Finns det några skor åt mina fötter?

Kibani

Trådstartare
Ja vart hittar man skor åt breda fötter lite modell ankfot (bred inte bara på mitten utan även över tårna) men som ändå har rejäla stötdämpade sulor?

Är så otroligt besviken just nu då de skor jag nyligen köpte och som kändes så bra i butik sitter så otroligt illa nu när jag är hemma :cry: Känns som om de slitna skor jag går i nu gjorde illa mina fötter så dant när jag letade att allt kändes mycket bättre. Men så nu när jag provar de nya utan att ha haft fötterna i nåt annat innan så sitter även de illa :crazy: Var runt i alla stora sportbutiker, intersport, stadium, även ecco och sen xxl och hittar ändå inget verkar det som....

Just nu känns det som om världen säger åt mig att krypa in under en sten och dö för inget passar min kropp och när inget gör det kan jag inte heller göra något åt min kropp :(
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Löplabbet provar ju ut skor! Även om du inte ska ha dem till löpning så kan du ju säga att du haft problem med att hitta skor som passar din fotform och vad du vill ha ut av skon så kanske de hittar något som passar ändå.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

eller Gå & Löpkliniken.

Finns ju skor som är extra breda, har extra rymlig tåbox osv.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Vad ska det vara för typ av skor? Vardagsskor? Löparskor? Promenadskor?
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Jag röstar (som alltid) på fivefingers!

Jag har också kluriga fötter, och de sitter helt okej.
Det finns ingen sula som dämpar (mer än minimalt), men hela idén med skorna är att kroppen ska lära sig att själv gå rätt.
Det sägs att det är först från det att dämpande skorna blev populära som knä, fot och andra löprelaterade skador ökade i omfattning till den relativt enorma mängd som vi har idag.

Jag har alltid haft ont i mitt vänsterknä när jag joggar, och i hälarna i princip bara jag stått mer än 5 minuter. Med mina tåskor kan jag både gå och jogga, och dessutom stå en hel dag utan att hälarna bråkar!


*det är jag som är deras reklampelare*
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Det sägs att det är först från det att dämpande skorna blev populära som knä, fot och andra löprelaterade skador ökade i omfattning till den relativt enorma mängd som vi har idag.

Det där tror inte jag på alls faktiskt. Jag tror omfattningen av löprelaterade skador idag beror på okunskap, för hårt tränande och att folk springer mer, längre och oftare idag än vad de gjorde för 20-30 år sedan. Generellt sett belastar folk och fä helt enkelt kropparna mer idag än tidigare tror jag.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Det där tror inte jag på alls faktiskt. Jag tror omfattningen av löprelaterade skador idag beror på okunskap, för hårt tränande och att folk springer mer, längre och oftare idag än vad de gjorde för 20-30 år sedan. Generellt sett belastar folk och fä helt enkelt kropparna mer idag än tidigare tror jag.

Jag tror du har en stor poäng där. Och nog vet jag många, många personer som dragit på sig problem med knän, vader och fötter när de börjat springa i barfotaskor. Bristande kunskap och belastning som ökas alldeles för snabbt skyddar inga skor mot.

Om man har en bra anpassad sko och ökar belastningen successivt så spelar det nog ingen roll om man har en halv madrass eller sockiplast på fötterna, det kommer troligtvis att gå utmärkt.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Jag tror du har en stor poäng där. Och nog vet jag många, många personer som dragit på sig problem med knän, vader och fötter när de börjat springa i barfotaskor. Bristande kunskap och belastning som ökas alldeles för snabbt skyddar inga skor mot.

Om man har en bra anpassad sko och ökar belastningen successivt så spelar det nog ingen roll om man har en halv madrass eller sockiplast på fötterna, det kommer troligtvis att gå utmärkt.

Precis så :)
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Det där tror inte jag på alls faktiskt. Jag tror omfattningen av löprelaterade skador idag beror på okunskap, för hårt tränande och att folk springer mer, längre och oftare idag än vad de gjorde för 20-30 år sedan. Generellt sett belastar folk och fä helt enkelt kropparna mer idag än tidigare tror jag.


Fast å andra sidan så märker man på en gång om något är fel om man inte har något som dämpar och stöttar, istället för att gå runt och felbelasta men inte känna pga dämpning lång tid innan det faktiskt blir dåligt.

Varför skulle kropparna belastas mer idag än tidigare? De fysiskt krävande jobben har minskat i omfattning på grund av utveckling, jag tror snarare våra kroppar belastas betydligt mindre idag än förr..

Dessutom ligger ju inte problemen hos de som springer långt och ofta, de ligger ju snarare hos de som aldrig riktigt kommer igång eftersom något i kroppen strular.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Jag tror du har en stor poäng där. Och nog vet jag många, många personer som dragit på sig problem med knän, vader och fötter när de börjat springa i barfotaskor. Bristande kunskap och belastning som ökas alldeles för snabbt skyddar inga skor mot.

Om man har en bra anpassad sko och ökar belastningen successivt så spelar det nog ingen roll om man har en halv madrass eller sockiplast på fötterna, det kommer troligtvis att gå utmärkt.

Ja, går man ut stenhårt (eller bara normalt) så tar självklart kroppen stryk, det är som att ta ut en porslinvas och förvänta sig att den ska hålla för mackkastning.

Kroppen har aldrig fått jobba själv, därför behöver den tid och träning för att bli bra. Å andra sidan är man då inte beroende av dämpning, stöttning och allt vad det nu är, för fötterna,benen och knäna är starkare i sig själva.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Jag har köpt löparskor i herrmodell för att få plats med fötterna. Funkar ypperligt såvida man inte _måste_ ha typ rosa, lila eller nån annan tjejig färg på sina skor :)
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Vill du ha någon sportigare sko kan jag verkligen rekommendera Nike Air Pegasus +29! Har sett att det finns i många fina färger men även neutrala svarta. Skönaste jag har, behöver också lite bredare skor :)
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Fast å andra sidan så märker man på en gång om något är fel om man inte har något som dämpar och stöttar, istället för att gå runt och felbelasta men inte känna pga dämpning lång tid innan det faktiskt blir dåligt.

Varför skulle kropparna belastas mer idag än tidigare? De fysiskt krävande jobben har minskat i omfattning på grund av utveckling, jag tror snarare våra kroppar belastas betydligt mindre idag än förr..

Dessutom ligger ju inte problemen hos de som springer långt och ofta, de ligger ju snarare hos de som aldrig riktigt kommer igång eftersom något i kroppen strular.

Jag argumenterar verkligen inte emot barfotaskornas vara eller icke vara eller huruvida de är bättre för fötterna/benen/knäna än traditionella löparskor, jag bemötte bara ditt uttalande om att skador uppkommer för att man springer i stadiga löparskor. Din teori om att många skador hade gått att undvika i barfotaskor tror jag inte på eftersom jag inte tror det är skorna i sig som är boven. Vad har du för belägg för att man känner skador sämre i dämpade och stöttande skor?

Jag tänkte inte heller att vi belastas mer i åtanke av fysiskt jobb á la gruvhackning utan i bemärkelsen springa och belastad träning. (Sen tror jag ändå inte man hört talas om en gruvarbetare med ont i knäna/fötterna/benen som klagade. Jag inbillar mig att livet gjorde mer ont förr i tiden och då fanns det inga sjukgymnaster/doktorer/personliga tränare att rådfråga och ta hjälp av, det var liksom bara att lida. Bara som ett litet input.)

Skulle vilja påstå att det just nu går något slags mode i träning, alla ska springa, gymma, gå på pass och dricka PWOs som värsta elitidrottaren. Det är här jag tror man kan uppleva att det är mycket skador. Ju fler utövare det blir ju fler blir skadade logiskt sett. Sen kommer ju också felaktig träning in och det faktum om att vi lever i en värld av information.

Läste en jättebra artikel i Runners Worlds aprilnummer om barfotaskor, läs den om du har möjlighet. Den tar upp barfotaskornas fördelar och nackdelar på ett väldigt konstruktivt sätt. Jag tycker det är synd när ett verktyg som säkert är bra för många och skulle gå att ta många fördelar av målas upp som den enda vägen och alla andra vägar leder rakt ner i skadeträsket/sämre kropp etc. Men det är lite lika med alla alternativa grejer kan jag tycka, varesig det gäller barfotaskor, LCHF eller menskoppar. De frälsta ser bara den vägen och inget annat är bra eller ens hälsosamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Jag argumenterar verkligen inte emot barfotaskornas vara eller icke vara eller huruvida de är bättre för fötterna/benen/knäna än traditionella löparskor, jag bemötte bara ditt uttalande om att skador uppkommer för att man springer i stadiga löparskor. Din teori om att många skador hade gått att undvika i barfotaskor tror jag inte på eftersom jag inte tror det är skorna i sig som är boven. Vad har du för belägg för att man känner skador sämre i dämpade och stöttande skor?

Jag tänkte inte heller att vi belastas mer i åtanke av fysiskt jobb á la gruvhackning utan i bemärkelsen springa och belastad träning. (Sen tror jag ändå inte man hört talas om en gruvarbetare med ont i knäna/fötterna/benen som klagade. Jag inbillar mig att livet gjorde mer ont förr i tiden och då fanns det inga sjukgymnaster/doktorer/personliga tränare att rådfråga och ta hjälp av, det var liksom bara att lida. Bara som ett litet input.)

Skulle vilja påstå att det just nu går något slags mode i träning, alla ska springa, gymma, gå på pass och dricka PWOs som värsta elitidrottaren. Det är här jag tror man kan uppleva att det är mycket skador. Ju fler utövare det blir ju fler blir skadade logiskt sett. Sen kommer ju också felaktig träning in och det faktum om att vi lever i en värld av information.

Läste en jättebra artikel i Runners Worlds aprilnummer om barfotaskor, läs den om du har möjlighet. Den tar upp barfotaskornas fördelar och nackdelar på ett väldigt konstruktivt sätt. Jag tycker det är synd när ett verktyg som säkert är bra för många och skulle gå att ta många fördelar av målas upp som den enda vägen och alla andra vägar leder rakt ner i skadeträsket/sämre kropp etc. Men det är lite lika med alla alternativa grejer kan jag tycka, varesig det gäller barfotaskor, LCHF eller menskoppar. De frälsta ser bara den vägen och inget annat är bra eller ens hälsosamt.

Hm, jag har egentligen inget belägg alls för att man inte känner något innan "det är för sent", mer än mina egna problem där jag hela livet blivit uppbyggd av sulor mot snedhet, mot plattfot, mot knäont, mot det mesta. När sedan sulorna togs bort blev det bra. Det är helt enkelt bara min uppfattning om hur det fungerat för mig (och ett par kompisar).

Jag tror att vi springer på fel sätt med vanliga skor, vi är inte gjorda för den "rullrörelse" som vanliga dojjor ger oss.
(sökte snabbt på runners world och hittade denna film :
http://www.runnersworld.se/artiklar/tips-mer-barfotalopning.htm )

Är helt på din linje i att man inte kunde klaga förr, däremot tror jag att om man går tillbaka längre i tiden så fanns det fler "nyttoidrottsmänniskor", jämförbara med de som finns i träningsmodevågen idag.

Jag är väl inne på barfotalinjen just som de länkar jag lagt upp, människan är gjord för att springa men inte på det sättet skor idag gör att vi springer. Det är väl därför det blir så svart eller vitt. I gång däremot har jag god tilltro till vanliga joggingskor, men det är för att jag inte orkat kolla upp något. :laugh:
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Gud nu känner jag mig som en papegoja men jaja, here it goes;

Jag argumenterar som sagt inte mot barfotaidén i sig utan ditt specifika uttalande om att traditionella löparskor ger skador. Det tror jag inte på.

Och du tror motsatsen så låt oss agree to disagree!

Väldigt intressant video förresten!
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Att landa på hälen och rulla genom steget är i sig inga större problem så länge man tillåter fötterna att använda sin naturliga stötdämpning, dvs proneringen. Jag tror, personligen och högst lekmannamässigt, att korrigeringen av naturlig pronation orsakar fler skador än vad hällöpningen i sig gör. Det kan ju ha hänt dig, att du hade ett högst normalt steg som man försökte korrigera i onödan.

Och visst är människan gjord för att springa, men bland våra förfäder så sorterade det naturliga urvalet bort de som hade anlag för löparknä och benhinneinflammationer (någon enstaka smart jävel kanske blev schaman och kunde sitta och uggla i en grotta).

Jag tror dock du har fel om att det fanns fler nyttoidrottarmänniskor förr. Det är nu folk har tid, råd och möjlighet att träna mer än bara daglig motion men mindre än eliten. T.ex. har antalet deltagare i olika triatlontävlingar tredubblats de senaste åren, bara för att nämna ett exempel.
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Att landa på hälen och rulla genom steget är i sig inga större problem så länge man tillåter fötterna att använda sin naturliga stötdämpning, dvs proneringen. Jag tror, personligen och högst lekmannamässigt, att korrigeringen av naturlig pronation orsakar fler skador än vad hällöpningen i sig gör. Det kan ju ha hänt dig, att du hade ett högst normalt steg som man försökte korrigera i onödan.

Och visst är människan gjord för att springa, men bland våra förfäder så sorterade det naturliga urvalet bort de som hade anlag för löparknä och benhinneinflammationer (någon enstaka smart jävel kanske blev schaman och kunde sitta och uggla i en grotta).

Jag tror dock du har fel om att det fanns fler nyttoidrottarmänniskor förr. Det är nu folk har tid, råd och möjlighet att träna mer än bara daglig motion men mindre än eliten. T.ex. har antalet deltagare i olika triatlontävlingar tredubblats de senaste åren, bara för att nämna ett exempel.

Vi är ju resultatet av evolutionen, och SÅ många som har dåliga knän idag borde det inte finnas. Nya gener tillkommer liksom inte, och jag har svårt att se att generna skulle ändras så mycket utan yttre påverkan (även om det ju är möjligt).

Antalet som ställer upp i triathlon är ju resultatet av renodlade idrottare, jag tror inte nyttoidrottarna ställer upp där (i vanliga fall).

Jag har babblat om vad jag tycker, och tycker precis som ni att jag ändå är hopplös, så nu får TS ha sin tråd ifred från mig ;)
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Vi är ju resultatet av evolutionen, och SÅ många som har dåliga knän idag borde det inte finnas. Nya gener tillkommer liksom inte, och jag har svårt att se att generna skulle ändras så mycket utan yttre påverkan (även om det ju är möjligt).

Antalet som ställer upp i triathlon är ju resultatet av renodlade idrottare, jag tror inte nyttoidrottarna ställer upp där (i vanliga fall).

Jag har babblat om vad jag tycker, och tycker precis som ni att jag ändå är hopplös, så nu får TS ha sin tråd ifred från mig ;)

Du har rätt i evolutionsargumentet. Emellertid så tror jag fortfarande att fysiken spelar in, inte minst det faktum att vi idag inte belastas särskilt hårt förrän vi väljer att göra det. De flesta belastar sig nog aldrig riktigt hårt, andra gör det genom idrott från lägre eller högre ålder. Räcker ju med att jämföra svenska löpare med t.ex. kenyanska; de senare har alltid sprungit, från väldigt låg ålder. Då håller man för löpning även senare i livet.

Angående triathlon så hörde jag häromdagen en intervju med en triathloncoach och hans uppfattning var den motsatta; den största ökningen står de vanliga svenskarna för.

I det sista håller jag med dig, nu låter vi TS tråd vara ifred. :D
 
Sv: Finns det några skor åt mina fötter?

Hr du testat att snöra skorna på olika vis? Jag har med ankfötter och snörnigen till höger fungerar bra för mig.

running-shoes.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 344
Senast: Tassa
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 767
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 877
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp