finns det nått fotoproffs här?

vinkelina

Trådstartare
hur tusan skall jag göra för att mina bilder skall bli raka? nu lutar de konstant till vänster *morr*

har en nikon D40 som jag "jobbar" med

Sv: finns det nått fotoproffs här?

Ta in bilderna i Photoshop och rotera någon grad?

Du håller väl kameran snett och det kan du säkert inte åtgärda helt lätt eftersom det är en inrotad vana.

jepps, håller på att reta upp den i datorn.... men int så kul då man har fotat ett par 100 st

Automatisera det så den gör samma med alla bilderna, förhoppningsvis har du hållit kameran ungefär lika snett på alla.

hur tusan skall jag göra för att mina bilder skall bli raka? nu lutar de konstant till vänster *morr*
Det finns ingen mirakelkur utan du får helt enkelt lära dig att kasta ett öga på horisontella linjer i bilden - horisont, taklinjer, whatever - när du plåtar. Så småningom blir det en vana. :)

(Rotera i Photoshop är en quick and dirty lösning som dessutom oundvikligen påverkar bildkvaliteten i större eller mindre grad.)

Kan vara bra att använda stativ till man har fått in känslan för hur det skall se ut när det är "rakt".
Förutsätter dock vattenpass på! ;)
Annars som Mixoman säger, lägg på ett makro så är det bara att spara om dem med hjälp av det.
Lycka till!
mvh

Borde finnas nåt i inställningarna, typ "lägg på rutmönster", "visa horisontlinje" eller liknande i kameran att ha som hjälp. Ett macro i photoshop för stora antalet bilder. Men sen är det bara att öva, öva, öva, öva. Gå ut o fota utan stress o press. Fota landskap, djur o allt du kommer på o TÄNK verkligen på att få en rak horisont. Till slut, efter mycket träning, så kommer du att hålla kameran rakt automatiskt. Notera hur du håller armarna, hur balanserar du upp objektivet, håller du upp ena axeln högre än den andra osv, osv. Rannsaka dig och din kroppsställning. Och så.. öva lite till :p

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
563
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
330
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 191
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 512
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31