Bukefalos 28 år!

Finns det perfekta torrfodret för mig?

Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Det är väl knappast de "fina" delarna som blir kattmat? Men det kanske är grymt med proteiner även i benmjöl osv?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Vad är möss gjorda av?

Katten väljer självklart ut endast de finaste delarna av musköttet ;)



KL
Då lägger jag en beställning på olivers kitten nu, har den tills det går att beställa adult igen och håller tummarna för att Yoshi inte blir för tjock :idea:
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Precis vad jag menar. I ett helt djur får katten i sig alla delar - de som innehar högt protein och de som innehar lite. Vill nu poängtera att jag inte säker på om det är proteinet som är problemet, det var en spekulation. :D Om man vid tillverkning av kattfoder endast använder delar av animalerna som innehar höga värden protein blir det ju inte samma värde i fodret som i ett riktigt djur. Jag tvivlar på att man maler hela djur, av arter som katter naturligt äter, i kattfoder. Eller?

Återigen, en spekulation. Har inte haft möjlighet att fråga min källa än. :)
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Det kan vara en tanke. Om det nu är proteinet det handlar om, men jag fick för mig att det var så. Detta gäller både hundar och katter fö, enligt min källa.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Precis vad jag menar. I ett helt djur får katten i sig alla delar - de som innehar högt protein och de som innehar lite. Vill nu poängtera att jag inte säker på om det är proteinet som är problemet, det var en spekulation. :D Om man vid tillverkning av kattfoder endast använder delar av animalerna som innehar höga värden protein blir det ju inte samma värde i fodret som i ett riktigt djur. Jag tvivlar på att man maler hela djur, av arter som katter naturligt äter, i kattfoder. Eller?

Återigen, en spekulation. Har inte haft möjlighet att fråga min källa än. :)

När man gör foder är det viktigt att det är rätt proportioner mellan de olika "beståndsdelarna". Kött, ben, inälvor av olika slag. Jag tror ju inte att foder är gjort av exempelvis enbart filéer.
När fodret är gjort kyckling tror jag det är ganska sannolikt att det är i princip hela djur som används.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Det tycker jag låter vettigt, det måste vara lättare att använda hela kycklingar om man nu inte köper rester från humanproduktion förstås. Men även då borde det bli ngn form av blandning av inälvor och ben?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Okej, innehåller en kycklig/gris/ko den uppsättning proteiner och annat som katten normalt skulle få i sig via naturlig föda? Är det fileerna som innehåller mest protein alltså? Kan det inte vara mer inävlor/ben i fodret och mer protein i dessa delar?

Jag förstår ditt resonemang, jag försöker bara vrida och vända på det. Får nästan ta o ringa min källa på lunchen, detta är ganska intressant. :)
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Har fått prislista från Olivers. 9kg kommer kosta 619kr :eek: Det är ingen liten prishöjning.

Mina katter får nog lära sig att äta Orijen. Eller så fortsätter vi med Hills.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Har fått prislista från Olivers. 9kg kommer kosta 619kr :eek: Det är ingen liten prishöjning.

Mina katter får nog lära sig att äta Orijen. Eller så fortsätter vi med Hills.

:eek::eek::eek::eek::eek:

Oh där fick man tyvärr börja leta efter nytt foder... :(
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Orijens.

Innehåller 75% køtt och resten ær grønsaker, inget spannmål. Finns inte øverallt, jag har køpt mitt på Pets
som ligger i Ilanda køpcentret någon mil från Karlstad.
Kan också bestællas på www.foderbilen.se
Min katt ær perfekt i magen med det fodret, men det ær inte det enda hon får.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Har fått prislista från Olivers. 9kg kommer kosta 619kr :eek: Det är ingen liten prishöjning.

Mina katter får nog lära sig att äta Orijen. Eller så fortsätter vi med Hills.

Ååhnej... :( det var till att ta i så de sket ner sej!
får nog titta lite närmre på Orijen i så fall ..

edit: är det nån som har en påse orijen som kan kolla hur mkt en 3kilos katt "ska" äta, så jag kan räkna ut dagskostnad? ^^
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Vuxen 45g.

Står på hemsidan ju ;)

Har visst en återförsäljare runt hörnet, ska fråga om de har provpåsar :)
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

när jag räknade på det så blir olivers fortfarande billigare, så jag behåller nog det. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp