt ...
 
Ok. För mig är det naturligt att en häst tappar muskelmassa om det går ett halvår och mer utan att den tränas. Men självklart måste även foderstaten räknas med .

Tråkigt läge - men återgen- du står jui inte helt lottlös . ”Bara”dyrt ...

Att den tappar musklerna på 2v efter att ha stått 1.5 år?

Eller alt då tappar musklerna på 2 v efter att ha stått i hage 4 mån och sen promenerat i 2 mån?

Hur menar du då?

Förtydligande: hon har ju inte varit ridmusklad eller fullt musklad på över ett år. Utan hagmusklad eller underhållsmusklad eller vad man vill säga. Det är DEN musklingen hon fallit ur ifrån, på ett par veckor.
 
Att den tappar musklerna på 2v efter att ha stått 1.5 år?

Eller alt då tappar musklerna på 2 v efter att ha stått i hage 4 mån och sen promenerat i 2 mån?

Hur menar du då?

Jag har ingen aning om hur din häst tappar muskulatur rent allmänt - hur skulle jag kunna veta det ? 😳
Jag har bara försökt bidra med reflektioner utan att veta ditt läge 👍
 
stamm30 från Saracen kommer du precis under 10 i stärkelse och socker.

Hittade precis den på deras sida. Dock mer Mj och ungefär samma srp per kg foder som vimital

Än verkar det klent med utmanare till den. Men har typ 30 kg så hinner undersöka ett tag innan jag måste köpa mer.

Lite läskigt. Många av saracens foder marknadsförs som lämpliga för fånghäst ar, för hästar som inte tål stärkelse, som låga i stärkelse och socker osv. Och så 15-20 % bara stärkelse
 
Hittade precis den på deras sida. Dock mer Mj och ungefär samma srp per kg foder som vimital

Än verkar det klent med utmanare till den. Men har typ 30 kg så hinner undersöka ett tag innan jag måste köpa mer.

Lite läskigt. Många av saracens foder marknadsförs som lämpliga för fånghäst ar, för hästar som inte tål stärkelse, som låga i stärkelse och socker osv. Och så 15-20 % bara stärkelse
. Man måste va på sin vakt. Jag fodrar lite med All In (1.5+3.5), det räcker inte åt dig med protein men ur socker och stärkelsesynpunkt känns det iaf bra.
 
Kan du inte köpa minibal (20-30 kg) med bra värden? här i kring ligger de på 120-150 kr. För oss blev det mer ekonomisk och bättre sammansättning än massa lucern.

Rent ekonomiskt kan jag det (även om det nog inte blir billigare än alternativet med vimital, stallets silage ingår en viss mängd i hyran - men jag har pengamässigt möjlighet) men däremot inte lagringsmässigt. Jag har ingenstans att ställa det. Enda minuset med stallet vi står, väldigt begränsade lagringsutrymmen både inne och ute. Annars vore det enklast, att köpa ett högproteinsilage att blanda med.
 
Hamp protein ska vara en av de bästa proteinkällorna. Sen finns de flesta vegetabiliska proteinerna tex soja isolat i olika koncentrationer. Leta på humansidan så är utbudet större på rena proteinkällor
 
Hamp protein ska vara en av de bästa proteinkällorna. Sen finns de flesta vegetabiliska proteinerna tex soja isolat i olika koncentrationer. Leta på humansidan så är utbudet större på rena proteinkällor

Fast ett pulver (vilket det är på humansidan) hjälper ju tyvärr inte. Eller missförstod jag dig?
 
Jag missförstod nog dig. Trodde det var rena proteiner i pulver form du letade efter

Nej jag letar ju efter hästfoder. Ett pulver behöver ju blandas med något för att ges och då får jag ge en massa annat foder som inte behövs för att få i hästen det som behövs. Och det finns det ju verkligen inte utrymme för I år tyvärr.
 
Hippo har ju en Low carb serie, structure varianten har totalt 10,5% stärkelse och socker, men det kanske är för lite protein i fodret för dig?

Tänker annars att Hippo alfa grow müslin kanske kan fungera, stärkelse och socker på 12,7% men högre proteinhalt så i slutänden kanske du kan ge mindre foder och få totalt mindre gram socker och stärkelse per dag?
 
Hippo har ju en Low carb serie, structure varianten har totalt 10,5% stärkelse och socker, men det kanske är för lite protein i fodret för dig?

Tänker annars att Hippo alfa grow müslin kanske kan fungera, stärkelse och socker på 12,7% men högre proteinhalt så i slutänden kanske du kan ge mindre foder och få totalt mindre gram socker och stärkelse per dag?

Jag hittar inga värden på alfa grow müsli, men jag behöver ett foder med över 250 gram srp per kilo foder om jag ska kunna ge mindre än 1 kg. Som utgångspunkt så vimital protein ger 8.9 MJ och 248 gr srp per kg foder. De påstår socker och stärkelse är under 1% men det tar jag med en nypa salt dock. Men det är långt under 10 iaf eftersom hästen inte alls reagerar på det. Av vimital krävs det 1 kg för att balansera upp foderstaten med årets hösilage.

Low carb har för lite protein precis som du gissade - men trevligt att fler och fler företag satsar på sådana foder! Kraftt har ju sin low starch med (vilket hästen fått som krubbskrammel) även om den ligger på 8% (pellets) och 11% (müsli)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 115
Senast: Centaur
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp