Finns det nån hjälp till mina "nya" mh stövlar?

caradan

Trådstartare
Köpte på en sajt ett par mh stövlar (high rider II) som skulle enl säljaren vara nyskick.
Fick hem dom och dom har legat vikta så hela vägen fram på är det ett stort veck som går från foten hela vägen upp på skenbenet (framsidan)
På ena så ser det ok ut om man viker ut det men på den andra så har skinnet blivit förstört av vikningen.
Dom är mjuka i skinnet.
De transporterade i en påse med posten, nerknycklade och ja ni kan ju förstå hur de ser ut.
Jag har nu satt i petflaskor och hängt upp dom i förhoppning om att det skall rätta ut sig men det ser mörkt ut.

Någon som har tips på hur jag skall kunna få dom fina igen?
Just nu ser de extremt begagnade ut och vecket fram är allt utom snyggt.

Sv: Finns det nån hjälp till mina "nya" mh stövlar?

Exakt samma sak hände med ett par ridstövlar jag köpte för ett par år sedan. Surt. :mad: Vecket syns FORTFARANDE trots idog daglig användning.

Jag fick tipset att ställa in stövlarna i badrummet efter en lång och jättevarm dusch - enligt tipsaren skulle ångan "mjuka upp" lädrets yta. Eftersom det är ett par stenhårda dressyrstövlar ville jag dock inte ta några risker och har alltså ridit med denna linje i tre år.

Allvarligt talat tror jag inte det är mycket man kan göra. Jag skall följa tråden med spänning, dock - hoppas någon har något smart tips!

Ok det lät ju inte kul...
Jag har nu satt i petflaskor och fyllt med tidingspapper och hängt upp dom. Tvättat av dom med stubben sadeltvål och hoppas på att det skall bli mindre synligt iafl.
Där får de hänga tills på torsdag då de skall användas.

Hoppas att nån har något bra tips :-)

Jag tycker att du ska klaga till personen som sålde dem, om inte annat för att de ska lära sig att inte vika stövlar i flera dagar som det ändå tar att skicka. Om det är en schysst person får du kanske avdra på priset?

Jag köpte en sadelgjord som var i stort sett ny, på Blocket, och den var vikt och ihoptejpad som bara den för att få plats i ett paket. När jag drog loss tejpen blev lädret jättefult under tejpen.

Jag skrev till personen som sålt den soch bad att få prisavdrag, vilket jag också fick. Då kändes det hela lite bättre ändå. Varan var ju inte i så fint skick längre som den var i annonsen.

Fast det finns ju förstår skitstövlar, och de kanske viker stövlar och skickar dem utan att bry sig...

Jag har klagat men personen ifråga vill inte enns diskutera det.
Jag var villig att behålla dom mot prisavdrag men det vill den inte.

Jag personligen hade inte vikt stövlar fast att de är mjuka i skinnet utan jag är väldigt noga med att hänga upp dom med petfalskor i just för att förhindra skador.

Jag är på väg att sälja ett par likadan som du just köpt och när de ska levereras till köpare (jag förmodar att jag kommer få skicka dem) så tänkte jag fylla ut skaften med tidningspapper och skicka dem i en vanlig stövelkartong just för att skaften inte skall vikas.

Min erfarenhet av dessa stövlar är att skaften lätt viker sig och blir fula. Viker man då ihop dem medvetet så lär de ju inte bli snyggare. Jag skulle i ditt fall fylla ut skaften med något samt hänga upp stövlarna så att skaften rätas ut så gott det går. Och fortsätta tjata på säljaren om prisavdrag. För 17, det är väl självklart att man inte viker ihop stövlarna vid leverans?!

Skoputs. Aldrig lädertvål eller fett, då förstör du bara lädret ännu mer!!!
Fukta stövlarna, på insidan och utsidan och ut och gå med dem så bör det bli bättre.

Ok, men de är ju i skinn borde inte lädertvål vara bra för dom då??
Fukta har jag hört innan oxå. Kanske skall göra det innan ridlektionen på torsdag och se om det sträcker ut sig.

Jag har förskt att få säljaren att förstå att hon har misshandlat dom men det enda jag får tillbax är att det är upp till mig själv. Hon har bara packat och skickat dom.
Jag antar att jag inte har nått mera att hämta där.
Det var via tra*era som jag köpte dom och jag har sagt att jag ger ett negativt för att hon inte vill lösa det men då fick jag bara ett svar tillbaka att då ger hon det oxå.
Mailade tradera om man fick ge hämdomdömen och det var visst helt ok för dom fast att jag betalat samma dag som auktionen gått ut.
Så nu står jag där, jag kan inte ge negativt för då får jag det tillbax......

Skinnet är behandlat på ett annat sätt än sadel och träns så det rekommenderas verkligen inte!

Angående Tradera, kolla upp hur länge man kan lämna omdömen och så väntar du bara tills sista minutrarna och lägger ett negativt, då hinner nog inte h*n lägga något omdöme på dig.

Ok det hade jag ingen aning om då skall jag sluta med det bums. Tack för infon.
60 dagar kom jag fram till att man kunde lämna omdöme.
Jag avvaktar och ser vad som händer och lägger ett sista minuten tror jag.

I motsvarande situation har jag i sista stund lämnat positivt omdömme men skrivit att det är en oseriös säljare och att andra ska akta sej.
Då kan säljaren inget göra för du HAR lämnat positivt omdömme.....
Och åtmindstånde jag går alltid och LÄSER vad andra skrivit som omdömme än går efter hur många positiva dom fått.... åtmindstånde vid "större" summor = > 750:-

En skomakare bör kunna värma upp skinnet och trolla bort vecket.

Jag har förskt att få säljaren att förstå att hon har misshandlat dom men det enda jag får tillbax är att det är upp till mig själv. Hon har bara packat och skickat dom.
Jag antar att jag inte har nått mera att hämta där.
Det var via tra*era som jag köpte dom och jag har sagt att jag ger ett negativt för att hon inte vill lösa det men då fick jag bara ett svar tillbaka att då ger hon det oxå.
Mailade tradera om man fick ge hämdomdömen och det var visst helt ok för dom fast att jag betalat samma dag som auktionen gått ut.
Så nu står jag där, jag kan inte ge negativt för då får jag det tillbax......

Jag skulle lämna negativt o förklara vad som hände, folk som läser både ditt och den andra personens omdöme om dig förstår nog hur det ligger till när dom har läst båda.

Jag läser alltid varför folk fått negativt, så det är inget hinder att jag handlar från någon som har det.

Mina MH stövlar är rätt mjuka och hade veck redan när jag köpte dom. Inte så snyggt, men det var på rean och jag har de mest när jag pysslar i stallet, så det stör inte mig.

*raderat*

(Svaret fanns redan när jag kollade noggrannare, ursäkta!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka